۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۵۶

احمدوند مطرح کرد؛

توجه به آثار دفاع مقدس یک ضرورت ملی است

توجه به آثار دفاع مقدس یک ضرورت ملی است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه نوزدهمین دوره بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: توجه به آثار دفاع مقدس یک ضرورت ملی است چراکه مردم در خارج از کشور از آن استقبال می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس امروز چهارشنبه 18 اسفند در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این‌مراسم، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات خیبر و بدر، گفت: شعار انقلاب اسلامی ایران یک شعار فرهنگی بود و در این ۴۳ سال در حوزه ادبیات و کتاب کارهای فرهنگی بزرگی انجام شده است. عزت ملی و اقتدار ملی دو مقوله مهم در انجام کارهای ما است.

وی افزود: اقتدار باید در همه عرصه‌های علمی، سیاسی و معنوی قابل مشاهده باشد و حوزه عزت ملی هم این مسأله باید در نظر گرفته شود. امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، خانواده شهدا و ایثارگران و ملت ایران از جمله مؤلفه‌های عزت ملی ما هستند. موضوع جهاد تبیین که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند نیز یک کار فرهنگی است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مقاومت را نویسندگان باید به جوانان ما منتقل کنند. در مقابل موضوع تبلیغاتی که از سوی استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود باید در امور سلبی و ایجابی به آن توجه کنیم. نویسندگان ما باید در کنار انتقادها به دستاوردهای انقلاب هم اشاره کنند. ما اشکال و ایرادها را قبول داریم اما بزرگی دستاوردها هم غیرقابل انکار است. ادبیات نقش بی‌بدیلی در فرهنگ دارد.

سردار کارگر با اشاره به توجه به زبان فارسی افزود: مقام معظم رهبری به حفظ زبان فارسی توجه ویژه دارند ما هم در کارهای‌مان باید به این موارد توجه کنیم. همچنین به ویراستاری، اولویت موضوعی، معرفی آثار، تولید کتاب برای کودکان، طراحی، قیمت‌گذاری و ترویج کتاب‌خوانی باید توجه شود. اهمیت کتابخانه‌ها را باید در نظر داشته باشیم. باید کتابخانه‌ها و بازار نشر را با آثاری که چاپ می‌شوند تقویت کنیم.

سردار کارگر در ادامه با بیان لزوم توجه به قشر کودک و نوجوان در عرصه فرهنگ گفت: در حوزه کودک و نوجوان با فقر کتاب مواجه هستیم و لازم است تا نویسندگان و فعالان حوزه دفاع مقدس اهتمام بیشتری به این امر داشته باشند؛ و در این راستا مساله قصه گویی و داستان نقش بسزایی را مخصوصاً برای سنین پایین‌تر ایفا می‌کند.

وی افزود: کتاب‌های خوبی در عرصه ملی و فاخر تولید شده است لیکن تمام توجه ما نبایستی بر روی این حوزه متمرکز باشد؛ چرا که مضامین گران‌بهایی از ارزش‌های دفاع مقدس درجغرافیای کوچک‌تر موجود است و از این ظرفیت بزرگی که در محله‌ها و اقوام ما وجود دارد نیز نبایستی غافل شویم.

رویداد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس می‌تواند بین‌المللی شود

سرهنگ عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در این مراسم گفت: بین‌المللی کردن این رویداد فرهنگی و آغاز به کار دبیرخانه بیستمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس از امروز دو خواسته ما است.

وی افزود: سیر برگزاری دوره نوزدهم از تیرماه با دریافت آمار درست کتاب‌های سال‌های ۱۳۹۸ ۱۳۹۷ از ۵ مرجع، (سازمان اسناد و کتابخانه ملی، خانه کتاب و ادبیات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه تخصصی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، کتابخانه تخصصی حوزه هنری و کتابخانه ایثار و شهادت بنیاد شهید) آغاز شد و لیست اولیه کتب ۳۴۸۹ عنوان را نشان می‌داد که با راستی آزمایی و کنترل تخصصی به ۲۹۵۷ اثر رسیدیم. در مرحله بعد، از تمامی ناشران، نویسندگان و مجموعه‌های فرهنگی درخواست اثر نمودیم که خوشبختانه ۲۵۹۴ اثر به دبیرخانه رسید. سپس کتاب‌ها در تقسیم‌بندی مناسب در ۱۸ گروه داوری قرار گرفت و با احتساب داوران نشر و نیز داوران کتاب و کتابخوانی ۲۰ گروه داوری از بهترین اساتید و نویسندگان انتخاب شد.

سرهنگ بایرامی گفت: نکته مهم درباره آمار، این است که در مقایسه با دوره هجدهم، موضوعات کتب مستند، پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی، پژوهش‌های ادبی و هنرهای تجسمی با کاهش روبه‌رو بود، ولی در بقیه موارد افزایش داشته است. داوری کتب با حضور بیش از ۸۰ داور تا مقطع دی‌ماه ادامه داشته و پس از آن زمینه برگزاری اختتامیه فراهم شده است و در آئین اختتامیه که با حضور فرهیختگان، نویسندگان، پیشکسوتان و خانواده معظم شهدا و مسئولین لشکری و کشوری برگزار می‌شود، به فضل خداوند تعالی از ۲۷ کتاب منتخب، ۴ ناشر، ۱ خادم نشر، ۲ داور، ۱ منتقد کتاب، ۲ فعال فرهنگی حوزه کتاب، ۱ نویسنده فعال، ۱ کتابخانه برتر و ۲ کتابدار تجلیل خواهند شد.

توجه به آثار دفاع مقدس یک ضرورت ملی است

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی در این مراسم با اشاره به روایتی از امام حسین (ع) گفت: اراده‌های معطوف به اصلاح و تغییر وضعیت سلطه در عالم اراده‌های مقدسی هستند. انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس به برکت اراده امام باعث ایجاد جمع‌ها و اراده‌های واحد شد.

وی افزود: اگر تاکید از سوی مقام معظم رهبری به بزرگداشت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وجود دارد برای گرامیداشت همین اراده اصلاح است. توجه به آثار دفاع مقدس یک ضرورت ملی است. آنچه در سال‌های متمادی در ترویج فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس شکل گرفته یک مقدمه واجب دارد که به آن کمتر توجه شده و ضرورت دارد که به گروه و جمع خوانندگان این آثار توجه کنیم. باید گروه و نهادهایی وجود داشته باشند که کارهای ترویجی انجام بدهند. بخش‌های حاکمیتی و دولتی باید از گروه‌های مردمی در تولید، توزیع حمایت کنند.

احمدوند با اشاره به اینکه پر خواننده‌ترین آثار مکتوب مربوط به دفاع مقدس است گفت: مردم در داخل کشور و بیرون از مرزهای از این آثار استقبال می‌کنند. اما ما نتوانسته‌ایم از این فرصت گروه‌های مردمی کتاب‌خوانی استفاده کنیم. آثاری که در دو سه سال اخیر در حوزه دفاع مقدس چاپ می‌شوند خوب است و از نظر کیفی پیشرفت داشته است. انتظار این بود در نخستین لایحه بودجه دولت مردمی توجه بیشتری به حوزه فرهنگ اختصاص می‌یافت اما متأسفانه در این زمینه خلأ ویژه‌ای احساس می‌شود. امیدوارم این ضعف و خلأ پوشش داده شود تا حرکت‌های مردی در این جریان استمرار و امتداد داشته باشند.

تقدیر از برگزیدگان کتاب دفاع مقدس

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در سخنانی کوتاه گفت: برگزاری این آئین کاری ارزشمند است و این آئین از تأکیدات مقام معظم رهبری است. اگر جریان کربلا روایت نمی‌شد نهضت امام حسین (ع) تحریف می‌شد. در حوزه دفاع مقدس هم این چنین به نظر می‌رسد. جای تشویق و ترغیب دارد که در زمینه دفاع مقدس خاطرات رزمندگان روایت شود. دولت مردمی هم از چنین اقداماتی حمایت خواهد کرد.

محسن شاه‌رضایی رئیس هیئت داوران نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس بیانیه پایانی این آئین را قرائت کرد. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده بود: «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر انتخاب شد تا نویسندگان و فعالان فرهنگی بیشتر به این موضوع توجه داشته باشند».

آثار در ۲۰ گروه تقسیم بندی شد و ۲۹۵۷ عنوان دریافت شد. گروه‌های خاطره و مستند بیشترین ارسال را داشتند و کتاب‌های مرجع کمترین اقبال را به خود اختصاص دادند. همچنین شاهد رشد کمی در گروه مدافعان حرم را شاهد بودیم. توجه به ناشران، کتابخانه‌ها و فعالان و منتقدان ادبی از ویژگی‌های این دوره بودند.

سرهنگ عباس بایرامی پیام سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس را قرائت کرد.

مشروح متن این پیام به این‌ترتیب است:

«دفاع مقدس آفتاب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است؛ نوربخشی دارد و جهان را از تلألو خود جان می‌بخشد و با استمرار هر روزه‌اش امید و نشاط می‌آفریند. جهان هستی با خورشید زنده می‌شود و موجودات عالم به انتظار نور و گرمی او به فرداها می‌اندیشد..

لحظه‌ها و درنگ‌ها با تابش او می‌گذرد و هر فصلی جان‌مایه‌ای حیات بحش را به ارمغان می‌آورد. تشابه هشت سال دفاع مقدس و خورشید عالمتاب هستی به اعتبار هر لحظه‌اش که با ایثار و جانفشانی بی‌نظیر همراه بوده، عجیب شباهتی است.

خورشید در خود گدازها را می‌جوشاند تا جهان را حیات دهد؛ دوران دفاع مقدس نیز هر لحظه‌اش سرشار از عشق و دلدادگی است که به حیات جامعه ایران اسلامی و ملت شریف آن زندگی و آرامش را هدیه می‌دارد.

شهدا هر یک گدازه‌هایی هستند جاودانی که به نور و معنویت خویش، آسمان این سرزمین را نورباران کرده‌اند. گرمی و حرارت شهدا در دل‌ها و ذهن‌ها هر روز شور و قلقله‌ای برپا می‌کند و ما را از برکات و جلوه‌های قدسی سرشار می‌کند.

امروز چنان مقتدر شدیم که شهدا در این رهگذر ملکوتی با نظاره بر عرصه‌های حضور عزت آفرین ما در جای جای جهان هستی، به خود افتخار و مباهات می‌کنند که راه و رسم آنان کور شدن و ابتر نبوده است.

شهید سلیمانی سرسلسله‌جنبان حرکت‌های فرامرزی و مقاومت و منطقه، امروز از چنان اعتباری برخوردار شده است که هیچ کج‌اندیش و دشمنی را یارای نفع مرتبط و شأن و اعتبار و بزرگی او در منطقه نیست؛ گرچه، صیادها، همت‌ها، باکری‌ها، باقری‌ها، خرازی‌ها، چمران‌ها، کلاهدوزها، فلاحی‌ها، فکری‌ها… قبل از او این مسیر نورانی را طی نموده و تنور گرم شهادت همچنان پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را مستحکم می‌دارد.

کلام در بیان حق شهدا عاجز است و ما وظیفه داریم که در استمرار حرکت بیداردلانه این ملت در مقابله با حرکت‌های انحرافی دشمن از هر نوعش به جهادی تبیینی دست زنیم و برای اقتدار و سربلندی این نظام مقدس که به برکت وجود نازنین حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت و با تدبیر جانشین بر حق او، رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، ادامه یافت، لحظه‌ای کوتاهی نکنیم و با جهاد مستمر و دائمی زمینه‌های ظهور حضرت بقیه‌الله اعظم ارواحنا له الفدا را فراهم نمائیم.

بر ماست که در حفظ و ترویج ارزش‌ها و آرمان‌های بلند تمام شهدای معزز انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس و مدافعان حرم و همچنین مقاومت بین‌الملل اسلامی کوشا بوده و، چون گذشته بر امر تولید و نشر این آثار از طریق کتاب و دیگر تولیدات مکتوب غافل نشویم.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، به ویژه سازمان ادبیات و تاریخ، وظیفه دارد که برای تحقق فرامین رهبری و تولید آثار مناسب و فاخر در این زمینه در تمامی عرصه‌ها و موضوعات نهایت سعی و اهتمام را با همکاری و مساعدت دیگر مجموعه‌ها، ناشران، نویسندگان، دست‌اندرکاران و صاحبان قلم مبذول دارد.

با تشکر از همه دست‌اندرکاران نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و مقاومت، امیدوارم که دوره‌های آتی مملو از آثار ارزشمند و متعالی گردد و در این راه آنچه نیاز باشد اینجانب نیز حمایت و پشتیبانی خواهم کرد تا به حول قوه الهی، به قله‌های سربلندی و افتخار در عرصه کتاب و تولیدات مکتوب مناسب و ایجاد نهضت تولید کیفی فاخر که از تأکیدات مقام معظم رهبری است، به ضرورت ثبت و اشاعه‌ی حماسه‌ها و رشادت‌های بی نظیر دهه‌های اخیر دست یابیم.»

در پایان این مراسم از برگزیدگان نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و جمعی از خانواده شهدا از جمله شهید فخری‌زاده، و نیز خانواده شهید عبدالمجید تقوی و دکتر محسن پرویز پیشکسوت ادبیات دفاع مقدس تقدیر شد.

کد خبر 5443205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha