۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰

مدیرکل محیط زیست اردبیل:

نمونه ژنتیکی از حیات وحش استان اردبیل تهیه می‌شود

نمونه ژنتیکی از حیات وحش استان اردبیل تهیه می‌شود

اردبیل- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: برای شناسایی ذخایر ژنتیکی، زیستی و حفاظت از آنها نمونه ژنتیکی از حیات وحش استان تهیه و به بانک ژن محیط زیست ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قاسم‌پور ظهر سه‌شنبه در بازدید از بانک ژن حیات وحش استان اردبیل اظهار کرد: شناسایی ذخایر ژنتیکی، زیستی و حفاظت از آنها ضروری است و بر همین اساس در اردبیل نیز کارشناسان محیط زیست اردبیل نسبت به این امر اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به نقش حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی در تولید غذا، بهبود سلامت، حفظ تنوع زیستی و رشد اقتصاد لازم است که به طور جدی به این موضوع توجه شود و خوشبختانه کشور ما جز ۲۰ کشور جهان است که در این حوزه فعالیت خوبی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: از زمان شروع به کار مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، بانک سلول‌های انسانی و جانوری، گیاهی، میکروارگانیسم‌ها و بانک مولکولی توسط ارگان‌های ذیربط ایجاد شده و اداره کل حفاظت محیط زیست نیز بر اساس وظایف خود در حوزه حیات وحش، نمونه‌هایی را تهیه و به سازمان مرکزی برای کارهای پژوهشی یا بهره‌برداری لازم ارسال می‌کند.

قاسم‌پور با اشاره به اینکه ۵۶ محیط‌بان و ۱۵ نیروی متخصص در ۱۷۴ هزار هکتار از مناطق تحت مدیریت استان اقدام به حفاظت از تنوع زیستی و بعضاً تهیه نمونه ژنتیکی از حیات وحش می‌کنند، افزود: این اقدام به ویژه در مورد گونه‌های در معرض خطر انقراض به طور جدی در حال انجام است تا در کارهای پژوهشی استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی را بالاتر از ذخایر معدنی و نفتی عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه ژنتیک، بیوتکنولوژی، پزشکی و کشاورزی وابسته به منابع ژنتیکی و زیستی است و این موضوع می‌تواند بستری برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

کد خبر 5459893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha