۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۵۰

کارگردان مستند انحصار ورثه:

تغییر در آوینی یک تغییر انفسی است/ «انحصار ورثه» به دنبال روشنگری

تغییر در آوینی یک تغییر انفسی است/ «انحصار ورثه» به دنبال روشنگری

کرمانشاه- کارگردان مستند انحصار ورثه با اشاره به ساخت این مستند با هدف روشنگری، گفت: تغییر در آوینی یک تغییر انفسی است.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه شنبه به مناسبت سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم و به همت حوزه هنری و اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، آئین اکران و نقد مستند انحصار ورثه با حضور کارگردان و علاقمندان به هنر انقلاب ۲۰ فروردین ماه در کرمانشاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رضا کریمی معاون نهاد کتابخانه های عمومی کرمانشاه اظهار کرد: مستند انحصار ورثه یک اثر هنری، نکته بین و هدفمند درباره تغییر است و تحول و تجدید مسئله‌ای اساسی در هستی شناسی دینی و عرفانی است و خود آوینی در کتاب آغازی بر یک پایان در یادداشت تجدید و تجدد ذات عالم را متحول می‌دانست و این مستند نشان می‌دهد نظریه تجدید و تحول هم شامل خود آوینی شده است.

وی افزود: آوینی می‌گوید عالم در عین ثبات متحول است؛ در مستند انحصار ورثه به جنبه تحول آوینی توجه شده است ولی جنبه ثبات شخصیت او بسیار کمرنگ است. در جایی از اثر راوی می‌گوید: او نگران بود که مبادا مبارزه اش با متجددین او را در متحجرین قرار بدهد. «مبارزه همزمان با تجدد و تحجر» وجه ثابت آوینی پس از بازگشت از راه طی شده‌اش بود اما مستند بیشتر بر تحجر ستیزی او تأکید می‌کند.

حجت الاسلام عباس محسنی، مسئول دفتر نشر آثار شهید آوینی، دیگر سخنران این نشست بود که گفت: این مستند نسبت به دیگر آثار ساخته شده درباره آقامرتضی نسبتاً بهتر بود و خانواده این شهید راضی بودند و اذیت نشدند.

وی افزود: مستندساز گرچه به زندگی آوینی در دوران پیش از انقلاب پرداخته ولی عمداً از گفتن برخی حرف‌ها صرف نظر کرده است و همه حقایق را نگفته است.

افشین آزادی رئیس حوزه هنری کرمانشاه نیز در ادامه اظهار کرد: این مستند اثر نجیبانه‌ای است چون برای جذب کردن مخاطب هر حرفی نزده است.

وی افزود: شخصیت شهید آوینی دارای یک سیر تحولی بود ولی برخلاف آن فکر می‌کنم در آثار و نوشته‌های آوینی یک ثبات دیده می‌شود.

محمدعلی شعبانی، کارگردان مستند انحصار ورثه در این مراسم گفت: ساخت فیلم برای من سخت و طولانی بود ولی خوشحالم که فیلم راه خودش را و مخاطبش را پیدا کرده است.

وی افزود: چرا باید آدمی‌که دیگر نیست را نبش قبر کنم؟ می‌خواستم روشنگری کنم نه افشاگری.

شعبانی گفت: تأثیر جمله آقای محسنی، که می‌گوید مرتضی به دنبال تجربه حقیقت در دام افتاد ولی خدا او را برگرداند، تا آخر فیلم من هست. من معتقدم تغییر در آوینی تغییر از یک آدم آلوده به یک آدم سالم نیست بلکه یک تغییر انفسی است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص موسیقی فرهاد مهراد در فیلم گفت: آوینی موسیقی فرهاد را خیلی دوست داشت و برای فیلمم این موسیقی را انتخاب کردم.

شعبانی در پاسخ به یک سوال که چرا همسر شهید در مستند حضور ندارد، گفت: ایشان گفتند وقتی کل اثر آماده شد تصمیم می‌گیرند که مصاحبه کنند یا نه؟ وقتی کار آماده شد گفتند دیگر نیازی به حضور من نیست و آنچه لازم است گفته شده است.

وی افزود: اعتقاد من این است که مرتضی آوینی را مدیون همسرش مریم امینی هستیم و همانطور که در مستند گفته شده این ۲ رابطه بسیار عاشقانه ای داشتند که نخواستم همه جزئیات آن را در فیلمم بیان کنم.

شعبانی در پایان گفت: انقلاب و عاشورا وجه ثبات آوینی بود؛ آوینی با فتح خون شکل نهایی به خود می‌گیرد و همانطور که او انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را تفکیک می‌کند، او را نباید در جمهوری اسلامی خلاصه کرد.

کد خبر 5463476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha