۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۵:۰۴

در جریان نشست هفتگی پنتاگون؛

آمریکا ارائه تضمین‌های امنیتی به سوئد و فنلاند را فعلا رد کرد

آمریکا ارائه تضمین‌های امنیتی به سوئد و فنلاند را فعلا رد کرد

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفته است: اگرچه آمریکا به طور معمول با سوئد و فنلاند همکاری دفاعی دارد، اما صحبت درباره تضمین‌های امنیتی برای سوئد و فنلاند خیلی زود است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه در یک نشست خبری با رد ارائه تضمین‌های امنیتی آمریکا به سوئد و فنلاند گفت: «مقامات آمریکایی معتقدند که هنوز خیلی زود است که با توجه به احتمال ورود سوئد یا فنلاند به ناتو درباره امکان ارائه تضمین‌های امنیتی واشنگتن به این کشورها صحبت کنیم.»

این مقام آمریکایی در عین حال اضافه کرد: اما واشنگتن در آینده آماده است تا در مورد نیازهای دفاعی دو کشور گفتگو کند.

کربی گفت: «همانطور که قبلاً گفتیم، ما از سیاست درهای باز ناتو حمایت می‌کنیم. ما به طور معمول با هر دو کشور کار می‌کنیم. ما با سوئد و فنلاند همکاری‌های دفاعی بسیار خوبی داریم. ما مطمئن هستیم که اگر اوضاع در این مسیر پیش برود، آن روابط نظامی قوی احتمالاً اجازه می‌دهد تا بحث گسترده‌تر و عمیق‌تری در مورد نیازهای دفاعی آنها انجام شود.»

بحث در مورد الحاق فنلاند و سوئد به ناتو در اوایل آوریل شدت گرفت.

اعضای اصلی ناتو از این ابتکار حمایت کرده‌اند. در فنلاند، اکثریت نمایندگان پارلمان به نفع پیوستن به ناتو سخنرانی کرده‌اند و تصمیم احتمالی در مورد درخواست فنلاند به طور مشترک توسط رئیس جمهور و دولت اتخاذ خواهد شد.»

پیش از این نیز، حزب حاکم سوسیال دموکرات کارگران سوئد اعلام کرده بود که تصمیم خود در مورد عضویت این کشور در ناتو در ۱۲ می اتخاذ خواهد شد. در صورت تصمیم مثبت، درخواست عضویت سوئد به ناتو ارسال می‌شود، زیرا احزاب دیگر - میانه روها، دموکرات‌های مسیحی، لیبرال‌ها و حزب مرکز - قبلاً از چنین اقدامی حمایت کرده‌اند. اکثر احزاب پارلمان سوئد نیز با برگزاری همه پرسی سراسری در این مورد مخالفت کردند.

واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود که پذیرش فنلاند و سوئد به ناتو می‌تواند در اجلاس بعدی این ائتلاف در اسپانیا در پایان ماه ژوئن مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 5481440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha