۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۴۰

پرونده «انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ لبنان»/ ۷

انتخابات امروز مانند جنگ ۳۳ روزه سرنوشت آتی لبنان را تعیین می‌کند

انتخابات امروز مانند جنگ ۳۳ روزه سرنوشت آتی لبنان را تعیین می‌کند

تحلیلگر لبنانی معتقد است که انتخابات پارلمانی در لبنان که امروز در حال برگزاری است، از لحاظ نتایج سیاسی بسیار مهم است و می‌تواند سرنوشت آینده لبنان را تعیین کند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بیست و چهارمین دور از انتخابات پارلمانی لبنان از صبح امروز یکشنبه در سراسر این کشور آغاز شد. برگزاری این انتخابات در حالی است که پیشتر زمزمه‌های فراوانی پیرامون تعویق زمان آن وجود داشت. برخی طرف‌های داخلی به ویژه جریان ۱۴ مارس که از وضعیت شکننده‌ای در عرصه سیاسی برخوردار هستند و پایگاه اجتماعی خود در ضعیف می‌بینند، طی ماه‌های گذشته از هیچ تلاشی برای تعویق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی دریغ نکردند.

با این حال، پروژه ایجاد وقفه در برگزاری انتخابات پارلمانی با هدف ظهور و بروز خلأ سیاسی در لبنان با شکست مواجه شد. پیشتر وزارت کشور لبنان اعلام کرده بود که انتخابات پارلمانی در ۳ مرحله برگزار می‌شود.

«حسین مرتضی» تحلیلگر لبنانی در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با انتخابات پارلمانی در لبنان که از صبح امروز آغاز شده، گفت: من در ارتباط با تحولات روزهای اخیر در صحنه انتخابات پارلمانی در لبنان به دو نکته اشاره می‌کنم، نخست اینکه ما در روزهای اخیر شاهد تبلیغات انتخاباتی صرفاً سیاسی نبودیم بلکه آنچه دیدیم مواضعی تحریک‌آمیز بر مبنای تعصبات فرقه‌ای بود که علیه یک بخش از جامعه جریان داشت. در صحنه انتخابات لبنان ما بحث و جدل‌های انتخاباتی و یا طرح برنامه و اهداف سیاسی را مشاهده نکردیم بلکه آنچه در صحنه مشاهده شد، طرح ادعاهایی با هدف تحریک جامعه لبنان بود.

وی افزود: دومین مساله مهم در صحنه انتخابات لبنان این است سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در جریان سخنرانی‌های خود معادله جدیدی را تبیین کرد، بر این اساس که مقاومت از ثروت‌های دریایی لبنان حفاظت خواهد کرد. سیدحسن نصرالله تاکید کرد که پس از انتخابات عملیات اکتشاف گاز را آغاز خواهد کرد و مسئولیت کل این روند را برعهده خواهد گرفت. به اعتقاد من اجرای این پروژه اقتصادی می‌تواند لبنان را از همه بحران‌های معیشتی و اقتصادی برهاند.

همچنین طرح این مساله، معادله بازدارندگی تازه‌ای را در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند که بر اساس آن لبنان دیگر در برابر استفاده دیگران از منابع گازی‌اش دست بسته نمی‌ماند و با تغییر این روند می‌خواهد از همه ثروت‌های طبیعی خودش بهره‌برداری کند.

تحلیلگر لبنانی درباره سرنوشت احتمالی انتخابات پارلمانی در لبنان نیز تاکید کرد: همه منتظر نتایج انتخابات هستند، این انتخابات از لحاظ سیاسی مهم بوده و می‌تواند یک نقطه عطف باشد. سخنان اخیر دبیرکل حزب‌الله که این انتخابات را با جنگ ۳۳ روزه مقایسه کرد، بر این اساس مطرح شد که این انتخابات سرنوشت آینده لبنان را تعیین خواهد کرد. جنگ ۳۳ روزه معادلات نظامی را تعیین کرد و این انتخابات نیز معادلات سیاسی در لبنان و طریقه تعامل لبنان با موضوعات بین المللی را تعیین خواهد نمود.

حسین مرتضی افزود: البته معتقدم آمریکا و عربستان سعودی که امیدهای بسیاری به این انتخابات داشتند در نهایت متوجه شده‌اند که دستاوردی نخواهند داشت و هدف کنونی آنها این است که با کمترین آسیب و ضرر از صحنه انتخابات خارج شوند.

وی تاکید کرد: من معتقدم روز پس از انتخابات ما در برابر مرحله نوینی قرار خواهیم گرفت، البته ممکن است در ماه‌های نخست بار دیگر لبنان با فشار و تحریم روبرو شود و برخی کانال‌ها برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی به روی این کشور بسته شود، اما پس از آن با تحولاتی که در سطح منطقه رخ می‌دهد در لبنان شاهد تحولات زیادی خواهیم بود.

کد خبر 5490498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha