۱۹ شهریور ۱۳۸۶، ۱۸:۴۲

"خانه‌های تاریخی" منتشرشد

جلد هفتم دایره المعارف بناهای تاریخ ایران در دوره اسلامی، با عنوان "خانه‌های تاریخی" به کوشش دکتر کاظم ملازاده و مریم محمدی، توسط انتشارات سوره مهر منتشرشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این مجلد که به معرفی خانه های تاریخ ایران می پردازد حدود1000 خانه تاریخی، مورد معرفی قرار گرفته‌اند.

با توجه به اهمیت همراهی اطلاعات مکتوب با عکس ها و نقشه ها ، در این مجلد تلاش شده تعداد بیشتری عکس و نقشه فراهم شود. حاصل این تلاش بیش از 2000 عکس و نقشه است که از میان5000 عکس و نقشه جمع آوری شده، انتخاب شده اند.

به غیر از معدودی از خانه ها که مربوط به دوره صفویه و زندیه هستند، تقریبا تمامی خانه های معرفی شده مربوط به دوره قاجاریه هستند. همچنین تعدادی از بناهای اوایل دوره پهلوی نیز به جهت ویژگیهای تاریخی ، هنری و معماری خاص خود در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته اند.

در مقدمه این اثر می‌خوانیم: معماری مسکونی یا خانه ها ، تجلی گاه فرهنگ ، آداب و رسوم ساکنان ، و ذوق و خلاقیت معماران و استادکاران آنهاست . این معماری از یک طرف متاثر از فرهنگ پدید آورندگان خود است و از طرف دیگر فرهنگ و رفتار فرهنگی ساکنانش را متاثر می سازد. آن بخش از معماری که قبل از هر بخش دیگری شکل گرفته و بیشترین قرابت را با انسان داشته و دارد. معماری مسکونی با توجه به نقش بسیار مهمی که در حیات مادی و معنوی مردمان دارد، از ارزش مطالعاتی بسیاری برخوردار بوده و از زیر مجموعه های معماری سنتی است که لزوم حفظ ، نگهداری و احیاء آن بیش از بخش های دیگر احساس می شود.

کد خبر 549859

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha