۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۳۷

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه:

موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کرمانشاه گزارش نشده است

موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کرمانشاه گزارش نشده است

کرمانشاه- مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه گفت: موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کرمانشاه گزارش نشده است.

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که موجب بروز تب حاد و خونریزی می‌شود و تاکنون هیچ موردی از ابتلای انسانی به تب کریمه کنگو در استان کرمانشاه گزارش نشده است.

وی افزود: از راه‌های این بیماری می‌توان به انتقال از طریق گزش کنه آلوده، از طریق له کردن کنه و ورود ویروس از بدن کنه به بدن انسان، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده و تماس با ترشحات، خون و تنفس افراد مبتلا اشاره کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: هر ساله با آغاز فصل گرما فعالیت کنه‌ها که مهمترین عامل انتقال تب کنگو به حیوان و دام بوده آغاز می‌شود و این یک بیماری ویروسی است که به انسان نیز منتقل می‌شود و باید مسائل بهداشتی و حفاظت فردی هنگام ذبح دام کاملاً رعایت شود.

حیدری تصریح کرد: با شروع فصل گرما کنه‌ها از حیوانات و دام‌ها خون خواری می‌کنند و ویروس را به آنها انتقال داده و بعد از ۲ هفته از حیوانات و دام‌ها خارج می‌شوند و اگر دام با عدم رعایت بهداشت ذبح شود و اقدامات حفاظت فردی انجام نشود تب کنگو به انسان نیز منتقل می‌شود.

وی پیشگیری لازم توسط دامداران و افراد مرتبط را مهم خواند و اضافه کرد: مهمترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری مبارزه با انگل‌های خارجی از طریق سم‌پاشی، آموزش دامداران در معرض خطر، استفاده از پوشش‌های مناسب، بالا بردن امنیت فردی، سرد کردن لاشه به مدت ٢۴ ساعت در یخچال، در معرض قرار نگرفتن افراد با ترشحات دام بیمار، پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراکز غیرمجاز و خارج از کشتارگاه و تهیه گوشت از واحدهای مجاز و دارای مهر تأیید دامپزشکی است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: توصیه می‌شود لاشه دامی که ذبح شده باید به مدت ۲۴ ساعت و جگر آن به مدت ۴۸ ساعت در محیط سردخانه باقی بماند و پس از آنکه کاملاً پخته شد، مورد مصرف قرار گیرد.

حیدری تاکید کرد: شهروندان گوشت را از مراکز غیرمجاز تهیه نکنند چرا که این دام مورد تأیید دامپزشکی قرار نگرفته و مراحل بهداشتی و قرار گرفتن به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه را طی نکرده و برای مصرف خطرناک است.

وی ادامه داد: شهروندان گوشت را از کشتارگاه‌ها تهیه کنند و به هیچ وجه دام در معابر عمومی و منازل ذبح نشود زیرا منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منتقله از دام به انسان شود.

حیدری بیان کرد: در کشتارگاه‌ها افرادی که به ذبح دام مشغول هستند باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: در کشتارگاه‌ها قبل و حین کشتار و بعد از کشتار دام توسط دامپزشک نظارت بهداشتی انجام می‌شود و قطعاً مواردی که انطباق بهداشتی نداشته باشند از چرخه مصرف خارج می‌شوند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده دامپزشکی استان کرمانشاه در زمینه پیشگیری از شیوه بیماری‌های مشترک دام و انسان اشاره کرد و گفت: سم پاشی رایگان جایگاه‌های دام، ترویج و آموزش افراد در معرض خطر به ویژه دامداران و سلاخان، پرسنل کشتارگاه‌ها و عرضه کنندگان فرآورده‌های خام دامی، و ضدعفونی سالن‌های انتظار دام و محوطه اطراف کشتارگاه‌ها و بازدید و نظارت روزانه و مستمر از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی از جمله اقدامات انجام شده در پیشگیری از شیوع بیماری است.

کد خبر 5503013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha