سید حسن نصرالله:

حفظ منابع دریایی لبنان از آزادسازی مناطق اشغالی اهمیت کمتری ندارد

حفظ منابع دریایی لبنان از آزادسازی مناطق اشغالی اهمیت کمتری ندارد

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که در سخنرانی شامگاه پنج شنبه خود تنها پیرامون یک مطلب صحبت خواهد کرد و آن هم تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به حریم آبی و دریایی لبنان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیرکل حزب الله لبنان شامگاه پنج شنبه پیرامون تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به منابع و ثروت های دریایی لبنان به ایراد سخنرانی پرداخت.

سید حسن نصرالله در ابتدای سخنان خود گفت: سخنرانی امشب من تنها به یک موضوع اختصاص دارد و آن تحولات اخیر پیرامون نفت و گاز و ترسیم مرزهای آبی به عنوان رویداد برجسته مقابل لبنان و تمام لبنانی ها است.

اقدام اخیر رژیم صهیونیستی تجاوز به لبنان است

دبیرکل حزب الله افزود که اقدام رژیم صهیونیستی در نصب سکوی گازی کاریش با تجاوز به حریم دریایی لبنانT به منظور استخراج، تولید و مراحل باقی مانده از صادرات و فروش صورت گرفته است نه برای اکتشاف.

سید حسن نصرالله گفت: این کشتی در نزدیکی میدان کاریش در میدان ۲۹ یعنی منطقه مورد مناقشه بین لبنان و رژیم اشغالگر مستقر شده است. آنچه طی روزهای گذشته اتفاق افتاد تجاوز و تحریک لبنان و قرار دادن آن مقابل یک موضع دشوار است. ما همگی با مساله ای مواجه هستیم که باید به یک موضوع ملی بزرگ تبدیل شود. مرزهای دریایی و ثروت های موجود در آن باید به یک موضوع ملی مسلم و قطعی برای هر لبنانی که گرایشی به میهن دارد تبدیل گردد. ما دارای ثروتی عظیم هستیم که آن را گنج موجود در جوار خود می نامیم. ارزش این ثروت به آن است که تنها امید برای حل بحران ها و نجات لبنان است و ملک تمام لبنانی ها به شمار می رود. ما باید این ثروت را حفظ و استخراج کنیم و سپس نهایت استفاده را از آن ببریم.

تنها سوریه و لبنان در منطقه از حفاری و استخراج منع شده اند

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: لبنان از استخراج نفت خود منع شده و این مشکلی است که لبنانی های باید فکری برای حل آن کنند. در منطقه تنها سوریه و لبنان هستند که به بهانه تحریم از کاوش و استخراج ممنوع شده اند. خطر سوم مربوط به زمان است به این معنا که ممکن است زمانی به ما اجازه استخراج داده شود که هیچ چیزی پیدا نکنیم. ما با موضوعی مواجه هستیم که از آزادی مناطق اشغالی لبنان اهمیت کمتری ندارد. در سال ۱۹۸۵ موضوع آزادسازی نوار مرزی اشغالی مطرح شد و مقاومت طی ۱۵ سال و با فداکاری های فراوان توانست به آزادسازی در سال ۲۰۰۰ برسد.

حفظ منابع دریایی لبنان از آزادسازی مناطق اشغالی اهمیت کمتری ندارد

سید حسن نصرالله ادامه داد: موضوع امروز نه تنها از آزادسازی نوار مرزی اشغالی اهمیت کمتری ندارد بلکه بسیار مهمتر است. این موضوع ویژگی هایی دارد که باید انگیزه و علتی برای مسئولیت پذیری همه باشد. ما در حال مواجهه با خطرات پیرامون ثروت های نفتی هستیم و باید بدانیم که عامل زمان به نفع لبنان نیست و ساعت و روز اهمیت بسیار فوق العاده ای دارند. هر روز که این کار به تاخیر بیفتد ثروت و دارایی های ملت لبنان به هدر می رود. هدف مستقیم ما باید این باشد که دشمن را از استخراج نفت و گاز از میدان کاریش منع کنیم و چه بسا دشمن این کار را شروع کرده باشد.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: مهم نیست که کشتی استخراج کجا مستقر شده و کجا حفاری و استخراج می شود بلکه خطر اینجاست که دشمن استخراج در میدان مشترک و مورد مناقشه را آغاز خواهد کرد اما لبنان از استخراج و حفاری حتی در خارج از مناطق و بلوک های مورد مناقشه منع شده است. میدان کاریش دارای یک خط است و بنابراین آنچه از آن استخراج خواهد شد هم مورد مناقشه است. لبنان در این رویارویی صاحب حق است و از قدرتی تحت عنوان ارتش و مقاومت برخوردار است.

سید حسن نصرالله افزود: ما در مقابل ملت لبنان متعهد می شویم که مقاومت قادر است مانع از استخراج نفت و گاز از میدان مورد مناقشه کاریش توسط دشمن شود. خسارت های اسرائیل در هرگونه جنگی که ما را درباره آن تهدید می کنند بسیار بیشتر از آن چیزی است که لبنان ممکن است خسارت ببیند. هرگونه حماقت دشمن نه تنها پیامدهای راهبردی خواهد داشت بلکه وجود آن را هم تهدید می کند. موضع رسمی یکپارچه از سوی روسای قوای سه گانه و نهادهای دولتی به مذاکره کنندگان لبنانی قوت می بخشد. در موضوعات ملی باید از دایره منافع سیاسی تنگ نظرانه خارج شد.

مقاومت در مقابل چپاول ثروت های لبنان دست بسته نخواهد نشست

دبیرکل حزب الله اظهار داشت: ما با دشمنی طرف هستیم که تصمیمات بین المللی را به رسمیت نمی شناسد و تنها منطق آن منطق زور و قلدری است و تجربه نشان داده که به هیچ اقدام بین المللی وقعی نمی نهد و فقط با فشار و مقاومت مهار می شود و با همین راه بود که از نوار غزه خارج شد. امروز مقاومت یکی از گزینه های پیش روی دولت و ملت لبنان در مواجهه پیرامون ثروت های نفتی است. مقاومت مقتدر نمی تواند در مقابل غارت و چپاول ثروت های لبنان دست بسته بنشیند و دست بسته هم نخواهد نشست و تمام گزینه ها روی میز است. ما خواهان جنگ نیستیم اما ترسی از آن نداریم.

سید حسن نصرالله افزود: دشمن باید این کار را متوقف کند و هرگونه اقدامی در جهت استخراج نفت و گاز از میدان کاریش باید متوقف گردد چرا که این میدان یک میدان مشترک است. شرکت یونانی و مدیریت و عوامل آن باید بدانند که در تجاوز به لبنان شریک هستند و این اقدام آنها عواقب و پیامدهایی خواهد داشت و فوراً باید کشتی خود را از میدان خارج کنند.

دبیرکل حزب الله گفت: ما اوضاع را لحظه به لحظه و به صورت روزانه دنبال خواهیم کرد و حق داریم برای اتخاذ هرگونه تصمیمی اطلاعات لازم را گردآوری کنیم. این پرونده به ترسیم مرزهای دریایی و منطقه اقتصادی لبنان مربوط است و ما تمام موارد مربوط به مرزها را به آن اضافه کردیم. ما نواف الموسوی نماینده سابق را برای این پرونده انتخاب کردیم که تمام کشور وی را می شناسند. وی بویژه در زمینه این پرونده از شایستگی و تجربه برخوردار است.

سید حسن نصرالله ادامه داد: نواف الموسوی مسئولیت خود را به شکل رسمی آغاز خواهد کرد و با گروه خود آماده و مهیا خواهد بود. راهبرد آمریکا و اسرائیل سوق دادن لبنان به سمت گرسنگی است که خطری بزرگ برای امنیت اجتماعی بشمار می رود و از جنگ داخلی بدتر است. باید با توسل به توانمندی موجود در لبنان، موضع رسمی و مردمی یکپارچه ای اتخاذ شود و در این صورت حتماً در این نبرد پیروز خواهیم شد.

گفتنی است این سخنرانی در شرایطی انجام شد که رژیم صهیونیستی با تجاوز به حریم دریایی لبنان، یک سکوی گازی در دریای مدیترانه مستقر کرد. رژیم صهیونیستی قرار است با نصب سکوی گازی کاریش، از آن برای اکتشاف و استخراج گاز استفاده کند.

این در حالی است که حزب‌الله لبنان با اشاره به نقض حریم دریایی لبنان و ورود رژیم صهیونیستی به آب‌های منطقه‌ای این کشور به صهیونیست‌ها درباره پیامدهای اقدامات‌شان هشدار داده است.

کد خبر 5510497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha