۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۴

قزوین و شهر «نین بین» ویتنام خواهر خوانده می‌شوند

قزوین و شهر «نین بین» ویتنام خواهر خوانده می‌شوند

قزوین - متن پیشنویس قرارداد خواهر خواندگی قزوین و شهر نین بین جمهوری ویتنام به تصویب شورای اسلامی شهر قزوین رسید.

به گزارش خبرنگار مهر در جلسه عصر امشب شورای شهر قزوین که به ریاست فرج اله فصیحی رامندی برگزار شد متن پیشنویس قرارداد خواهر خواندگی قزوین و شهر نین بین جمهوری ویتنام به تصویب شورای اسلامی شهر قزوین رسید.

جابر خرم نیا سرپرست اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین در این جلسه دیپلماسی شهری را یکی از شناخته شده‌ترین گونه‌های ارتباطات مردمی و دیپلماسی عنوان کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۱۴۰ قرارداد خواهرخواندگی میان شهرهای کشورمان با شهرهایی از پنج قاره جهان امضا شده است.

وی با بیان اینکه دستور کار دیپلماسی امروز تغییرات فراوانی نسبت به قرن گذشته داشته است، اظهار کرد: موضوعاتی نظیر توسعه و تعاملات انسانی، از قبیل فرهنگ، سبک زندگی، اقتصاد و بازرگانی، گردشگری، همکاری‌های علمی و فناوری، فقرزدایی و مقابله با چالش‌های جهانی مانند تروریسم و محیط زیست، امروز زیر چتر دیپلماسی قرار گرفته‌اند و دولت‌ها و بازیگران و کنشگران عرصه بین‌الملل به این مسائل می‌پردازند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی شهری به معنای ارتباط جوامع و شهرها مختلف می‌تواند سازوکار مناسب برای انتقال پیام صلح و دوستی، عدالت طلبی و آزادگی ملت بزرگ ایران باشد، یادآور شد: با انجام پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک در قالب قراردادهای خواهرخواندگی اقسام دیپلماسی مردم با مردم و دیگر همکاری‌های مردم در عرصه‌های آموزشی فرهنگی هنری و ورزشی می‌تواند نقش ارزنده‌ای در تحکیم همکاری و صلح و دوستی میان کشورهای مختلف ایفا کند.

وی افزود: از این‌رو با پیشنهاد سفارت جمهوری اسلامی ایران در هانوی پایتخت جمهوری سوسیالیستی ویتنام، شهر نین بین که در منطقه دلتای رودخانه سرخ (شمال ویتنام) قرار دارد و به دلیل مشابهت‌های این شهر با قزوین از جمله نزدیکی به پایتخت، پایتخت بودن در گذشته، قدمت تاریخی، ثبت آثار در یونسکو، جاذبه‌های گردشگری و وجود کارخانه‌های صنعتی در نزدیکی آن، برای خواهرخواندگی با قزوین برگزیده شده است.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین، در این جلسه لایحه یادداشت تفاهم خواهرخواندگی قزوین و شهر نین بین ویتنام به تصویب شورای اسلامی شهر قزوین رسید.

کد خبر 5512868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha