وزیر دفاع استرالیا مدعی شد؛

پکن به دنبال اعمال حاکمیت بر دریای جنوبی چین است

پکن به دنبال اعمال حاکمیت بر دریای جنوبی چین است

مقام ارشد نظامی استرالیا مدعی شد که چین به دنبال تصرف منطقه دریای جنوبی چین است، اما کانبرا شجاعت دفاع از منافع خود را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکای‌نیوز، «ریچارد مارلز»، وزیر دفاع استرالیا مدعی شد دولت چین به دنبال حاکمیت بر «دریای جنوبی چین» است، که این اقدام در تضاد کامل با «کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره حقوق دریا» است، اما استرالیا شهامت و شجاعت دفاع از منافع ملی خود را دارد.

مارلز که این اظهارات را در گفتگو با شبکه اسکای‌نیوز بیان کرده، در این باره افزود: پکن و به خصوص اقداماتش در رابطه با دریای جنوبی چین تهدیدی مستقیم علیه استرالیا و همچنین علیه «نظمِ قانون‌محورِ جهانی» است.

به گفته وزیر دفاع استرالیا یک‌سوم جریان کشتیرانی جهان از منطقه‌ای عبور می‌کند که پکن خواهان کنترل بر آن است.

وی در ادامه افزود: فکر می‌کنم چین به دنبال تغییر معادلات جهانی حول این منطقه است، به شیوه‌ای که ما پیش از آن تجربه نکرده‌ایم. این اقدام پکن مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند. مهم و لازم به ذکر است که در روابط با چین، هنگامی که اقدامات و تحرکات چین در تضاد با منافع ملی ما قرار می‌گیرد، ما شهامت بیان دفاع از منافع خود را داریم. این شهامت را نشان داده‌ایم و در ادامه هم ادامه خواهیم داد.

منطقه دریای جنوبی چین از این نظر برای استرالیا حائز اهمیت است که مسیر عبور کشتی‌های دو کشور از پنج کشوری است که «کانبرا» بیشترین مراوده تجاری را با آن‌ها دارد.

آمریکا به همراه متحدانش از جمله استرالیا در ماه‌ها و سال‌های اخیر تلاش‌های خود را برای مقابله با قدرت روزافزون چین در منطقه عظیم آسیا-اقیانوسیه افزایش داده‌اند.

استرالیا سپتامبر پارسال یک پیمان نظامی سه‌جانبه جنجالی با آمریکا و انگلیس امضا کرد که با مخالفت شدید دولت چین روبرو شد. بر اساس این پیمان، واشنگتن و لندن متعهد شده‌اند که زیردریایی‌های هسته‌ای برای استرالیا بسازند.

کد خبر 5530132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha