در پایتخت اندونزی؛

وانگ ئی: کشورهای جنوب شرق آسیا مهره شطرنج غربی ها نباشند

وانگ ئی: کشورهای جنوب شرق آسیا مهره شطرنج غربی ها نباشند

وزیر خارجه چین طی یک سخنرانی اعلام کرد که منطقه جنوب شرق آسیا باید از محاسبات ژئوپلیتیکی و از استفاده به عنوان مهره های شطرنج در برابر رقابت قدرت های بزرگ و همچنین از اعمال فشار مصون بماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «وانگ ئی» وزیر خارجه چین امروز دوشنبه در یک سخنرانی سیاسی در جاکارتا پایتخت اندونزی هشدار داد که کشورها باید از اینکه توسط قدرت‌های بزرگ به عنوان مهره‌های شطرنج استفاده شوند، خودداری کنند.

وانگ که از طریق یک مترجم صحبت می‌کرد، خطاب به دبیرخانه انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) گفت که بسیاری از کشورهای منطقه تحت فشار هستند تا جهت گیری کنند و طرف کسی را بگیرند.

وی گفت: ما باید این منطقه را از محاسبات ژئوپلیتیکی و از استفاده به عنوان مهره‌های شطرنج در برابر رقابت قدرت‌های بزرگ و از اعمال فشار مصون سازیم. وانگ افزود: آینده منطقه ما باید در دستان خودمان باشد.

سخنرانی وانگ تنها چند روز پس از شرکت وی در نشست وزرای خارجه «گروه ۲۰» (G۲۰) در بالی در اندونزی و در بحبوحه دیپلماسی فشرده چین انجام می‌شود که وی طی آن در هفته‌های اخیر سفرهای متعددی در سراسر منطقه مذکور داشته است.

آسیای جنوب شرقی با توجه به اهمیت راهبردی اش، مدت‌هاست که منطقه اصطکاک ژئوپلیتیکی بین قدرت‌های بزرگ بوده است، به طوری که کشورهای منطقه اکنون نگران گرفتار شدن در میانه رقابت آمریکا و چین هستند.

در حاشیه اجلاس G۲۰، وانگ با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا دیداری پنج ساعته برگزار کرد و هر دو آنها اولین گفتگوی حضوری خود از ماه اکتبر را «صادقانه» توصیف کردند.

کد خبر 5535592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مادربچه هاومعلم مدرسه IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      کشورهای غرب آسیا ملعبه ی غرب هستند وواقعا مارااذیت میکنند باید باروییه و چین متحدشویم علیه غرب استعمارگر