۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۱۴

وزیر دفاع استرالیا به ژاپن سفر می‌کند

وزیر دفاع استرالیا به ژاپن سفر می‌کند

رسانه‌های ژاپن اعلام کردند که وزیر دفاع استرالیا برای بررسی مسائل امنیتی در منطقه ایندوپاسفیک به این کشور سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کیودو، دولت ژاپن اعلام کرد  که«ریچارد مارلز»، وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر استرالیا به منظور «تبادل نظر درباره مسائل امنیتی در منطقه ایندو-پاسیفیک» به توکیو سفر خواهد آمد.

مارلز در سفر سه روزه خود با «نوبو کیشی»، وزیر دفاع ژاپن و دیگر مقامات بلندپایه این کشور و همچنین نمایندگان مختلف دانشگاه‌ها و صنایع دیدار و گفتگو خواهد کرد.

به گفته وزارت دفاع ژاپن، وزیر دفاع این کشور و وزیر دفاع استرالیا روز یکشنبه در حاشیه نشست امنیتی «شانگری-لا» سنگاپور دیدار و توافق کردند که «دو کشور با هر گونه تلاش یک‌جانبه برای افزایش تنشها و تغییر وضعیت دریای جنوبی چین، و دریای چین شرقی، قاطعانه مخالفت خواهند کرد.

سفر مارلز به ژاپن نخستین سفر خارجی او پس از روی‌کارآمدن دولت جدید استرالیا در ماه «مه» است. وزارت دفاع ژاپن به نقل از مارلز نوشته «استرالیا و ژاپن در چشم‌انداز یک منطقه ایندوپاسفیک همه‌شمول و باز، هم‌نظر و شریک هستند؛ وضعیتی که در آن به حاکمیت همه دولتها احترام گذاشته می‌شود.»

دولت آمریکا در سالهای اخیر برای مقابله با قدرت روزافزون نظامی و اقتصادی چین در منطقه عظیم آسیا-اقیانوسیه (در ادبیات سیاست کاخ سفید ایندوپاسفیک) دست به اقداماتی زده است، از جمله تشکیل ائتلاف نظامی چهارگانه ژاپن، هند، آمریکا و استرالیا که به ائتلاف «کوآد» معروف است و همچنین پیمان نظامی جنجالی «آکوس» بین آمریکا، انگلیس و استرالیا.

طبق پیمان آکوس، آمریکا و انگلیس متعهد شده‌اند که زیردریایی‌های هسته‌ای برای استرالیا بسازند؛ توافقی که با اعتراض شدید چین روبرو شد.

کد خبر 5513364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha