۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۵۷

رسانه‌ها گزارش دادند؛

پذیرایی چین از مقام آمریکایی/ از هشدار شدیدالحن تا رزمایش دریایی

پذیرایی چین از مقام آمریکایی/ از هشدار شدیدالحن تا رزمایش دریایی

در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین پکن و واشنگتن در مسائل شرق آسیا، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سفر خود به کشورهای آسیایی را آغاز کرد و در مقابل نیز ارتش چین رزمایش دریایی برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ان‌بی‌سی، «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و برخی از نمایندگان کنگره آمریکا امروز جمعه سفر خود را به کشورهای آسیایی ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور آغاز خواهند کرد.

شبکه ان‌بی‌سی این خبر را به نقل از منابع آگاه اعلام کرده و در این باره افزود: گریگوری میکس، رئیس کمیته امور خارجی و مارک تاکانو، رئیس کمیته کهنه‌سربازان مجلس نمایندگان نیز پلوسی را همراهی می‌کنند.

به گفته این منابع آگاه سفر این هیئت آمریکایی به تایوان «غیرقطعی و تحت بررسی» است.

همزمان با اعلام آغاز سفر هیئت آمریکایی به کشورهای شرق آسیا و احتمال سفر آنها به جزیره تایوان، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد که نیروهای مسلح چین رزمایش دریایی خود را در دریای جنوبی چین و سواحل استان «گوانگ‌دونگ» آغاز کرده‌اند. بنا بر اعلام اداره ایمنی دریایی استان گوانگ‌دونگ این رزمایش ۲ روزه از ۲۹ جولای (امروز) آغاز و ۳۰ جولای به پایان خواهد رسید.

روز گذشته نیز در تماس تلفنی رؤسای جمهوری آمریکا و چین، «شی جین پینگ» به «جو بایدن» نسبت به سیاست‌های مداخله‌جویانه واشنگتن در امور داخلی چین و سفر رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان هشدار جدی داد.

بنا بر گزارش «شینهوا»، در بیانیه پکن درباره این گفت‌وگوی تلفنی آمده که رئیس‌جمهور چین در سخنان تندی به همتای آمریکایی خود گفته است «حفاظت قاطعانه از حاکمیت ملی چین و تمامیت ارضی، اراده قطعی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون چینی است. و کسانی که با آتش بازی می‌کنند در نهایت با آن می‌سوزند.

تنش کلامی بین مقامات چین و آمریکا و دور تازه تنش‌ها بین واشنگتن و پکن از چند روز پیش با اعلام خبرِ تصمیم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به جزیره خودمختار تایوان آغاز شد.

تایوان، جزیره‌ای خودمختار در شرق چین است، اما تحت حاکمیت دولت مرکزی چین قرار دارد و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند و بارها از آمریکا خواسته که از روابط رسمی با این جزیره، ارسال سلاح، و حمایت از جریان‌های جدایی‌طلب این منطقه خودداری کند.

کد خبر 5550254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حمید RO ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      0 0
      جنگ جهانی سومی در کار نیست. جنگ نوین در جهان به راه خواهد افتاد که ....