۵ شهریور ۱۴۰۱، ۸:۰۲

رئیس جهاد کشاورزی گلستان:

۳۵۶ هکتار برنج به روش «خشکه کاری» در گلستان کشت شد

۳۵۶ هکتار برنج به روش «خشکه کاری» در گلستان کشت شد

گرگان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از کشت ۳۵۶ هکتار برنج به روش خشکه کاری در استان خبر داد و گفت: برای تکمیل تحقیقات در مورد کشت خشکه کاری نیازمند تسهیلات هستیم.

محمد برزعلی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در کشت برنج به روش غرقابی ۱۵ هزار مترمکعب آب در هر هکتار مصرف می‌شود که این میزان در روش خشکه کاری به هفت هزار و ۶۰۰ متر مکعب در هر هکتار کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در روش خشکه کاری ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود ولی عملکرد محصول در شرایط فعلی کاهش ۲۰ درصدی دارد.

برزعلی ادامه داد: تحقیقات برای کشت خشکه کاری چند سالی است که در جهاد کشاورزی گلستان آغاز شده است تا بتوانیم عملکرد این روش کشت را به میزان کشت برنج به روش نشایی و غرقابی افزایش دهیم، در این صورت هم اقتصاد کشاورز تامین شده و به کشت خشکه کاری راغب می‌شود و هم دستاورد بزرگی در صرفه‌جویی آب واهیم داشت.

وی ادامه داد: گستردگی تحقیقات در حوزه کشت خشکه کاری نیازمند تسهیلات بیشتر است تا بتوانیم در زمان کمتری تمام آزمایشات مرتبط اعم از آفات، بیماری‌ها، نوع بذر و غیر در این روش را به نتیجه نهایی رسانده و بسته اجرایی خوب در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: بخشی از تحقیقات ما به سمت معرفی ارقامی از برنج است که زودرس تر باشند و ۹۰ روزه برداشت شود تا مصرف آب را کاهش داده و علاوه بر آن به دمای پایین آخر شهریور که باعث عدم تشکیل دانه برنج می‌شود برخورد نکنیم.

وی گفت: امسال در ۳۵۶ هکتار از اراضی گلستان برنج به روش خشکه کاری کشت شد که بیشتر در شهرستان‌های گرگان و علی آبادکتول بوده است.

برزعلی بیان کرد: در سال‌های گذشته برای حمایت‌های یارانه‌ای به کشاورزان لوله گذاری آبیاری نوین در سطح هشت هزار هکتار از اراضی گلستان انجام شده و امسال هم ۱۲ هزار هکتار برای آبیاری تحت فشار در دست اقدام بوده که نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی با اعلام اینکه برای آینده برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا سطح ۵۰ هزار هکتار از اراضی گلستان تحت آبیاری نوین قرار بگیرد، گفت: جهاد کشاورزی تلاش می‌کند با حمایت‌های دولتی و دادن وام‌های قرض‌الحسنه کشاورزان استان را حمایت کند تا بتوانند سطوح بیشتری از اراضی خود را به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز کنند.

کد خبر 5573236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha