۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۲۳

روح الامینی در تذکر شفاهی:

عدم حمایت از تولید دارو، کمبودها را افزایش می‌دهد

عدم حمایت از تولید دارو، کمبودها را افزایش می‌دهد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: اگر تولید برای صنعت به صرفه نباشد و حمایت صورت نگیرد کمبودها در زمینه دارو افزایش می‌یابد و مجبور به استفاده از ارز گران قیمت می‌شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین روح الامینی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۹ شهریور) در صحن علنی مجلس در تذکری شفاهی درباره پیگیری سریع و ضرورت رسیدگی به شرایط معافیت مواد اولیه برای تولید دارو از مالیات گفت: در چند نوبت به خاطر تفاوت قیمت ارز و طرح دارویار قیمت دارو به سمت واقعی شدن رفته است. این طرح بسیار خوبی بوده که مجلس برای تأمین منابع آن نیز کمک کرده است که مابه التفاوت ها توسط بیمه‌ها پرداخت شود و به مردم فشار نیاید.

وی با اشاره به اینکه شأن مجلس در حمایت از مردم باید دیده شود، عنوان کرد: واقعیت این است اگر خارج کردن مواد اولیه تولید دارو که در گمرکات رسوب شده اند برای تولیدکنندگان به صرفه نباشد کمبودهای ما درباره تأمین دارو افزایش پیدا خواهد کرد.

روح الامینی عنوان کرد: افزایش قیمت دارو از طرفی و کمبود دارو از طرف دیگر مشکلات زیادی ایجاد کرده و خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر ده‌ها تن از مواد اولیه تولید قرص متفورمین که یک قرص عادی است و مصرف میلیاردی سالانه دارد در گمرک باقی مانده است چرا که تولیدکننده برای خارج کردن محموله خود از گمرک به پولی نیاز دارد که میزان آن از قیمت خرید آن محموله برایش بیشتر خواهد بود.

نماینده مردم تهران عنوان کرد: آماری که از داروخانه ۱۳ آبان که مقصد مراجعه مردم برای رفع بسیاری از کمبودهاست، دارم نشان می‌دهد در شرایط فعلی این داروخانه با ۳۰۰ قلم کسری یا کمبود مواجه است.

روح الامینی تاکید کرد: اگر این مسئله با فوریت حل نشود مشکلات مردم در زمینه دارو مضاعف خواهد شد. بسیاری از اشکال ساده دارویی که تولید داخل هستند مثل سرم و برخی قطره‌ها به علت کمبود مواد اولیه و ندادن نرخ‌های جدید به لیست کمبودها اضافه شده اند.

وی متذکر شد: اگر تولید برای صنعت به صرفه نباشد، اگر از صنعت حمایت نشود و اگر مواد اولیه مورد نیاز وارد نشود و به موقع به دست تولیدکننده نرسد کمبودها در زمینه دارو افزایش خواهد داشت. در چنین شرایطی با این موضوع مواجه می‌شویم که برای تولید داروهای ساده ای که سال‌ها در صنعت داخلی تولید می‌شدند مجبور به استفاده از ارز گران قیمت خواهیم شد.

روح الامینی خاطرنشان کرد: سران قوا قرار بود موضوع دارو را همچون موضوع آرد و نان پیگیری و حل کنند اما این موضوع فراموش شد. دولت می‌خواهد با این لایحه فراموشی خود را جبران کند بنابراین همکاران در ادامه مسیر، پیگیری این لایحه را مورد توجه قرار دهند.

کد خبر 5578027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha