۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲

جلال چراغپور در گفتگو با مهر:

تاکتیک کی‌روش قدیمی و در فوتبال روز فاجعه است/ «ماله‌کشی» نکنیم!

تاکتیک کی‌روش قدیمی و در فوتبال روز فاجعه است/ «ماله‌کشی» نکنیم!

کارشناس فوتبال ایران پیروزی تیم ملی مقابل اروگوئه را از روش قدیمی و کهنه تاکتیک‌های کارلوس کی روش دانست و گفت: استراتژی و نقشه بازی تیم ملی نشان داد هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی یک بر صفر مقابل اروگوئه در دیداری تدارکاتی بار دیگر بازگشت کارلوس کی روش را بابت نتیجه‌ای که حاصل شد پر رنگ جلوه داد تا هواداران این تیم را امیدوار به گرفتن نتیجه در گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مقابل انگلیس، آمریکا و ولز کند.

جلال چراغپور در گفتگو با خبرنگار مهر، پیروزی یک بر صفر ملی‌پوشان را تحلیل کرد تا نحوه بازگشت کارلوس کی روش و استراتژی‌های مختلف این تیم برای رسیدن به این پیروزی را تشریح کند. چراغپور به بررسی بازی‌های دوستانه رقیبان ایران نیز پرداخت و روند آماده سازی ملی‌پوشان را مورد ارزیابی قرار داد.

تاکتیک کی‌روش قدیمی و در فوتبال روز فاجعه است/ «ماله‌کشی» نکنیم!

باید اساسی تحلیل کرد نه گزارشگری!

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران بررسی برد یک بر صفر مقابل اروگوئه را بسیار پیچیده توصیف کرد که نیاز به نگاه همه جانبه با استراتژی فردی کارلوس کی روش و سپس تیم ملی ایران و در نهایت فدراسیون فوتبال و هواداران فوتبال دارد. او در این باره گفت: دو شکل متفاوت درباره این موضوع می‌توان را نظاره کرد. نگاه اول بنیادین و اساسی است. نگاه دوم نیز اتفاقات درون هر مسابقه هست؛ یعنی حوادث هر بازی نتیجه آن را تعیین می‌کند. قصد دوباره گویی درباره نحوه برگزاری دیدار را ندارم و نمی‌خواهم گزارش مسابقه بدهم بلکه بخش بسیار تأثیرگذار این دیدار مربوط به اساس و بنیان ماجراست.

ماله کشی نکنیم!

کارشناس فوتبال ایران افزود: در شبی که بازی‌های بزرگی در سراسر جهان برگزار شد تیم ملی توانست نتیجه قابل توجهی بگیرد. من فکر می‌کنم تیم ملی ایران نه تنها باید بازی خودش را تحلیل کند بلکه باید باخت انگلیس مقابل ایتالیایی که به جام جهانی ۲۰۲۲ نرسیده است را نیز آنالیز کند.

وی درباره تأثیر این نتیجه در افزایش توجه هواداران تیم ملی ایران تاکید کرد: سوال اصلی اینجاست ما می‌خواهیم برای جام جهانی قطر بازی تدارکاتی برگزار کنیم تا از فضای نتیجه‌گیری آن بهره‌وری فردی کنیم و ماله کشی بابت تمام اتفاقات گذشته انجام دهیم یا دوای درد تیم ملی را پیدا کنیم. مهم این است در جام جهانی قطر موفق شویم. اینکه ببریم یا ببازیم اصلا اهمیت ندارد. باید پیشرفت تیم را در نظر گرفت.

باشگاه‌ها هیچ کاره‌اند

چراغپور درباره احتمال عدم نتیجه گیری با فلسفه همیشگی کارلوس کی روش، گفت: او سه سال در تیم ملی نبوده آن وقت چطور پس از بازگشت تنها پس از ۱۳ روز او را صاحب و مالک تیم ملی ایران می‌دانیم؟ ما اصلا دنبال استراتژی برای آماده سازی تیم ملی ایران نیستیم.

او تصریح کرد: وقتی می‌بینیم تیم ملی ایران در نبود سه ساله کی روش هیچ تغییر تاکتیکی ندارد یعنی باشگاه‌های ما در تولید علم فوتبالی بر اساس فیزیک بازیکنان و توانایی‌های فردی در غالب یک تیم کاملا بیکار بوده‌اند. دلیلش هم واضح است چون تیم ملی بدون هیچ گونه تغییری بازی کرد. سوال بسیار مهم این است آیا تمام اسلحه و گلوله‌های تیم ملی ایران در همین بازی با اروگوئه شلیک شد یا او هم کمی چشم‌پوشی فارغ از نتیجه کرده بود تا دست خودش را رو نکند.

تاکتیک کی‌روش قدیمی و در فوتبال روز فاجعه است/ «ماله‌کشی» نکنیم!

سه پلان با کی روش

چراغپور از تغییر ماهیت فوتبال با مجوز پنج تعویض در هر بازی صحبت کرد و در این باره گفت: تیم‌ها با پنج تعویض نه تنها به دو پلان بلکه باید سه استراتژی متفاوت برای دقایق مختلف زمین داشته باشند. وقتی دو تا سه تعویض همزمان انجام شود نشان دهنده تغییر تاکتیک و استراتژی یک تیم برای بازی بهتر است. کی روش هم نشان داد می‌خواهد از انواع مختلف پلان‌های فوتبالی با ابزاری که دارد استفاده کند. ما هر سه پلان را داشتیم. تغییر ریتم بازی زمانی اتفاق افتاد که انصاریفرد و طارمی و قلی‌زاده با هم وارد زمین شدند. این نشانه خوبی است اما فلسفه کی روش نکته مهم ماجرا هم هست.

تفکر کاملا قدیمی کی روش!

وی به انتقاد از عدم تغییر دیدگاه فنی سرمربی پرتغالی ملی‌پوشان پرداخت. او در این باره اظهار نظر کرد: شباهت، شکل، استراتژی، نقشه و پویایی بازی تیم ملی نشان داد هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده‌ایم. اگر کسی سه سال تلویزیون را روشن نکرده بود و فقط بازی دیشب را می‌دید متوجه نمی‌شد که چه فعل و انفعالاتی رخ داده است. تفکر کی روش کاملا همان روش قدیمی بود. تیمی که دفاع قوی با کشیدن بازی به عقب دارد و در حمله نیز ضد حمله و حمله سریع را در برنامه‌ریزی خودش دارد.

گل زدن‌های پنج ثانیه‌ای!

چراغپور افزود: تیم ملی همیشه با کی روش حملات پنج ثانیه‌ای انجام می‌دهد و سپس عقب نشینی می‌کند. این فلسفه برای تیم‌هایی که خودشان هم نمی‌گذارند حریف حمله سرعتی داشته باشد جالب نیست و احتمالا ما را به بن بست بکشاند.

مربی فوتبال باشگاهی کشور به انتقاد از تصمیمات فنی کی روش پرداخت و گفت: از روشی که ۱۰ سال پیش اجرا می‌کرد همچنان استفاده می‌کند. این روش در فوتبال روز دنیا که بازی در عقب است فاجعه است.

تاکتیک کی‌روش قدیمی و در فوتبال روز فاجعه است/ «ماله‌کشی» نکنیم!

انگلیس سخت گل می زند

چراغپور سپس به آنالیز انگلیس یکی از حریفان قدرتمند ایران پرداخت و گفت: من بازی تدارکاتی انگلیس و ایتالیا را دیدم. آنها خیلی سخت گل می‌زنند. انگلیس بر عکس برزیل بازی می‌کند که راحت گلزنی می‌کنند. البته همین تیمی که سخت گل می‌زند سه بار دروازه‌بان ایتالیا را وادار به مهارهای نجات بخش کرد. آنها در باز پس‌گیری توپ مقابل ایتالیا هم مشکل داشتند اما فراموش نکنیم ایتالیا با ایران قابل مقایسه نیست.

شبیه سازی آمریکا اشتباه بود

کارشناس فوتبال ایران درباره بازی تدارکاتی آمریکا و ژاپن نیز اظهار نظر کرد و گفت: بازی آمریکا و ژاپن در دو نیمه متفاوت قابلیت بررسی دارد. آمریکا در نیمه اول حفره بزرگی در مرکز دفاعی داشت تیم ملی ایران با اینها می‌تواند بازی کند اما با بازیکنان ریز نقش مشکل خواهد داشت. بازیکنان سرعتی ژاپن مشکلاتی را برای آمریکا ایجاد کردند. دفاع ژاپن نیز خیلی کم به کناره‌ها می‌رفت و اجازه فرصت نمایی به مهاجمان آمریکا نمی‌دادند. من نمی‌دانم چرا آنها با آمریکا بازی کردند چون هیچ چیز فنی و آیتم‌های فیزیکی فوتبال آنها به ما نمی‌خورد.

کد خبر 5596206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      باز خوبه تفکر کی روش قدیمیه...تفکر شما که عصرحجری و پوسیده است
    • حامد IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      تفکرتو خیلی پوسیده است آقای چراغپور
      • رضا IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
        5 1
        دمت گرم حامدجان:،قشنگ گفتی
    • بهار IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      چیزی که ما دیدیم شادابی و نشاط و انگیزه کاملا به تیم برگشته و همه با دل و جون بازی می‌کردن اینو نمیشه کتمان کرد ای کاش این تحلیل گران عزیز خودشون یه کارنامه قابل دفاع داشتن در عرصه مربیگری بعد تفکرات بقیه رو پوسیده میدونستن
    • علی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      عجب رویی به خدا بابا تیم با نتیجه 1 بر صفر اروگوئه رو برد. التماس تفکر! این چه تیتریه آقای خبرنگار و آقای خبرگزاری...
    • رامین IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      96 0
      نمیدونم واقعا امثال جنابعالی وحسن روشن و...ازجون این فوتبال چی میخواین
    • حسن IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      45 4
      طارمی اقتدار فوتبال ما هست اگر در تیم نباشد محال است ایران یک گل بزند .کلاس طارمی واقعا در سطح اول جهان وخیلی بالاتر از کلاس فوتبال کشورمان هست.
    • سجاد IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      58 9
      تو رو اون جدت حرف نزنی نمیگن لالی
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      38 0
      چراغپور. ایشون اصلن اصول فوتبال رو بلد نیست. چه برسد که کار شناسی بکند. ایشون فقط فوتبال دهه سی وچهل رو دیده. خواهشأ ااز افرادی مثل ایشون نظر نگیرید. ما کارشناسان بسیار با دانش بیشتر داریم
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      27 1
      خلاصه هرکسی موافق ومخالفی دارد مسلما این اقا مخالف کیروش بوده واز اوانتقاد میکند ولی بازی دیشب هجومی بوده اونم درمقابل ستارگان تراز اول فوتبال وبرخلاف گذشته که به دفاع بیشتر اهمیت میداد هجومی بازی کرد ونتیجه گرفت وانتقاد دراین شرایط وارد نیست باید حمایت کرد
    • بهروز US ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      19 2
      چرت نگوبلدبودی این سال هاایران میبردی جام جهانی
    • ح IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      21 1
      تفکر کی روش که در تیم های مطرح دنیا مربیگری کرده و با علم روز فوتبال آشنا است با تفکر مربیان داخلی که در کشورهای حاشیه هم مربیگری نکرده اند و تنها افتخارشان این است که از زمین خاکی شروع کرده اند بسیار متفاوت خواهد بود
    • ali IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      25 9
      دم خبر گزاری مهر گرم همه نظرات خوب و مفید به نفع کی روش و تاج عزیز تر از جان .یعنی یک نظر هم پیدا نشده با چراغپور همراه باشه.؟؟؟!!!
    • مجتبی IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      37 2
      من می دونم اوضاع خیلی خرابه ، من می دونم کیروش افکارش پوسیدس ، من می دونم ما خیلی عقب افتاده ایم من ... این آقا سالهاست جز منفی بافی و خراب کردن دیگران کار دیگری انجام نداده است ، راستی شما کجا بازی می کردی ؟ هیچ وقت تیم ملی بودی ؟ چرا ما هیچ سابقه مثبتی از شما یادمون نمیاد ، لطفا کمی هم راجع به کار
    • ساسان IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      27 2
      سلام چرا اینقدربی چشم روهستین .دمت گرم کی روش کی روش عق
    • مهران IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      40 28
      تیم با نطم و برنامه بازی می کرد چیزی که در زمان اسکوچیچ دیده نمی شد چرا الکی کارشناسی می کنید ؟
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      19 2
      دمت گرم کی روش هرچی ک هست ازشماهاکه بهتره 1000درصد موفقیت تیم ملی وباآرزوی مرحله بعدبه جام جهانی ازگروه خودش
    • مارشال IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      31 4
      شما جز مافیایی هستین که فوتبال مارو عقب مونده نگه داشتین خدا می دونه پشت اسکوچیچ چقدر دلال خوابیده که هنوزم امثال شما دارین پشت اسکوچیچ در میان با این صحبت ها فقط ابروی خودتون را می برین
    • رض اسلامی FR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      3 0
      بابا خجالت بکشید.میشه رزومه مربیگریتان رابفرمائید.آخه عزیز مربیگری باحرف مفت زدن فرق میکنه.از همه ایراد میگیری،بس کنید این بخل وحسد رو.
    • محمد IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      1 0
      چراغپور حرف زیاد میزنه.
    • افشین IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      4 0
      سلام، من نمی‌فهمم چرادر مملکت ما اگر فردی خوب هم کارکند یه عده که هیچ کاری جز نابود کردن فوتبال تیمی انجام داده اند همیشه لفظ بد می ارند، الان تیم ملی تونسته با توانایی بازیکنان ودانش فنی کیروش ونزوئلا رو ببره، از جناب چراغپور میپرسم، شما وامثال شما به جز دوران بازیگریتون چه افتخار مربیگری دارید که،
    • س.ش.ه IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      4 9
      کسانیکه به کی روش ایراد می گیرید . تمام بازیهای گذشته ایران رو مرور کنید بهترین نتایج رو کی روش گرفته کاش این سه سال به تیم ملی لطمه نمیزدید تا الان دو تیم آماده داشتیم . در جام جهانی روسیه ۴ امتیاز گرفتیم که تا کنون سابقه نداشته . فرصت خوبی رو ازدست دادیم
    • س.ش.ه IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 6
      کسانیکه به کی روش ایراد می گیرید . تمام بازیهای گذشته ایران رو مرور کنید بهترین نتایج رو کی روش گرفته کاش این سه سال به تیم ملی لطمه نمیزدید تا الان دو تیم آماده داشتیم . در جام جهانی روسیه ۴ امتیاز گرفتیم که تا کنون سابقه نداشته . فرصت خوبی رو ازدست دادیم
    • حمید IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 0
      تو میومدی تفکر جدید پیاده میکردی فقط حرف مفت میزنه
    • احمد IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 0
      قطعاامریکاهم یک تفکری داشته که باحریف آسیایی بازی کرده هرچندسبک بازی ژاپنی هابه ایران نخوره وقطعاایران به این بردبرابرتیم قاره امریکانیا داشت تابچه هاخودشون باورکنندوممکنه آمریکایی هابااین باخت به ژاپن اونها هم به خودشون بیان ودربازی برابرایران خودشون ازپیش برنده دیگه ندونند.
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      1 0
      فقط اتوبوسی بازی میکنه گاهی یک حمله میکنه این فوتبال قدیمی شده
    • سیامک IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      13 0
      دشمنان کیروش غلط زیادی نکنن کیروش کاربزرگی کرد دراولین بازی ایران اروگوئه تیمهای عربی حوزه خلیج فارس نبود تیم بزرگ دنیا بود که ارژانتین وبرزیلو همیشه به زانو درمیاورد ایا الان دراین موقع وقت غلط زیادی کردن هست که دارین تیم ملی را تضعیف میکنید چرا حامی تیم ملی نباید باشید کثیف نباشید
    • امیر IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      3 0
      آقا اصلا قدیمی ... تو اگه میتونی با همین تفکر قدیمی تیم رو به پیروزی برسون ...
    • محمد IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      4 0
      دارن از حسادت پاره میشن..
    • سید علی پسند IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      4 1
      حتما تاکتیک‌های تو و مجید چرتکه به روز است
    • امیر US ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      14 3
      گزارشگران وکارشناسان بیش از حدشون نظر میدن... این گوی و این میدون... خارج از گود شکر خوری ممنوع... والسلام
    • ناشناس IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 0
      اسم این را میزارید کارشناس
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 0
      ما جام جهانی قبلی که نتیجه نگرفتیم بخاطره اشتباهات بازیکنانمون شد که بازیو ول کردن رفتند پیشه داور توپی که هنوز تو زمین بود و منجربه گل شد و تیممون باخت و با جام جهانی خداحافظی کردیم بازیکنان هم بازیو باختن هم کیروشا سکته دادن انشالله این جام جهانی بخاطره اشتباهاته بازیکنان بازیو واگذار نکنیم حیف
    • امید IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      0 0
      نکنه آقای چراغپور در مورد تیم رنکینگ ۱۳دنیا توقع داشتی ۹۰دقیقه حمله کنیم ،دفاع منطقی و استفاده از موقعیت ها هنر میخواد،ضمن اینکه اتحاد و همدلی درتیم دیده میشد
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      0 0
      مربی فقط اسکوچیچ
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      0 0
      یکی نیست به این آقا بگه تا بحال چند تا جام‌رو در کسوت مربیگری با تیم‌های بزرگ کسب کردی ؟؟چه گلی به سر فوتبال ایران زدی ؟؟آخه مگه میشه ابن‌همه خباثت و بد جنسی و حسودی ..؟؟
    • آرش IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      0 0
      بهترین تفکرجدیداین هست که شما نظرات وکارشناسی ات را برای خودت حفظ کنی ودرقبال این پیروزی سکوت نمایی
    • حمید رضا شمسایی IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      0 0
      از فوتبال چیزی نمیدونی انسجام و انگیزه و استفاده بموقع از بازیکنان و ارنج خوب در تیم دیده می شد و من لذت بردم.چراغ پور فیلم بازی را بنشین چند بار نگاه کن یک کلاس درس است....از تحلیل شما حالم بهم خورد...
    • م ف IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      0 0
      واقعا حال ادم بهم میخوره با این سیستم فوتبال کیروش وتیم ملی همه اش رو به عقب ودفاع ودفع توپ وبا این روش وسیستم بدون هزینه پرداخت سرمایه کشور برای سرمربیی مثل کیروش میتوان حتی بدون سرمربی هم تیم ملی خودش درزمین فوتبال بازی کنند
    • قیصر IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      0 0
      آقای چراغپور من ازسی سال پیش بیشتر از مطالب ورزشی شما آشنا هستم شما قصه زیاد خواندی فوتبال قصه نیست فوتبال هنره باید هنرو بشناسی تا بدونی هنرمند در این وادی چه کسی هست کیروش خالق اثر های هنری در فوتباله من سوادم همینه بیشتر ازین نمی توانم با استاد چراغ پور بحث کنم شما استادی ولی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟