۸ مهر ۱۳۸۶، ۹:۴۳

وین ونگ:

فیلم‌ها باید مانند خود ما نفس بکشند

فیلم‌ها باید مانند خود ما نفس بکشند

فیلمساز سرشناس هنگ کنگی که "هزاران سال دعاهای خوب" او جایزه صدف طلایی بهترین فیلم پنجاه و پنجمین جشنواره سن سباستین را برد، معتقد است فیلم‌ها باید مانند خود انسان‌ها زنده باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، ونگ 58 ساله شب گذشته در حالی جایزه اصلی جشنواره سن سباستین در اسپانیا را از آن خود کرد که فیلم "بودا از شرم فروریخت" ساخته حنا مخملباف نیز یکی از مدعیان اصلی این جایزه بود و در نهایت توانست جایزه ویژه هیئت داوران به ریاست پل آستر نویسنده و فیلمساز بریتانیایی را از آن خود کند.



وین ونگ

"هزاران سال دعاهای خوب" که درباره تجربیات یک خانواده مهاجر چینی در آمریکاست، علاوه بر دریافت جایزه بهترین فیلم، جایزه بهترین بازیگر مرد را هم برای هنری او، بازیگر اصلی فیلم به ارمغان آورد. "هزاران سال دعاهای خوب" بر مبنای داستانی کوتاه به همین نام نوشته یی‌یان لی ساخته شده و تنش هایی را به تصویر می‌کشد که وقتی یک مرد بیوه به نام آقای شی برای دیدن ییلان، دختر به تازگی طلاق گرفته‌اش از چین راهی آمریکا می‌شود، به وجود می‌آید.

ونگ که نام او از جان وین، بازیگر مورد علاقه پدرش گرفته شده، درباره فیلم خود گفت: "این فیلمی ساده بود که وقت زیادی می‌گرفت. تصور می کنم فیلم‌ها باید مانند خود ما نفس بکشند. داستان ها لزوما نباید براد پیت و آنجلینا جولی داشته باشند."

آقای شی می‌‌خواهد دخترش که یک کتابدار است مسئله طلاق خود را از یاد ببرد، اما وقتی اصرار می‌‌کند از دلایل جدایی او از همسر سابقش باخبر شود، ییلان از او دوری می‌‌جوید. پدر به جایی می‌رسد که بیشتر وقت خود را در یک پارک با یک زن ایرانی همسن و سال خود می‌گذراند. نقش زن ایرانی را ویدا قهرمانی، بازیگر قدیمی سینمای ایران، بازی می‌‌کند که در دهه 1330 با بازی در فیلم‌‌هایی مانند "چهارراه حوادث" و "توفان در شهر ما" به کارگردانی ساموئل خاچیکیان به شهرت رسید.

"هزاران سال دعاهای خوب" از بازگشت ونگ به ریشه‌های خود خبر می‌‌دهد که از فیلم‌‌های اخیر وی می‌‌توان به "خدمتکار در منهتن" (2002) با بازی جنیفر لوپز و "آخرین تعطیلی" با حضور کوئین لطیفه نام برد. او و آستر، رئیس هیئت داوران جشنواره سن سباستین امسال در  سال 1995 با همکاری یکدیگر فیلم مستقل "دود" را ساختند و بعدها در تولید دنباله آن فیلم به نام Blue in the Face نیز در کنار هم بودند. این دو مرد چند سال بعد هنگام کار روی یک پروژه دیگر اختلاف پیدا کردند و از آن زمان با هم حرف نمی‌زدند.

نقش آقای شی در "هزاران سال دعاهای خوب" را هنری او بازیگر 79 چینی آمریکایی نقش‌‌های مکمل بازی کرده که در تعدادی از مجموعه های تلویزیونی آمریکایی شامل "سوپرانوها" و ER همین طور فیلم هایی مانند "آخرین امپراتور" نقش آفرینی کرده است.

مخملباف که برای فیلم خود از هیئت داوران یک جایزه ویژه گرفت، گفت: "به این فکر می کنم که اگر سینما و شعر وجود نداشت، در دنیا چیزی جز خشونت باقی نمی‌ماند." "بودا از شرم فروریخت" در سومین روز جشنواره به نمایش درآمد و تلاش طاقت فرسای یک دختر جوان افغان را به تصویر می‌کشد که همزمان با تخریب مجسمه‌های بودا می کوشد درس بخواند. داستان فیلم در دره بامیان افغانستان روی می‌دهد، جایی که طالبان سال 2001 دو مجسمه بزرگ و باستانی بودا را منفجر کرد.

"نبرد حدیثه" ساخته نیک برومفیلد بریتانیایی درباره کشتار 24 غیرنظامی عراقی به دست سربازان آمریکایی هم جایزه بهترین کارگردانی را گرفت و جان سیلز که دو بار نامزد اسکار شده و گارسیا کرختا هم به صورت مشترک جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کردند.

سیلز که فیلم او Honeydripper با بازی دنی گلاور در سال‌های 1950 در آلاباما روی می‌دهد، از دریافت این جایزه ابراز خوشحالی کرد و گفت: "بخصوص که تعدادی از اعضا هیئت داوران به زبانی غیر از انگلیسی صحبت می‌کنند." کرختا نیز برای فیلم "هفت میز بیلیارد" برنده جایزه شد، ضمن اینکه جایزه بهترین بازیگر زن هم به بلانکا پورتیو اسپانیایی برای همین فیلم رسید.

جشنواره فیلم سن سباستین که قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره در دنیای اسپانیایی زبان است، پس از 10 روز با نمایش فیلم "بی نقص" به کارگردانی مایکل ردفورد، فیلمساز بریتانیایی با بازی مایکل کین و دمی مور در بخش خارج از مسابقه به پایان رسید.‌‌ داستان فیلم در دهه 1960 روی می‌دهد و مور نقش مدیر اجرایی یک شرکت خرید و فروش جواهر را بازی می‌کند که همراه مردی سالخورده، طرح یک سرقت ماهرانه را می‌ریزند. در بخش مسابقه جشنواره امسال 16 فیلم رقابت کردند.

ریچارد گیر، بازیگر آمریکایی و لیو اولمان، بازیگر سوئدی نروژی الاصل جایزه جایزه یک عمر دستاورد هنری "دونوستی" پنجاه و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین را دریافت کردند. سال گذشته هیئت داوران جشنواره به ریاست ژان مورو، بازیگر قدیمی فرانسوی، جایزه اصلی را به طور مشترک به "نیوه مانگ" بهمن قبادی و فیلم Mon fils a moi ساخته مارتیال فوژرون اعطاء کرد.

قبادی یکی از اعضاء هیئت داوران جشنواره امسال بود. دیگر اعضا هیئت داوران پرنیلا اوگوست بازیگر زن سوئدی، نیکولتا براشی بازیگر و تهیه‌کننده ایتالیایی، ادواردو نوریگا بازیگر اسپانیایی، سوسو پکورارو بازیگر زن آرژانتینی و پیتر وبر فیلمساز بریتانیایی بودند.

کد خبر 561090

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha