۲۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۲۶

زلنسکی مدعی شد:

روسیه قصد دارد سد بزرگ جنوب اوکراین را منفجر کند

روسیه قصد دارد سد بزرگ جنوب اوکراین را منفجر کند

رئیس جمهور اوکراین با ادعای نقشه روسیه برای انفجار سدی بزرگ در منطقه خِرسون، از کشورهای غربی خواست تا به مسکو درباره این نقشه، هشدار دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گلوب‌اندمیل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که نیروهای روسیه در داخل سد بزرگ «نووا کاخوفکا» در منطقه خرسون، مواد منفجره کار گذاشته و قصد دارند تا با انفجار آن، عقب‌نشینی خود را پوشش دهند.

زلنسکی در نطقی تلویزیونی مدعی شد: حالا همه مردم جهان باید برای جلوگیری از یک حمله تروریستی جدید توسط روسیه، باقدرت و به سرعت وارد عمل شوند. انهدام این سد به معنای وقوع فاجعه‌ای بزرگ است.

ادعای زلنسکی در حالی مطرح شده که روسیه اوایل هفته جاری اعلام کرده بود که کی‌یف قصد دارد تا با موشک این سد را هدف بگیرد. سرگئی سوروویکین، فرمانده ارتش روسیه در اوکراین، گفته است که نیروهای اوکراینی همین حالا هم برای موشک‌باران این سد، از موشک‌های هیمارس که آمریکا برای آنها (اوکراین) تأمین کرده، بهره برده‌اند.

رودخانه دنیپرو، اوکراین را به دو بخش تقسیم کرده و چندین کیلومتر پهنا داشته و چندین منطقه را در برمی‌گیرد. انفجار این سد می‌تواند سیلی عظیم به‌راه انداخته و بخش اعظمی از خرسون را زیر آب ببرد. علاوه بر این، تخریب این سد، مجاری آبرسانی به مناطق جنوب اوکراین از جمله شبه جزیره کریمه را مختل خواهد کرد.

زلنسکی با طرح این ادعا، از کشورهای غربی خواست تا به وضوح اعلام کنند که انفجار این سد «دقیقا به معنای استفاده از سلاح کشتار جمعی» خواهد بود.

این ادعا در حالی است که پس از برگزاری همه‌پرسی در دو جمهوری دونتسک و لوهانسک و مناطق زاپروژیا و خرسون در شرق و جنوب اوکراین برای پیوستن به روسیه، اکثریت مردم این نواحی موافقت خود را با این الحاق اعلام کرده و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز اواسط مهر ماه، معاهده الحاق این مناطق را امضا کرد.

کد خبر 5613852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
      9 0
      خودت شروع کردی. چطور وقتی پل رو منفجر میکردی احتمال بروز فاجعه رو نمیدادی؟ فقط هرکاری روسیه کنه فاجعه محسوب میشه؟
    • امید IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      3 1
      درود بر زلنسکی قهرمان 👏
    • حسین RU ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      6 0
      زلنسکی این برده فاشیست،دروغ می گوید بر عکس اکرایین قصد دارد که این سد را منهدم کند وخسارات بزرگی به شهرهای خرسون و کریمه وارد کند،این یک فاجعه بزرگ خواهد بود،در صورت انجام این کارتوسط اکرایین ،پاسخ محکمی به دولت کیف داده خواهد شد
    • حسین RU ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      9 0
      غربیها با این خرابکاری‌ها به خوبی اشنا هستند،نمونه اش انفجار لوله های گازی نورد استریم ۱و۲ که به گردن روس‌ها انداختند،در واقع زلنسکی داره یواش یواش زمینه سازی می کند که در صورت وقوع این حادثه ،روسیه را تحت فشار بگذارند به همین خاطر روس‌ها به تخیلیه این مناطق شروع کردند
    • ایرانی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      1 0
      زلنسکی این دست نشانده ناتو کشورش را نابود خواهد کرد
    • ایرانی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      1 0
      زلنسکی این دست نشانده ناتو کشورش را نابود خواهد کرد