۲۳ آذر ۱۴۰۱، ۲۱:۱۶

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان:

بیش از ۳۱ هزار کودک و نوزاد کردستانی غربالگری شنوایی شدند

بیش از ۳۱ هزار کودک و نوزاد کردستانی غربالگری شنوایی شدند

سنندج- معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان از غربالگری شنوایی بیش از ۳۱ هزار کودک و نوزاد کردستانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بهزیستی کردستان، ناصر کریمیان اظهار داشت: در سال جاری ۱۵ هزار و ۷۷ نوزاد و شیرخوار تازه متولد شده در شهرهای مختلف استان و ۱۶ هزار و ۱۱۶ کودک سه تا پنج سال زیرپوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

وی افزود: طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران و کودکان سه تا پنج سال همزمان با کل کشور در سطح استان در حال اجرا است.

کریمیان خاطرنشان کرد: مراکز شنوایی کودکان سه تا پنج سال به صورت پایگاه ثابت و سیار در تمام مناطق شهری و روستایی استان فعال است.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان اظهار داشت: تعداد پایگاه‌های غربالگری شنوایی نوزادان در سطح استان ۱۴ مرکز و تعداد پایگاه‌های شنوایی کودکان سه تا پنج سال هم ۹ مرکز است.

کریمیان هدف از طرح غربالگری شنوایی را تشخیص و مداخله به موقع و زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی، اعلام کرد و گفت: این طرح در سه مرحله غربال، تشخیص و مداخله انجام می‌شود و این مراحل برای خانواده‌ها از غربال تا مداخله و تجویز سمعک و کاشت حلزون زیرپوشش بهزیستی است.

وی افزود: نوزادانی که در این طرح مشکوک بوده و به مرحله تشخیص، مداخله و انجام آزمایش‌های بیشتر ارجاع داده می‌شوند خدمات رایگان دریافت می‌کنند، ضمن اینکه این روند تا سن سه تا چهار سالگی ادامه پیدا می‌کند.

کریمیان اظهار داشت: در این مرحله نیز در صورتی که پزشک متخصص تأیید کند که کودک با مشکل جدی شنوایی روبرو است از سوی بهزیستی، برای کاشت حلزون معرفی خواهد شد.

وی افزود: کودکان و نوزادانی که دچار مشکلات شنوایی کمتری بوده و نیاز به کاشت حلزون نداشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده شده و هزینه‌های درمانی شأن از جمله تهیه سمعک توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

کد خبر 5655634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha