۱۲ دی ۱۴۰۱، ۸:۴۲

انگلیس واردات گاز مایع از روسیه را متوقف کرد

انگلیس واردات گاز مایع از روسیه را متوقف کرد

انگلیس واردات گاز مایع از روسیه را از اول ژانویه متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که این کشور واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از روسیه را از اول ژانویه متوقف کرده است.

این وزارتخانه گفت: «لندن به تمام واردات گاز طبیعی مایع روسیه پایان داده است.»

انگلیس در سال گذشته ۳.۱۲ میلیارد متر مکعب گاز روسیه یا ۴ درصد از کل مصرف خود در این حوزه را از روسیه وارد کرده بود.

انگلیس به طور متوسط سالانه حدود ۷۵ میلیارد متر مکعب گاز مصرف می‌کند.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، کشورهای اروپایی و غربی تلاش کرده اند تا محدودکردن تجارت خود با روسیه بویژه در بخش انرژی این کشور را بدلیل جنگ در اوکراین زیر فشار قرار دهند.

صنعت گاز ستون اقتصاد روسیه را تشکیل می‌دهد و مهم‌ترین منبع درآمدهای ارزی در بودجه عمومی دولت آن است. روسیه دارای پتانسیل عظیمی برای تولید گاز، بازار بزرگ جهانی و داخلی و توانایی تأمین سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب گاز است و همچنین برخی از مناطق جهان کاملاً به گاز روسیه وابسته هستند. سهم گاز روسیه در مصرف اروپا حدود ۵۰ درصد است. در مجموع بیش از ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر می‌شود که مصرف سالانه آن حدود ۵۵۰ میلیارد متر مکعب است.

«ویکتور لاکن»، اقتصاددان معتقد است خروج از بازار گاز اروپا بدون شک ضررهای زیادی برای روسیه به همراه دارد، اما از سوی دیگر، از نظر حجم مصرف، بازارهای جایگزین بزرگی مانند چین به ویژه پس از گسترش خط لوله «قدرت سیبری» که افزایش صادرات گاز روسیه به چین را به بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب افزایش داد، و همچنین بازارهای جایگزین دیگری در هند، جمهوری‌های آسیای مرکزی، کشورهای جنوب شرق آسیا و حتی در آینده در آفریقا وجود دارد.

لاکن توضیح می‌دهد که آسیا همچنان امیدوار کننده ترین بازار برای روسیه است که دارای بزرگترین ذخایر گاز در جهان است و مسکو قصد دارد حجم صادرات خود را به کشورهای آسیایی و در درجه اول به چین افزایش دهد.

به گفته این اقتصاد دان، اگرچه اروپا بازار اصلی گازپروم است، اما سیاست مداران اروپایی با وجود کمبود گاز و رکوردزنی قیمت سوخت در آستانه فصل زمستان در این قاره، مانع افزایش عرضه گاز از روسیه می‌شوند.

کد خبر 5670898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha