۱۹ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۴۲

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مطرح کرد؛

شناسایی منشا ریزگردهای تهران

شناسایی منشا ریزگردهای تهران

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بر اساس مطالعات انجام شده سهم اصلی گرد و غبار در شهر تهران، با منشأ خارجی و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد آن منشأ داخلی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال ۱۳۷۲ با وظیفه سنجش آلودگی هوا و صوت تأسیس شد و در این دو حوزه وظیفه پایش، سنجش و تحلیل دارد و وظیفه‌ای بابت مدیریت آلودگی هوا ندارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: ۲۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مناطق ۲۲ گانه داریم و ۳۶ ایستگاه آلودگی سنجش آلودگی صوت در شهر تهران داریم و ۱۸ نمایشگر که وضعیت آلودگی هوای تهران را ارائه می‌کند.

وی اظهار کرد: در همه موضوعات مطالعاتی، شرکت کنترل کیفی هوا در شهرداری تهران و در کشور بی‌نظیر است و همتایی ندارد؛ چرا که بسیاری از موضوعاتی که در حوزه آلودگی هوا شکل گرفته شروع کننده آن این شرکت بوده است.

قمی در ادامه عنوان کرد: منابع آلاینده به دو بخش ثابت و متحرک تقسیم می‌شود و بر همین اساس مطالعات سیاهه انتشار صورت گرفته است و بخشی آلاینده‌های گازی و بخشی ذرات معلق است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: دو دست آلاینده گازی و ذرات معلق داریم و آنچه که بیشترین تأثیر منفی را بر سلامت افراد می‌گذارد ذرات معلق است و منشأ این ذرات معلق با سهم‌ها و جزئیات به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی بر اساس قانون مکلف است مدل پیش بینی آلودگی هوا را پیاده سازی کند، گفت: غیر از مدلی که در شرکت کنترل کیفیت هوا پیاده سازی کردیم تاکنون چنین مدلی در کشور پیاده سازی و اجرا نشده است.

قمی گفت: با توجه به اتفاقاتی که از انتهای سال گذشته و ابتدای امسال رخ داد و بروز پدیده ریزگردها که سبب تعطیلی شهر تهران شد و باعث افزایش شاخص آلودگی هوای تهران شد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده سهم اصلی گرد و غبار در شهر تهران، با منشأ خارج بوده است و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد آن منشأ داخلی بوده است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در کشور موضوع تحلیل تصاویر ماهواره‌ای را در دستور کار قرار دادیم و در کمیته اضطرار آلودگی هوا ارائه کردیم، اظهار کرد: اولین نکته در خصوص معضل آلودگی هوا این است که این معضل غیرقابل حل نیست و سایر کشورهای پیشرفته دنیا نیز دچار آن شدند و برون رفت از این معضل را در دهه‌های گذشته پیدا کردند.

قمی تصریح کرد: راهکارهای معضل آلودگی هوا شناخته شده و نیاز به شناسایی راهکار جدید ندارد اما با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی این راهکارها را باید در بستر تکنولوژی روز آورد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه چین طی ۱۵ سال با راهکارهای شناسایی شده موفق شد این معضل را حل کند، گفت: نباید موضوع آلودگی هوا را سیاسی کرد و باید با اراده سیاسی به دور از سیاست زدگی موضوع را پیگیری کرد. اینکه بابت اغراض سیاسی به شهرداری تهران حمله کنند، آدرس غلط دادن است.

وی عنوان کرد: در قانون هوای پاک بر اساس آمارهای دیوان محاسبات و سازمان بازرسی، تمامی دستگاه‌های مسئول شناخته شده هستند اما عمده مسئولیت‌ها در ید دستگاه‌های اجرایی دولتی است و نامی از شهرداری تهران در قانون هوای پاک برده نشده است.

قمی در ادامه گفت: در حال حاضر قانون سیاسی هوای ناپاک شکل گرفته و انگار شهرداری تهران تبدیل به دولت اجرایی شده که این آدرس غلط دادن است.

قمی با بیان اینکه برای شهر تهران سیاهه انتشار تهران ذکر می‌کند که سهم اصلی در انتشار آلودگی در شهر تهران مربوط به وسایل نقلیه است، گفت: در سال جاری طی هفت سال اخیر آلاینده دی اکسید گوگرد فراتر از حد مجاز نرفته بود اما این اتفاق افتاد و ۹۴ درصد مربوط به منابع ثابت و شش درصد مربوط به منابع متحرک است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: در شهرداری تهران، سلامت و جان شهروندان موضوعیت دارد و قطعاً روی سنجش‌ها تحلیل‌های لازم را داریم و عمدتاً در قالب مکاتبات محرمانه به دستگاه‌های ذی ربط اعلام می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در خصوص افزایش دی اکسید گوگرد تحلیل خود را ارائه کردیم و دوستان موظف هستند که این موضوع را پیگیری کنند. لازم است تصمیم گیران به تحلیل‌های شرکت کنترل کیفیت هوا مراجعه کنند.

قمی با بیان اینکه حق مردم است که از وضعیت هوا اطلاع داشته باشند، گفت: تحلیل‌ها بر پایه مطالعاتی است که انجام می‌شود و با توجه به اینکه قانون‌گذار تکلیفی برای ما تعریف نکرده نمی‌توانیم دقیقاً اظهار نظر کنیم و هشدار ما صد در صد قابل استناد نیست.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خصوص قیمت قابل توجه موتورسیکلت‌های برقی اذعان کرد: علاوه بر این، در کل کشور یک ایستگاه شارژ بیشتر در کشور وجود ندارد و از طرفی زیرساخت این موضوع وجود نداشت.

وی با بیان اینکه شروع این موضوع باید از گروه هدف باشد که همان موتورسیکلت‌های برقی محسوب می‌شوند، گفت: در طرح سوآپ کسی که موتورسیکلت برقی را خریداری می‌کند صرفاً مالک بدنه موتورسیکلت است و افزایش قیمت به‌واسطه قیمت باتری لحاظ نشود و بخشی به‌عنوان تأمین کننده بدنه و بخشی به‌عنوان شبکه باتری موتورسیکلت برقی فعالیت کند.

قمی در ادامه بیان کرد: میان شرکت ملی پست ایران و شهرداری تهران توافقنامه‌ای امضا شد که موتورسیکلت‌های کار شرکت ملی پست در قالب طرح سوآپ برقی سازی شوند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه در موضوع آلودگی هوا برنامه ریزی دقیق، منسجم و بلندمدت نداریم، اذعان کرد: واقعیت این است که درست است قانون هوای پاک به عنوان قانون بالادستی وجود دارد اما دستگاه‌های متولی باید برنامه خود را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: اگر ۲۳ دستگاه پای کار آیند و برنامه ریزی بلندمدت صورت گیرد و اراده سیاسی وجود داشته باشد و بالاترین مقام اجرایی کشور خوشبینانه این است که تا دو سال آینده شاهد کاهش آلودگی هوا در پارامترهای ذکر شده خواهیم بود.

قمی در ادامه بیان کرد: باید در قالب یک برنامه ریزی مشخص شروع کنیم تا به مرور شاهد کاهش آلودگی هوای تهران باشیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه تکلیفی در خصوص سنجش سوخت نداریم، گفت: در خصوص توسعه ایستگاه‌ها برنامه ما این است که هم توسعه کمی و هم کیفی داشته باشیم.

کد خبر 5677505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha