۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۳۴

برگزاری نخستین مانور ترکیبی مانورهای پدافند غیرعامل دربندر خرمشهر

برگزاری نخستین مانور ترکیبی مانورهای پدافند غیرعامل دربندر خرمشهر

خرمشهر- نخستین مانور ترکیبی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران برای مقابله با حملات سایبری، خرابکارانه و نجات در بندر خرمشهر انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز چهارشنبه با حضور فرماندار خرمشهر، نمایندگان سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان بنادر و دریانوردی مانور ترکیبی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران برای مقابله با حملات سایبری، خرابکارانه و اطفا حریق و امداد و نجات در بندر خرمشهر با هدف افزایش سطح آمادگی و توان مقابله با خرابکاری‌های برگزار شد.

«مصطفی طزری» سرپرست معاونت زیربنایی پدافند غیر عامل کشور در این مراسم اظهار کرد: سازمان پدافند غیرعامل به دنبال این است که برگزاری این رزمایش و مانورها را رصد و نقاط ضعف و قوت را مورد بررسی قرار دهد و هدف از برگزاری چنین مانورهایی نیز افزایش آمادگی و توان مقابله با خرابکاری‌های احتمالی از سوی دشمنان است.

وی به گسترش روزافزون مخاطرات و تهدیدات در حوزه‌های مختلف و همچنین استفاده دشمن از شیوه‌های نوین برای آسیب‌رسانی به زیرساخت‌ها و شریان‌های اصلی کشور اشاره کرد و گفت: آمادگی برای مقابله به موقع و مؤثر با این تهدیدات برای تداوم فعالیت‌های حیاتی و برنامه‌ریزی برای بازگشت به شرایط عادی در همه دستگاه‌های اجرایی امری ضروری است.

«جواد طالبی متین» رئیس اداره پدافند غیر عامل و مدیریت بحران سازمان بنادر و دریانوردی کشور در این مراسم نیز ارتقای آمادگی و بالا بردن توان بنادر در مواجه با بحران‌ها را یکی از مواردی مهم از نگاه سازمان بنادر، مدیریت HSE و پدافند غیرعامل و مدیریت بحران این سازمان برشمرد.

وی گفت: بر اساس اهمیت احصا شده، سازمان بنادر و دریانوردی کشور تفاهمنامه‌ای را با سازمان پدافند غیرعامل کشور منعقد کرده و در همین راستا برای یک سری اهداف برنامه‌ریزی شد که یکی از این اهداف امروز در بندر خرمشهر پیگیری شد که با اجرای این نمونه مانورها و رزمایش‌ها سطح بندر را ارتقا دهد.

طالبی متین بیان کرد: در این مانور ترکیبی سعی شد که تمام ظرفیت عملیاتی درگیر و ریسک‌هایی که در این مانور احساس می‌شد که باید به آن توجه بیشتر شود با کمک تیم ارزیاب که در تمام بنادر از سوی سازمان بنادر مستقر هستند، احصا شود و در ادامه سناریویی با همکاری اداره کل خرمشهر آماده و یک تمرین واقعی انجام گرفت.

وی افزود: با توجه به حملاتی که از جنس سایبری در کشور داریم، سعی کردیم این شکل از سناریو را در این اداره کل خرمشهر پر رنگ تر کنیم و سناریو به این شکل است که حمله سایبری و قطع برقی که در بندر ایجاد می‌شود، باعث نارضایتی می‌شود و این یک سری حوادثی را رقم می‌زند.

طالبی متین با بیان اینکه امید است این نمونه کارها در تمرین باقی بماند، ادامه داد: کاری که به صورت یک تمرین واقعی انجام می‌شود به این صورت است که اگر یک سایت مورد حمله قرار گیرد یک سایت موازی فعال می‌شود اما برای اینکه سایت پشتیبان روی کار بیاید نیاز به صرف زمان وجود دارد وقفه زمانی ایجاد می‌کند که امروز با درایت این اداره کل این موضوع به خوبی مدیریت می‌شود.

«نور الله اسعدی» مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در این مراسم اظهار کرد: سازمان بنادر این نیاز را احساس می‌کند که در همه زمینه‌ها برای انجام اقدامات و آمادگی لازم مانور ترکیبی اطفای حریق و پدافند غیرعامل را با حضور سازمان بنادر و سازمان پدافند غیر عامل اجرایی کند و در خرمشهر در حوزه اطفای حریق، حمله سایبری امداد و نجات مانور انجام و سپس اقدامات برای عادی سازی وضعیت و از سرگیری کار انجام شد.

وی افزود: مانور ترکیبی اولین بار است که در بندر خرمشهر انجام می‌شود، اما در حوزه اطفای حریق به صورت مرتب مانور انجام می شده و به طور کلی آمادگی برای برگزاری مانور در این بندر وجود دارد.

اسعدی بر اهمیت آمادگی در مقتبل حملات سایبری تاکید کرد و گفت: حوزه سایبری بیشتر نرم افزارها و سیستم‌های ما را هدف قرار می‌دهد و زیرساخت‌های ما را در حوزه فناوری اطلاعات در یک بندر و سازمان و به طور کلی بخش عمده فعالیت بنادر ممکن است با حمله سایبری پی در پی مواجه شود.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه این شبیه سازی انجام شد تا مشخص شود که به چه صورت و در چه مدت زمانی با توجه به میزان آسیب پذیری، به حوزه نرم افزاری آسیب وارد می‌شود و چگونه می‌توان شرایط را به حالت عادی برگرداند، افزود: اگر این مانورها انجام نشود، مشکلات بیشتر می‌شود و نمی‌توان در مواقع واقعی پاسخ مناسب را به ذی‌نفعان و مردم داد و نارضایتی عمومی ایجاد می‌شود.

کد خبر 5692314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha