۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۴۵

دبیر همایش ملی زبان ها و گویش های مناطق مرزی ایران:

حضور ۴۰ مهمان کشوری در همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی

حضور ۴۰ مهمان کشوری در همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی

بیرجند- دبیر همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران از حضور حدود ۴۰ مهمان کشوری در نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران در بیرجند خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران صبح چهارشنبه با پیام تصویری حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و نماینده ایران در یونسکو و همچنین پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بیرجند و با حضور ۴۰ میهمان کشوری و مسئولان استانی و اساتید دانشگاه‌ها آغاز شد.

دبیر همایش ملی زبان و گویش‌های مناطق مرزی در حاشیه این مراسم گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: ۱۵۰ مقاله کامل برای حضور در این همایش ارسال شد که از این تعداد ۹ مقاله به شکل مجازی و ۱۵ مقاله هم به صورت حضوری در این همایش یک روزه ارائه می‌شود.

محمد امین ناصح با بیان اینکه گویش‌ها و زبان‌ها مانند رنگین کمان است که جلوه‌های مختلف زبان را نشان می‌دهند، افزود: ۴۰ میهمان کشوری در این همایش حضور دارند و علاوه بر این دانشجویان افغانستان، اساتید دانشگاه‌های استان و کشور و چهره‌های ماندگار علمی هم در این همایش شرکت کرده‌اند.

دبیر همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران تصریح کرد: این همایش با هدف تبادل دانش بین صاحب نظران مرتبط و معرفی دستاوردهای پژوهشی استادان و دانشجویان در زمینه زبان‌ها و گویش‌های نواحی مرزی ایران به ویژه از منظر تطبیقی با زبان‌ها و گویش‌های مرتبط در آن سوی مرز و در سطحی کلان برگزار می‌شود.

ناصح با تاکید بر ضرورت حمایت از زبان‌ها و گویش‌های رو به زوال در مناطق مرزی، اظهار کرد: بومی سازی و کاربردی نمودن منابع درسی دانشجویان در زمینه معرفی و ثبت زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران و بررسی کیفی تعامل این زبان‌ها و گویش‌ها با زبان فارسی به عنوان عامل وحدت و انسجام ملی در این همایش مورد نظر است.

وی بیان کرد: امید است در سایه توجهات الهی و تشریک مساعی استادان و دانشجویان علاقمند در تحقق اهداف برگزاری این همایش مؤثر باشد.

ناصح ادامه داد: چکیده‌ای از مقالات در این همایش ارائه می‌شود و مجموعه مقالات همایش هم در آینده منتشر خواهد شد.

کد خبر 5722201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha