عبدالباری عطوان بررسی کرد؛

پایان هژمونی ۸۰ ساله انگلیس و آمریکا بر منطقه

پایان هژمونی ۸۰ ساله انگلیس و آمریکا بر منطقه

تحلیلگر جهان عرب با اشاره به ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان از پایان هژمونی هشتاد ساله آمریکا و انگلیس بر منطقه خلیج فارس و خاورمیانه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان در مطلبی در رأی الیوم درباره توافق ایران و عربستان آورده است: چرا توافق عربستان و ایران را نقطه تحول تاریخی در منطقه می‌دانیم؟ چگونه چین بازیگر راهبردی در خلیج فارس پس از ضعف آمریکا و از دروازه سعودی تبدیل شد؟ سازمان موساد کجا بود؟ آیا توافقنامه آبراهام به بخش مراقبتهای ویژه منتقل شده است؟

وی می‌نویسد: توافق ایران و عربستان به مثابه سونامی راهبردی است که گواهی دهنده ۸۰ سال هیمنه آمریکا و انگلیس بر منطقه خلیج فارس و خاورمیانه و ظهور نقش چین به عنوان بازیگر راهبردی مهم در این دو منطقه از طریق دروازه سیاسی و اقتصادی عربستان است توافق ایران و عربستان به مثابه سونامی راهبردی است که گواهی دهنده ۸۰ سال هیمنه آمریکا و انگلیس بر منطقه خلیج فارس و خاورمیانه و ظهور نقش چین به عنوان بازیگر راهبردی مهم در این دو منطقه از طریق دروازه سیاسی و اقتصادی عربستان است.

عطوان افزود: عربستان از طریق آماده کردن تدریجی این توافق که در کمال خفا صورت گرفت، به گفتگو روی آورد و ریخت و پاش های مالی نظامی در جنگ‌های مستقیم و غیرمستقیم با ایران را متوقف کرد؛ میلیاردهایی که در راستای تقویت قدرتش و سرمایه گذاری روی پروژه‌های آینده به کار گرفته خواهد شد.

وی می‌نویسد: این توافق بزرگترین نشانه‌های ضعف آمریکاو اسرائیل در منطقه و سراسر جهان و آغاز فروپاشی پروژه‌های این ائتلاف بزرگ را نشان می‌دهد که مهمترین آنها تشکیل ائتلاف با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و نابودی همه طرح‌های ایران هراسی با هدف تداوم هژمونی و تعمیق آن است.

عطوان نوشت: اسرائیل در بیست سال گذشته همواره با وسواسی به نام ایران زندگی کرده و تمام پتانسیل‌هایش را برای مبارزه با ایران و تضعیف آن بسیج کرده است اما نتایج کاملاً برعکس بوده است چرا که این ایران است که اکنون در حال احیای روابط با عربستان است و توافق تاریخی بین آنها احتمال می‌رود که باعث فعالسازی همکاری‌های امنیتی بین دو کشور نیز شود.

وی تاکید کرد: سران عربستان رژیم اسرائیل و آمریکا و همه متحدان اخیر آنها در منطقه خاورمیانه را فریب دادند. منظور ما در اینجا مصر، اردن، مغرب، اسرائیل و سودان است.

عطوان آورده است: توافقنامه‌های صلح آبراهام که اسرائیل روی آنها حساب بازکرده بود، منتظر جایزه بزرگ یعنی پیوستن عربستان بود اما پس از توافق ایران و عربستان، وارد اتاق مراقبت‌های ویژه شد. هنگامی عربستان به چین و روسیه و به تبع آنها گروه بریکس ملحق می‌شود، دیگر به اسرائیل و آمریکا و گنبد آهنین پوشالی یا موشک‌های پاتریوت نیازی ندارد و جایگزین سامانه اس ۵۰۰ و جنگنده‌های سوخ و۳۵ پیشرفته‌تر از شبح آمریکا با عیب‌های متعددد است توافقنامه‌های صلح آبراهام که اسرائیل روی آنها حساب بازکرده بود، منتظر جایزه بزرگ یعنی پیوستن عربستان بود اما پس از توافق ایران و عربستان، وارد اتاق مراقبتهای ویژه شد.

این تحلیلگر می‌افزاید: اطلاعات اسرائیل که ادعا می‌کرد مورچه را هم رصد می‌کند کجاست؟ چرا مذاکرات ایران و عربستان و پیشرفت آنرا رصد نکرد؟ سیستم جاسوسی پیشرفته و شبکه مزدورانش کجا هستند؟

عطوان می‌نویسد: دهه هاست به پرهیز از توطئه آمریکا و اسرائیل برای شیطانی جلوه دادن ایران از طریق اقدامات تحریک آمیز فرقه‌ای و فتنه افکنی دعوت می‌کنیم. ایران یک کشور همسایه مسلمان است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. نمی‌توان موقعیت جغرافیایی و نقش تمدنی و تاریخ بیش از هشت هزار ساله آنرا نادیده گرفت.

وی نوشت: قاطعانه می‌گوئیم که عربستان در آستانه خروج از محور آمریکا و همه توطئه‌ها علیه اعراب است. ما پایان قریب الوقوع جنگ یمن را پیش بینی می‌کنیم. ما در برابر یک نقطه عطف تاریخی در منطقه هستیم و امیدواریم که تداوم یابد و تعمیق شود. این توافق آغازگر رنسانس جدیدی مبتنی بر گفتگو و تفاهم است و به هشتاد سال هژمونی آمریکا و غرب که یک استعمار پنهان بوده، پایان می‌دهد.

این تحلیلگر جهان عرب از اینکه برخی کشورها همه برگه‌های خود نزد آمریکا و رژیم صهیونیستی گذاشتند و عضو ائتلاف اسرائیلی علیه ایران شدند، ابراز تأسف کرده و نوشت: دولتهای این کشورها پس از توافق ایران و عربستان چه دارند که بگویند؟

کد خبر 5731387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha