۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۲۴

رمضان ۱۴۰۲ در «آیینه اقوام»-۶؛

بیدارکردن مردم بوشهربا«دُم دُم سحری»/ آیین‌هایی که فراموش می‌شوند

بیدارکردن مردم بوشهربا«دُم دُم سحری»/ آیین‌هایی که فراموش می‌شوند

ششمین قسمت از مجموعه نمایش رادیویی «آیینه اقوام» بعد از معرفی یکی دیگر از رسوم مردم شهر بیرجند در ماه مبارک رمضان، به آیین‌های مردم شهر بوشهر در ماه مبارک رمضان می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، «آیینه اقوام» عنوان مجموعه‌ای رادیویی به روایت و کارگردانی زنده‌یاد مهرداد عشقیان است که سفری به دنیای آئین‌های رمضان در ایران زمین است. این مجموعه ۳۰ قسمتی از تولیدات اداره‌کل هنرهای نمایشی رادیو است که به پیشنهاد و همراهی ایوب آقاخانی در خبرگزاری مهر منتشر می‌شود.

ناهید مسلمی، معصومه عزیز محمدی، غلامحسن تسعیری، محمد یگانه، قربان نجفی به عنوان بازیگر این مجموعه حضور دارند و دیگر عوامل مجموعه رادیویی «آئینه اقوام» نیز عبارتند از نویسنده: سهیلا خدادادی، محقق: ناصر ملاییان، افکتور: نرگس موسی‌پور، صدابرداران: پیروز صدرایی و محسن جوادی، تهیه‌کننده و سردبیر: ناهید گودرزی.

ششمین قسمت «آیینه اقوام» با مدت زمان ۲۷ دقیقه و ۵۴ ثانیه به بیرجند و بوشهر و آیین‌های مردم این شهرها در ماه مبارک رمضان می‌پردازد.

ششمین سفر «آیینه اقوام» این چنین آغاز می‌شود:

«آقاجونم خدا بیامرز همیشه آروم بود و یه لبخند شیرین چهره مهربونش رو دوست داشتنی‌تر می‌کرد. آقاجونم همیشه می‌گفت آدم باید یه قدم از زندگی جلوتر باشه، وقتی جلوتر از زندگی قدم برداری دیگه نگران دیر شدن و دیر رسیدن نیستی چون وقتی جلوتر از زندگی باشی همیشه به موقع می‌رسی و زود دیر نمی‌شه. اون موقع‌ها معنی این جمله‌های قشنگ آقاجون رو نمی‌فهمیدم. هیچ وقت هم به خودم زحمت نمی‌دادم بهشون فکر کنم و ازشون درس بگیرم اما حالا که حسابی بزرگ شدم و تا حدی سرد و گرم روزگار رو چشیدم خوب می‌فهمم که منظور آقاجون خدابیامرز از این جمله‌های قشنگ چی بود. خوب می‌فهمم جلوتر از زندگی بودن یعنی خدا رو حاضر و ناظر بر اعمال دونستن، یعنی در مسیر خواست و اراده خدا قرار گرفتن، یعنی فریب شیطان رو نخوردن، یعنی با مردم بودن، با جماعت همراه شدن. شاید سفر به دنیای آیین‌ها و فرهنگ رمضان هم در درک این جمله آقاجون نقش داشته چون تو این چند روزی که در سفر هستم بیشتر به این جمله فکر می‌کنم و هر چه بیشتر فکر می‌کنم بیشتر به معنای عمیق اون پی می‌برم. منم می‌خوام جلوتر از زندگی قدم بردارم، می‌خوام خودم و دستم و دلم و و تمام وجودم رو بسپرم به خدا و بگم الهی به امید تو.»

در روز ششم سفر همچون روز پنجم، «پیر محمد» پیرمرد با صفای بیرجندی به معرفی آیین‌ها و رسوم مردم بیرجند در ماه مبارک رمضان می‌پردازد و در این قسمت به رسم «صله رحم» اشاره می‌کند که بین خانواده‌های بیرجندی در ماه مبارک رمضان بیش از پیش برگزار می‌شود و افطاری دادن به خانواده‌های مستمند و نیازمند در اولویت است.

در روز ششم از خراسان جنوبی به استان بوشهر سفر می‌کنیم و «امیر» فردی است که آیین‌ها و رسوم مردم این خطه از کشور در ماه مبارک رمضان را به ما معرفی می‌کند.

«دُم دُم سحری» یکی از رسوم مردم بوشهر در ماه مبارک رمضان است. تعدادی با نواختن دمام در سطح شهر و خواندن اشعار مختلف از جمله معروف‌ترین آن‌ها «خداوندا تو ستاری، همه خوابند تو بیداری، به حق لا اله الا الله همه عالم نگهداری» مردم را بیدار و آماده سحر می‌کردند.

عکس از پریسا جفره ای است.

کد خبر 5741459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha