۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۲۴

بازتاب انتخابات ترکیه در رسانه‌های غربی و انتظار نتایج سرنوشت‌ساز

بازتاب انتخابات ترکیه در رسانه‌های غربی و انتظار نتایج سرنوشت‌ساز

خبر انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در تیتر یک روزنامه‌های غربی قرار گرفت، به‌ویژه اینکه پیروزی مخالفان اردوغان به معنای تغییر در سیاست خارجی آنکارا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، خبر انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که از امروز در ترکیه آغاز شد، در صدر تیتر روزنامه‌های غربی قرار گرفت، به‌ویژه اینکه پیروزی مخالفان رئیس جمهور فعلی به معنای تغییر در سیاست خارجی آنکارا خواهد بود.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در تیتر گزارش خود نوشت: شکست اردوغان در ترکیه باعث رضایت غرب و نگرانی در مسکو خواهد شد.

گزارش این روزنامه می‌افزاید: به نظر می‌رسد رهبران اروپایی در صورتی که ترکیه رئیس‌جمهوری غیر از اردوغان داشته باشد، احساس رضایت بیشتری خواهند کرد، در حالی که روسیه ممکن است شراکت مهم اقتصادی و دیپلماتیک خود را با ترکیه در صورت برکناری اردوغان از قدرت از دست بدهد.

در ادامه گزارش آمده است: انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در پایتخت‌های غربی، مقر ناتو و کرملین با دقت دنبال می‌شود. چرا که نقش ترکیه به عنوان میانجی بلندمدت در روابط پیچیده و اغلب گیج کننده، به نتیجه این انتخابات بستگی دارد.

اما روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داده است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه علیرغم تثبیت ترکیه در صحنه جهانی، با رأی مخاطره‌آمیزی در داخل کشور مواجه است.

این روزنامه معتقد است: شکست اردوغان با توجه به نفوذ عظیمی که این کشور در دوران حکومت او به دست آورد، بسیار فراتر از ترکیه خواهد بود و سرنوشت اردوغان در معرض امتحان قرار گرفته است. انتخابات ترکیه در سراسر جهان به دقت زیر نظر است زیرا نتایج آن بر سیاست خارجی آنکارا تأثیر می‌گذارد.

گزارش وال استریت ژورنال می‌افزاید: اردوغان به طرز ماهرانه‌ای از موقعیت ترکیه در تقاطع شرق و غرب استفاده کرد و از نقش این کشور به عنوان عضو ناتو بهره برد و با هدف تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای بزرگ در خاورمیانه، رابطه نزدیک با روسیه برقرار کرد که باعث ایجاد اصطکاک با ایالات متحده و متحدانش شد.

به گزارش روزنامه آمریکایی «پولیتیکو»، صد سال پس از تأسیس ترکیه، اردوغان و رقیبش دیدگاه‌های متضادی از «قرن دوم» برای ترکیه دارند و انتخابات ۲۰۲۳ به طور گسترده به عنوان یک همه‌پرسی تعیین کننده تلقی می‌شود که در آن کدام چشم انداز برای ترکیه پیروز خواهد شد؟

«ان‌بی‌سی نیوز» در صدر گزارش خود درباره انتخابات ترکیه به زلزله، ضعف اقتصاد و واکنش خشونت‌آمیز علیه میلیون‌ها پناهجوی سوری اشاره کرده است. این روزنامه بر این باور است که این مسائل اردوغان را با سخت‌ترین نبرد انتخاباتی خود در سال‌های اخیر روبرو می‌کند.

روزنامه «اشپیگل» آلمان معتقد است: اردوغان علیرغم همه مسائل می‌تواند پیروز انتخابات شود. اردوغان در این کمپین انتخاباتی بیش از مبارزات انتخاباتی قبلی، بر ترس رأی دهندگان خود از پ.ک. ک، کودتا، مداخله خارجی و تحریک جامعه دگرباشان تکیه می‌کند، زیرا وزیر کشور او اخیراً هشدار داد که غرب ممکن است انتخابات را به کودتا تبدیل کند. اما در عین حال، تردید وجود دارد که آیا این دستاویزها برای ماندن در ریاست‌جمهوری کافی باشد یا خیر.

«بی‌بی‌سی» انگلیس نیز نوشت: ترکیه با یا بدون اردوغان آینده را تعیین می‌کند.

«گاردین» هم گزارش داد: تسلط اردوغان بر قدرت در حالی که مردم ترکیه به پای صندوق‌های رأی می‌روند، در حال محک خوردن است.

گفتنی است که شعب اخذ رأی از صلح امروز یکشنبه در مناطق مختلف ترکیه باز شد تا مردم این کشور سیزدهمین رئیس‌جمهور و ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور را انتخاب کنند؛ فرآیند رأی‌گیری تا ساعت ۱۷ بعدازظهر ادامه خواهد داشت.

کد خبر 5779710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha