۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۳۰

دوشنبه در حوزه هنری؛

نشست زبان‌شناخت با موضوع کتیبه‌های فارسی در آناتولی برگزار می‌شود

نشست زبان‌شناخت با موضوع کتیبه‌های فارسی در آناتولی برگزار می‌شود

بیست و یکمین نشست زبان‌شناخت با موضوع کتیبه‌های فارسی در آناتولی و فرارود دوشنبه یکم خرداد ‌در حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و یکمین نشست از سلسله نشست‌های زبان‌شناخت با موضوع «ارائه و بررسی کتیبه‌های فارسی در آناتولی و فرارود» و نمایش آثار و تصاویر و خوانش متن‌های مربوط به این کتیبه‌ها، به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با حضور محمدرضا محمدی نجات، پژوهشگر و مستندساز و مهدی صالحی، مجری کارشناس این سلسله نشست‌ها، روز دوشنبه اول خرداد در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار می‌شود.

محمدرضا محمدی‌نجات، پژوهشگر، روزنامه نگار و مستند ساز، سال‌ها در کشورهای مختلف منطقه به فعالیت‌های پژوهشی فرهنگی اشتغال داشته و مستندهای زیادی از او در شبکه‌های داخلی و خارجی به نمایش در آمده است.

محمدی‌نجات درباره جایگاه زبان فارسی در خارج از مرزهای ایران کنونی گفت: زبان فارسی، نه تنها به عنوان میراث مشترک ایرانیان ساکن در مرزهای ایران کنونی شناخته می‌شود، بلکه به عنوان زبان قومیت علمی، رسمی و مایه فخر و مباهات قومیت‌های دیگر در مرزهای ایران بزرگ فرهنگی نیز قلمداد می‌شود.

وی درباره جزئیات این نشست گفت: این ارائه سعی در انداختن نور روی برخی زوایای تاریک کاربرد و گسترش این میراث پرافتخار در سرزمین‌های آناتولی و فرارود دارد. در این ارائه، تصاویری از کتیبه‌های فارسی در امکان تاریخی ماوراالنهر و ترکیه امروزی، که عمدتاً من تهیه کرده ام، به نمایش گذاشته می‌شود.

بیست و یکمین نشست از سلسله نشست‌های «زبان‌شناخت» از ساعت ۱۷ تا ۱۹ دوشنبه اول خرداد در حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزارمی‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این نشست می‌توانند در سالن طاهره صفارزاده حضور پیدا کنند.

کد خبر 5784508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha