۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۲

به بهانه ۱۱ خرداد روز جهانی شیر؛

لبنیات فله ای چه بلایی سر ما می آورد

لبنیات فله ای چه بلایی سر ما می آورد

علاقمندی مردم به مصرف شیر و لبنیات فله ای که به اشتباه لبنیات سنتی گفته می شود، می تواند سلامت مصرف کنندگان این قبیل محصولات بی نام و نشان را تهدید کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شاید مهم‌ترین عامل و انگیزه برای استفاده برخی خانواده‌ها از لبنیات فله‌ای، عدم آگاهی از سلامت محصولات لبنی کارخانه‌ای و همچنین ارزان‌تر بودن قیمت لبنیات فله‌ای در مقایسه با محصولات کارخانه‌ای باشد.

متأسفانه گرایش مردم به مصرف لبنیات فله‌ای، می‌تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن باشد که در سال‌های آینده شاهد بروز آنها خواهیم بود و همین موضوع می‌تواند علاوه بر اینکه سلامت مردم را تهدید کند، هزینه‌های نظام سلامت را نیز افزایش دهد.

شاید، شایع‌ترین بیماری ناشی از مصرف شیر و لبنیات فله‌ای، تب مالت باشد که هر سال چند هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می‌شوند. اما، استفاده از شیر و لبنیات فله‌ای، فقط محدود به تب مالت نمی‌شود و می‌تواند انواع بیماری‌های مزمن و سرطان‌ها را با خود به همراه بیاورد.

گلبن سهراب متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفتگو با خبرنگار مهر، به مضرات و خطرات مصرف لبنیات فله‌ای اشاره کرد و گفت: کارخانجات لبنی، شیرهایی را از دامداری‌ها خریداری می‌کنند که بار میکروبی آنها بالا نباشد و آن دسته از شیرها که بار میکروبی بالایی دارند، به سمت مغازه‌هایی می‌رود که لبنیات فله‌ای می‌فروشند.

وی افزود: اصولاً شیرهایی که بار میکروبی بالایی دارند، از دامداری‌های کوچک سر در می‌آورند، زیرا نظارت و کنترل آنها مثل دامداری‌های بزرگ نیست.

این متخصص تغذیه ادامه داد: شیری که آلودگی بالایی دارد، قابلیت استفاده در کارخانجات لبنی را ندارد و در نتیجه، به شکل لبنیات فله‌ای عرضه می‌شود.

سهراب با تاکید بر انجام عمل پاستوریزه و استرلیزه در کارخانجات لبنی، تصریح کرد: در شیرهایی که بار میکروبی بالایی دارند، باکتری وجود دارد که عامل التهاب زانو است که حتی با جوشاندن شیر از بین نخواهد رفت. زیرا لازم است این قبیل شیرها، مراحل استریلیزاسیون را پشت سر بگذارند.

این متخصص تغذیه در عین حال به مضرات جوشاندن شیر فله‌ای اشاره کرد و افزود: جوشاندن شیر فله‌ای باعث می‌شود مقدار زیادی پروتئین در ظرف رسوب کند و ارزش غذایی شیر از بین برود. همچنین جوشاندن شیر، منجر به تخریب ویتامین‌های شیر می‌شود.

سهراب ادامه داد: عملیات پاستوریزه و استرلیزه در کارخانجات باعث می‌شود میکروب‌های بیماری زا از بین بروند. در حالی که در شیر فله‌ای ممکن است آلودگی میکروبی وجود داشته باشد.

وی با عنوان این مطلب که همواره توصیه متخصصان تغذیه بر استفاده از شیر کم چرب است، گفت: هر یک لیوان شیر پاستوریزه ۸ گرم پروتئین دارد که با جوشاندن آن، این پروتئین از بین می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص مضرات استفاده از شیر پرچرب، افزود: مصرف شیر پرچرب، با احتمال انسداد عروق همراه است. زیرا، اساساً چربی اشباع با بیشتر بیماری‌ها رابطه دارد.

وی افزود: سرطان کلون و سینه، با چربی اشباع رابطه دارد و به طور کلی چربی اشباع، ریسک بیماری‌های مزمن را بالا می‌برد.

سهراب به باورهای اشتباه مردم و برداشت نادرست از لبنیات فله‌ای که تحت عنوان سنتی یاد می‌شود، اشاره کرد و گفت: متأسفانه این تلقی را در افکار عمومی جا انداخته اند که محصولات سنتی، ارگانیک هستند. در حالی که هیچ ارتباطی بین محصول ارگانیک و سنتی وجود ندارد.

وی افزود: همچنین یک اشتباه دیگر که در بین مردم رواج داده اند، این است که بگویند لبنیات کارخانه‌ای مضر است، چون عملیات از مواد نگهدارنده استفاده شده است. در حالی که این موضوع کاملاً اشتباه و نادرست بوده و تمامی مواد مغذی شیر پاستوریزه و استرلیزه، حفظ می‌شود.

کد خبر 5798454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      68 3
      مگه قدیم مردم لبنیات خانگی و فله ای میخوردن مریض میشدن؟ چند درصد از کارخانه های لبنیات پورسانت میگیری راستشو بگ
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      76 0
      پدر ومادر های ما یه عمر شیر فله ای خوردن خیلی هم از ما سالم تر بودن حالا شما تبلیغ این کارخانه دارهایی رو می کنی که ماستشون مزه گچ میده واصلا طعم ماست نداره .شیرشون هم فقط آبه
    • عباس AE ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      49 0
      سلام لبنیات کار خانه در صورتی خوب است که واقعا شیر باشد نه چیز دیگر
    • احمد IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      57 1
      یک مشت کارخانه دار لعنتی و سرمایه دار هر قیمتی بخواهند محصولات لبنی را می فروشند الان هم منافعشون به تعطیلی سنتی فروشها است چون در تعدیل قیمت تاثیر دارند وخیلی از مردم سنتی استفاده میکنند می خواهند همه چیز را انحصار ی کنند و هر چه بخواهند مردم را با محصولات و مواد نگه دارند مضر بیچاره کنند ...
    • مرضیه IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      43 1
      شیری که در کارخانه بهش وایتکس و پالم میزنن تازه اگه واقعا شیر باشه ضرر نداره ولی شیری که از لبنیاتی که میشناسیم میخریم یا مستقیم از گاوداری ضرر داره؟؟؟؟ قدیمیا که شیر و ماست و کشک پاستوریزه نمیخوردن سالم تر از جوونای الانن که به کارخانه دارای پول پرست اعتماد کرد
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      47 1
      بنده خودم راننده یکی از شرکتهای لبنیاتی هستم ، فقط یک مورد توضییح میدم ، خامه از کارامل تولید میشه در شرکت ما بصورت خامه سفید در اختیار مشتری قرار میگیره چون مواد نگهدارنده داره وقتی تاریخش بگذره عودت بشه به خامه کاکائویی یا شکلاتی تبدیل میشه و مجداد مواد افزودنی اضافه میشه و یکی از عوامل سرطان هستش
    • یک ایرانی IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      43 2
      تمام این اراجیف برای اینه که محصولات لبنی چند تا شرکت مافیایی که شرشار از پالم و مواد افزودنی و شیمیایی هست به چندین برابر قیمت به ملت قالب کنن ما قرنهاست که جد اندر جد داریم لبنیات سنتی روستایی می خوریم و هیچ کدام نه هیج بیماری گرفتیم و نه هیچ مشکلی داریم این حقه های شیادانه دیگه واسه ملت نخ نما شد
    • محمود IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      37 1
      اینها رو به یکی بگو که از پشت کوه اومده باشه ما خیلی بیشتر از خودت از فجایعی که تو کارخونه های لبنیات وجود داره و آشغالهایی که با لبنیات ترکیب می کنن و به خورد ملت می دن می دونیم که اگه مردم بدبخت از همه جا بی خبر یکیش رو بفهمن دیگه لب به لبنیات کارخونه ای نمی زنن .
    • تکنیس تعمیرکار IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      30 0
      فقط همین قدر جوابت رو می دم که بدونی چرا از زمانی که چندین سال پیش برای سرویس و تعمیر دستگاهها به کارخانجات لبنیات و رب گوجه فرنگی و غیره می رفتیم دیگه لبنیات کارخونه ای مصرف نمی کنم چون اونجا هر ثانیه با یه سورپرایز جدید روبرو می شدیم : سوسکهای مرده و له شده داخل مخازن و حتی انگشت قطع شده دست ،
    • بدون سانسور IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      25 1
      چند سال پیش در زاهدان پلیس راه یه تانکر حمل شیر را که برای یه شرکت لبنیاتی شیر حمل می کرد برای بررسی مدارک متوقف می کنه و به لباسهای افغانی که داخل کابین راننده بوده مشکوک می شه و پس از بازرسی می بینن چندین تن از اتباع افغانستانی قاچاق بصورت برهنه داخل شیرها توی تانکر مخفی شدن دیگه خودتون تا آخرش رو
    • محسن IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      39 0
      اینا همش حرفه میخوان کارخونه دارا سود بیشتری ببرن تمام
    • بلال خان IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      0 0
      بهتر از آشغالهای کارخانه ای هست و تمام سنگ کارخانه ها رو به سینه نزنید دیگه انشاالله همشون جمع بشن
    • علیرضا IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      0 0
      تمام شیرهای تاریخ گذشته که از سوپرمارکت ها جمع‌آوری می‌شود به ماست تبدیل میشه
    • معین IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      0 0
      سلام متاسفانه باید گفت که مطالب درست نبود و نیازمند تحقیقات دقیقتر و علمی است مثلاً کارخانجات برای تأمین شیر خود اقدام به جمع آوری شیر از دامداری‌های کوچک می‌کنند. و...
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      10 0
      این همه سال از پدر بزرگان ما خوردن خیلی سلامت تر بودن نه این که تمام موادمغذی شیرو میکشین یه سری مواد داخلش اضافه میکنین میدن دست مردم هیچ خواصیتی ندارن .بازارتون خراب شد هرچی میگذره مردم دست شمار بیشتر میخونن
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      4 8
      من 4 سال درگیر تب مالتم و به سیستم عصبی من آسیب زده دیگه هم خوب نمیشم بخدا راست میگن چون به دامها واکسن نمیزنن نخورید
    • علی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      6 0
      از بس آشغال به خورد مردم دادین که دیگه مقاوم شدیم
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      5 0
      هیچی جای لبنیات سنتی خونگی رو نمیگیرد هرمحصول دیگه ای هم همین طور
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      2 0
      حرف مفته
    • ساسان کرمنژاد IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      0 0
      بسیاری از موادی که در کارخانجات تولید لبنیات مورد استفاده قرار می‌گیرد، طبق تحقیقات موجود، باعث مشکلات کبدی، نازایی، التهاب، بیماری‌های قلبی می‌شود، ضمنا باکتری تب مالت، در صورتی که در شیر موجود باشد طی جوشیدن شیر حداکثر 20 دقیقه از بین می‌رود