۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۷

رئیس اتاق اصناف تهران:

اصناف بلاتکلیف هستند/ تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات ابلاغ نشد

اصناف بلاتکلیف هستند/ تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات ابلاغ نشد

علی توسطی گفت: قرار بود مهلت ۱۰ روزه ای برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی اصناف در نظر گرفته شود که هنوز از سوی وزارت اقتصاد ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی توسطی امروز در نشست خبری اظهار داشت: بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد صنفی داریم که حدود ۶۰۰ هزار واحد تولیدی و بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند که برای صنایع بزرگ و مادر نقش اصلی را دارند.

رئیس اتاق اصناف تهران در مورد مالیات اصناف، افزود: مالیات حقوق حاکمیتی است و باید پرداخت شود اما بحث عادلانه بودن مطرح است. با توجه به تغییرات سامانه‌های مالیاتی، در صد سال تاریخِ مالیات ستانی در ایران ظرف ۲ سال گذشته با پدیده مدرنیته و سامانه‌ها مواجه شدیم که سامانه‌ها بدون هیچ گونه هماهنگی با مدیران اصناف و با الگوریتم‌های خاصی مالیات را محاسبه می‌کنند که نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: امروز آخرین روز اظهارنامه‌های مالیاتی است که با توجه به درخواستهای ما، وزیر اقتصاد پذیرفت که مهلت تسلیم اظهارنامه‌ها به مدت ۱۰ روز تمدید شود که البته هنوز ابلاغ نشده است.

توسطی اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی هیچ گاه تمایل به کاهش مالیات نداشته و همواره میل به افزایش مالیات داشته است. توقع ما این است که الگوریتم ضریب مالیاتی را شفاف اعلام کنند.

وی افزود: ضرایب سود برخی از اصناف ۷ درصد است اما ضریب مالیاتی ۱۲ درصد در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی ضریب مالیاتی واحد از سودی که دریافت می‌کند بیشتر است.

وی با اشاره به واحدهای صنفی بدون پروانه کسب اظهار داشت: شاید چند صد هزار واحد صنفی از مناطق صفر مرزی تا بازار تهران باشند که به دلایلی نتوانسته‌اند پروانه کسب بگیرند لذا بنای ما وجود ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار است.

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: بعضی از صنوف به علت ذائقه و سلیقه مردم رو به گسترش هستند مانند کافی‌شاپ‌ها اما برخی از صنوف رو به ریزش هستند مانند اتحادیه املاک از ۱۱ هزار و ۵۰۰ عضو در سال ۱۴۰۱ دو هزار پروانه کسب آن ابطال شده است و در واقع اشباع بوجود آمده در این حوزه موجب این مسئله شده است.

وی در خصوص حضور بیش از اندازه مهاجرین به عنوان شاگرد در مغازه‌ها اظهار داشت: این موضوع یک واقعیت است اما مهاجرین از کشورهای همسایه می‌توانند در حوزه تولید سرمایه‌گذاری کنند و از این موضوع نیز استقبال نیز می‌کنیم و ورود این افراد به صورت قانونی از مجوز کار به حوزه تولید مانعی ندارد ولی به اتباع بیگانه در شبکه توزیع پروانه کسب نمی‌دهیم. متأسفانه در یک سال اخیر حضور مهاجرین از یکی از کشورها یک مقدار فضا را در این حوزه سخت کرده است و جلساتی هم در فرمانداری برای این موضوع در رابطه با رفع مشکلات مربوط مهاجر پذیری غیرقانونی برگزار شده است.

توسطی درباره رعایت حجاب در واحدهای صنفی بیان داشت: بحث حجاب و عفاف بحثی است که بسیار پردامنه است ما به هیچ وجه موافق نیستیم که کسانی که در واحدهای صنفی فروشنده هستند به حجاب بی تفاوت باشند و در این زمینه با اتحادیه‌های مرتبط و مختلف جلسه برگزار کرده ایم که باید شیوه‌نامه‌های مربوط در این زمینه رعایت شود. در این زمینه با همکاران و پرسنل خودمان مشکل نداریم ولی این مشکل ممکن است در خصوص مراجعه‌کنندگان به واحدهای صنفی مشاهده شود. لذا این موضوع، موضوع جامعه‌شناسی است که باید آسیب‌شناسی شود.

وی با اشاره به بزرگداشت روی ملی و هفته اصناف در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: روز اول هفته اصناف با نام اصناف روزی حلال و تعظیم شعائر اسلامی، روز دوم با عنوان اصناف پشتیبانی از انقلاب، دفاع مقدس و آرمان‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، روز سوم نیز با عنوان اصناف، افسران جنگ اقتصادی و پرچمداران تحقق مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است.

توسطی بیان داشت: روز چهارم هفته اصناف با عنوان اصناف، اشتغال‌زایی، تولید ثروت و زنجیره ارزش، روز پنجم با عنوان اصناف، میراث معنوی و احیای فرهنگ عمومی روش ششم با عنوان اصناف، شبکه جامع تأمین و توزیع کلاً و نوین سازی کسب و کار و همچنین روز هفتم با عنوان اصناف، برای مردم، سیمای عمومی و جان شهر نامگذاری شده است.

کد خبر 5816251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha