۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۰۱

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان:

۱۲ هکتار از اراضی بدون استفاده دانشگاه لرستان زیر کشت رفت

۱۲ هکتار از اراضی بدون استفاده دانشگاه لرستان زیر کشت رفت

خرم‌آباد - رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان از اختصاص ۱۲ هکتار از اراضی بدون استفاده این دانشگاه به کشت گندم، جو و صیفی‌جات خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی حیدر نصراللهی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: برای اولین‌بار ۱۲ هکتار از زمین‌های بدون استفاده در این دانشکده با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از روش‌های علمی و همکاری و مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی، کشت زراعی شدند که در مسیر تقویت و رونق تولید و امنیت غذایی است.

وی گفت: رسالت اصلی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، علمی کردن کشاورزی است.

اختصاص ۱۲ هکتار از اراضی دانشگاه لرستان به کشت گندم و جو

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، ادامه داد: دغدغه اصلی ما این است که بتوانیم علم موجود در دانشگاه را به مزرعه انتقال بدهیم.

نصراللهی، اظهار داشت: از یک سال پیش، این پروژه کلید خورد که حدود ۱۲ هکتار از زمین‌های دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان که تقریباً غیرقابل‌استفاده و لم‌یزرع بودند و کارایی نداشتند احیا شدند که گام اول بود.

وی افزود: در گام دوم باتوجه‌به دغدغه تقویت امنیت غذایی کشور و استان، موضوع این است که کشاورزی به‌گونه‌ای کاملاً علمی و دانش‌بنیان، پیش برود.

۱۲ هکتار از اراضی بدون استفاده دانشگاه لرستان زیر کشت رفت

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، ادامه داد: در کشاورزی علمی و دانش‌بنیان، استفاده از نهاده‌ها به‌گونه‌ای طراحی و اجرا می‌شود که بهره‌وری به حداکثر برسد.

نصراللهی، اظهار داشت: در همین راستا، برای تقویت و ارتقای امنیت غذایی استان و احیای پایدار زمین‌های بدون استفاده دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، حدود ۱۲ هکتار اراضی دانشکده، با همکاری و مشارکت سرمایه‌گذار و بخش خصوصی، زیر کشت رفتند.

وی بیان کرد: از ۱۲ هکتار کشت شده، سه هکتار مختص گندم، چهار هکتار مختص جو و مابقی مختص صیفی‌جات شامل خیار، گوجه، بادمجان، فلفل و … است.

اولویت ما ایجاد مزارع پایدار و الگو است

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، ادامه داد: در مجموع، تاکنون، بیش از ۲۰ تُن گندم و بیش از ۱۰ تُن جو از اراضی کشت شده در دانشکده، برداشت شده است.

نصراللهی، گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما مدیریت و مصرف بهینه منابع آبی دررابطه‌با کشاورزی علمی است؛ به همین خاطر، با برنامه‌ریزی، راندمان آبیاری مزارع ایجاد شده در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، بالای ۹۰ درصد است.

وی، ادامه داد: دراین‌رابطه، اولویت نخست ما ایجاد مزارع پایدار و الگو است که این مزارع بر پایه روش‌های علمی و دانش‌بنیان، به پایلوتی از الگوهای مهارتی و کارآفرینی تبدیل شوند تا دانشجو بتواند نمونه‌های عینی و واقعی کشاورزی علمی را از نزدیک حین تحصیل، ببیند.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، افزود: ما در زمینه احیای اراضی بدون استفاده دانشکده در ابتدای راه هستیم و بایستی در سال آینده به‌سوی ارتقای کیفیت محصولات برویم.

نصراللهی، تصریح کرد: در آبیاری زمین‌های کشت شده از روش آبیاری مدرن از جمله آبیاری قطره‌ای استفاده کرده‌ایم تا مدیریت و مصرف آب، از نوع بهینه باشد.

۱۲ هکتار از اراضی بدون استفاده دانشگاه لرستان زیر کشت رفت

وی عنوان کرد: برنامه‌ریزی و افق کاری ترسیم شده این است محصولی که تولید می‌شود یک محصول باکیفیت، سالم و ارگانیک باشد.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، تصریح کرد: ما باید کوشش کنیم کشاورزی از نوع علمی و ارگانیک باشد؛ یعنی کشاورزی بدون سموم.

نصراللهی، اظهار داشت: محصول کشاورزی باید از نظر اقتصادی، منجر به درآمدزایی برای تولیدکننده شود و از سوی دیگر، بایستی سلامت و کیفیت لازم را داشته باشد.

احداث یک گلخانه صنعتی مدرن در دانشگاه لرستان

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان بیان کرد: برنامه درازمدت ما ایجاد مزارع پایلوت با الگوی کشت متناسب با منطقه، به‌خصوص الگوی کشت سازگار با شرایط کم‌آبی است.

وی تصریح کرد: ما باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که از حداقل آب، حداکثر تولید را در کشاورزی داشته باشیم.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، ادامه داد: سرمایه‌گذار و بخش خصوصی دخیل در این پروژه، به‌نوعی درآمدزایی برای دانشگاه هم به دنبال آورده است؛ زیرا استفاده از مزارع دانشکده توسط بخش خصوصی، بر اساس قرارداد و کسب درآمد اختصاصی برای دانشگاه است.

نصراللهی، افزود: باتدبیر اتخاذ شده و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی، زمین‌های بدون استفاده دانشکده که برخی‌شان از نوع سنگلاخی بودند احیا شدند و این یک موضوع مهم در بهره‌وری است.

وی گفت: بحث امیدآفرینی در سطح دانشجویان یک بحث مهم است؛ ایجاد مزارع از نوع کشاورزی علمی که از نزدیک در معرض دید دانشجویان است باعث افزایش امیدآفرینی و امید به آینده شغلی نزد دانشجویان کشاورزی می‌شود که این موضوع از نظر فرهنگی و اجتماعی هم اهمیت دارد.

۱۲ هکتار از اراضی بدون استفاده دانشگاه لرستان زیر کشت رفت

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، گفت: ایجاد این نوع مزارع می‌تواند جنبه آموزش عملی به‌روز برای دانشجویان نیز داشته باشد.

نصراللهی، تصریح کرد: کشاورزی باید از نوع پایدار و حفاظتی بر اساس صیانت از منابع آب‌وخاک باشد.

وی، اظهار داشت: گسترش کشت‌های گلخانه‌ای یکی از روش‌های بسیار مهم برای استفاده بهینه از منابع آب‌وخاک است.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، ادامه داد: در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، گلخانه‌های خوبی با رویکردهای تحقیقاتی، آموزشی و تولیدی وجود دارد.

نصراللهی، افزود: در سفر اخیر وزیر علوم به دانشگاه لرستان، یک طرح پیشنهادی ارائه کردیم که محتوای آن، احداث گلخانه صنعتی مدرن در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان است.

وی اظهار داشت: اگر پیشنهاد مدنظر به مرحله اجرا برسد احداث یک گلخانه صنعتی مدرن می‌تواند موضوعات مهارت‌آموزی و کارآفرینی را نیز در سطح دانشجویان تقویت کند.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، گفت: در زمینه تقویت مهارت آفرینی و کارآفرینی، کارگاه تولید قارچ در مدت شش ماه گذشته، در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان ایجاد شده است و تجهیز علمی و مدرن آن ادامه دارد.

نصراللهی، ادامه داد: ایجاد این‌گونه کارگاه‌ها نیز می‌تواند بسترهای امیدآفرینی، ترویجی و الگویی را در سطح دانشجویان تقویت کند.

کد خبر 5822664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha