۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴

مدیرعامل سازمان انتقال خون:

بحران نگهداری پلاسما با راه اندازی سردخانه اراک برطرف می‌شود

بحران نگهداری پلاسما با راه اندازی سردخانه اراک برطرف می‌شود

اراک- مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: پلاسما تا سه سال قابلیت نگهداری و تا هشت سال سالم می‌ماند و با بهره‌برداری از سردخانه ۶۰ هزار لیتری اراک مشکلات این بخش برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی جمالی صبح یکشنبه در آئین کلنگ زنی اولین سردخانه استراتژیک پلاسمای غرب و جنوب غربی کشور در اراک گفت: در حال حاضر یک سوم پلاسما در مراکز درمانی استفاده می‌شود و حدود دو سوم آن به دلیل نبود سردخانه شاید دور ریخته می‌شود در حالی که قابلیت تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما را دارد.

جمالی اظهار کرد: متأسفانه الان پلاسما که مثل طلاست در خارج از کشور به فراورده‌های دارویی تبدیل می‌شود و یکی از معضلات ما نگهداری پلاسما در دمای پایین‌تر از منهای ۲۵ درجه سانتی‌گراد است چراکه الان سردخانه‌های کشور بسیار ظرفیت پایینی دارند.

وی ادامه داد: پلاسما تا سه سال قابلیت نگهداری خواهد داشت و در دمای منهای ۲۵ درجه سانتی‌گراد تا هشت سال سالم می‌ماند اما تاکنون برای حفظ این سرمایه ملی بحران داشتیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ظرفیت سردخانه پلاسمای تهران هشت هزار لیتر است اما با بهره‌برداری از سردخانه ۶۰ هزار لیتری اراک مشکلات این بخش برطرف خواهد شد.

وی اضافه کرد: سردخانه اراک می‌تواند هم پلاسمای اراک را ذخیره کند و هم با توجه به اینکه اراک در شاهراه ارتباطی کشور قرار گرفته می‌تواند استان‌های مجاور را پشتیبانی کند ضمن اینکه در صورت خارج شدن سردخانه‌ای از مدار ظرفیتی در حوزه پدافند غیرعامل خواهیم داشت.

جمالی گفت: برآورد کلی برای احداث سردخانه ۶۰ هزار لیتری اراک ۵۰ میلیارد تومان و اعتباری که امسال برای احداث این سردخانه تخصیص داده شده ۱۵ میلیارد تومان است که امیدواریم با تأمین اعتبار لازم تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: این مجموعه در زمینی به مساحت ۲ هزار و هفتاد متر و زیربنای حدود ۹۵۰ متر در قالب چند واحد سردخانه‌ای احداث می‌شود.

کد خبر 5831689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha