۲۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۴

آسیب شناسی گردشگری همدان-۱

سایه بی توجهی بر سر روستاهای هدف گردشگری استان همدان

سایه بی توجهی بر سر روستاهای هدف گردشگری استان همدان

همدان- روستاهای هدف گردشگری همدان می‌توانند در حوزه‌های گردشگری فرهنگی، اکوتوریسم، گردشگری کشاورزی و مهاجرت معکوس نقش موثری داشته باشند اما هم اکنون سایه بی توجهی بر سر آنها است.

خبرگزاری مهر، استان‌ها: در استان همدان ۲۱ روستای هدف گردشگری و ۲۸ منطقه نمونه گردشگری وجود دارد؛ از جمله این روستاها می‌توان به روستاهایی چون روستای سنگی ورکانه با داشتن قدمتی ۴۰۰ ساله، روستای علیصدر در شهرستان کبودراهنگ، روستای گشانی در شهرستان تویسرکان و روستاهای خاکو و سیمین ابرو در شهرستان همدان؛ روستاهایی چون مانیزان، ورکانه، حبشی، کاج، پیروز، اشتران، قلعه‌جوق، جوراب، فارسبان، شهرستانه، ملحمدره، ویرایی، درجزین و قاضی‌خانی اشاره کرد که همه و همه پتانسیل‌های گردشگری همدان هستند.

روستاهای هدف گردشگری همدان علاوه برآنکه می‌توانند در حوزه‌های گردشگری تاریخی، گردشگری فرهنگی، اکوتوریسم، گردشگری کشاورزی و غیره وارد میدان شوند، می‌توان به ظرفیت‌های صنایع دستی و هنرمندان آنها نیز اشاره کرد؛ پتانسیل‌هایی که در صورت رونق گردشگری، می‌توانند شکوفا شده و زمینه مهاجرت معکوس را نیز مهیّا سازند.

چندان جاذبه گردشگری برای روستا باقی نمانده است

روستای کاج از توابع شهرستان درگزین در استان همدان است. روستایی که جز روستاهای هدف گردشگری همدان بوده و رونق قاب سازی آن زمانی زبانزد بوده است.

محسن حجازی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دیگر چندان جاذبه گردشگری برای روستا باقی نمانده و این روستا همچنان عنوان هدف گردشگری را به یدک می‌کشد و خبری از اعطای تسهیلات به منظور توسعه گردشگری این روستا نیست، گفت: تاکنون مردم روستای کاج به دنبال اخذ مجوز به منظور ساخت خانه‌های بومگردی نبودند و گردشگری این روستا تقریباً از رونق افتاده است.

دهیار روستای کاج با اشاره به از رونق افتادن صنایع دستی و هنر قاب سازی این روستا، ادامه داد: به دلیل خشک شدن بیشتر قنات‌ها کشاورزی این روستا به صورت کشت دیمی صورت می‌گیرد و کشت دیمی هم به دلیل خرد و پراکندگی اراضی سود آن‌چنانی برای کشاورزان ندارد، افزود: همین روند روی کشاورزی و ادامه حیات روستا اثرگذار بوده است.

سایه بی توجهی بر سر روستاهای هدف گردشگری استان همدان

وی با اشاره به اینکه روستای کاج فقط عنوان هدف گردشگری را به یدک می‌کشد و ریالی در رابطه با توسعه گردشگری به این روستا تزریق نشده است، اضافه کرد: بارها، چه به صورت مکاتبه‌ای و چه به صورت حضوری از مسئولین امر در رابطه با ارائه خدمات درخواست خود را مطرح کردیم اما تاکنون هیچ گونه اعتبار و تسهیلاتی در این باب دریافت نشده است.

حجازی خاطرنشان کرد: دیگر جاذبه گردشگری برای روستا باقی نمانده و تنها یک قلعه تاریخی در بالای تپه قرار دارد که ۴٠ درصد از آن هم تخریب شده است!

وی گفت: قدمت این قلعه را برخی به دوره ساسانیان نسبت می‌دهند و نظرعده ای بر این است که قلعه تخت خلیل تنها ۳٠٠ یا ۴٠٠ سال قدمت دارد ولی تاکنون از لحاظ کارشناسی قدمت این اثر تاریخی معلوم نشده است.

دهیار روستای هدف گردشگری کاج در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: جمعیت روستای کاج در حدود یک هزار و ۱۰۰ نفر است ولی در حالت عادی تعداد جمعیت به یک هزار و ۳۰۰ نفر هم می‌رسد، اما ۳ برابر جمعیت کاج در شهرهای تهران و قم و اطراف شهریار سکونت دارند.

حجازی یادآور شد: تعداد ۶٠ نفر از اهالی روستا مهاجرت فصلی دارند و فصل تابستان خود را در روستا می‌گذرانند.

روستای گردشگری ده حیدر نهاوند همچنان چشم انتظار حمایت

علی بهرکشکول در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه چندین سال است که به صورت مداوم پیگیر حل مشکلات روستا هستیم، با ابراز گلایه مندی از شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: متأسفانه امور آب و فاضلاب شهرستان نهاوند در طی چندین سال اخیر هیچ کمک و مساعدت و همراهی صددرصدی در راستای حل مشکل حفاظ کشی کانال اصلی روستا نداشته است.

دهیار روستای گردشگری ده حیدر شهرستان نهاوند خاطرنشان کرد: این بی توجهی و عدم همکاری منجر به صدمات و مشکلات عدیده و حتی تخریب نیمی از پارکینگ احداث شده توسط خیرین روستا شد.

وی با بیان اینکه این عدم حفاظ کشی‌ها موجب افتادن چندین کودک به داخل کانال و مرگ آنها شده است، تصریح کرد: روستای ده حیدر در جنوب غربی شهرستان نهاوند با جمعیتی در حدود ۸٠٠ خانوار قرار دارد و خوشبختانه هسته اصلی و طبیعت بکر منطقه کاملاً حفظ شده، اما نیاز است که مسئولین به این روستا توجه ویژه ای داشته باشند.

بهرکشکول با اشاره به اینکه جاذبه‌های اکوتوریسمی این منطقه، اظهار کرد: در این روستا، کوچه باغ‌هایی با درختان هلو، گیلاس، گردو و محصولات کشاورزی چون گندم و حبوبات و صید و پرورش ماهی وجود دارد.

وی به وضعیت زیرساختی این روستا نیز اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌ها جوابگوی ورود خیل عظیم گردشگران به روستا نیست و شاهد عدم صدور مجوز برای راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی هستیم.

سایه بی توجهی بر سر روستاهای هدف گردشگری استان همدان

دهیار این روستای گردشگری با تاکید بر اینکه متأسفانه مجوز برای راه اندازی خانه‌های بومگردی صادر نشده که مردم بتوانند با احداث و ساخت خانه‌های بومگردی برای اسکان گردشگران خدمات ارائه کنند، افزود: برای آنکه گردشگران بتوانند مدت زمان بیشتری در روستا ساکن شوند، باید بتوانیم خدمات اقامتی خوبی هم به آنها ارائه کنیم؛ ولی اعتبار بودجه‌ای که در اختیار ما قرار می‌گیرد، کفاف ارائه خدمات بیشتر به گردشگران را نمی‌دهد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی این روستا نیز گفت: روستای گردشگری ده حیدر علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، از نظر جاذبه‌های فرهنگی و هنری و آداب و رسوم محلی نیز زبانزد خاص و عام است.

بهرکشکول یادآور شد: بخشی از این آداب و رسوم و فرهنگ و هنر غالب در این روستا شامل بازی‌های محلی، بافت قالی و قالیچه دستباف با رنگ آمیزی طبیعی و پشم خالص گوسفند است.

دهیار این روستای هدف گردشگری در پایان گفتگو به دیگر ظرفیت‌های گردشگری روستای ده حیدر نهاوند اشاره کرد و از پخت غذاهای محلی و لباس محلی مردم نیز سخن گفت.

روستاهای هدف گردشگری همدان می‌توانند در حوزه‌های گردشگری تاریخی، گردشگری فرهنگی، اکوتوریسم، گردشگری کشاورزی و مهاجرت معکوس وارد کار شوند اما هم اکنون سایه بی توجهی بر سر آنها است و تنها نام روستاهای هدف گردشگری را یدک می کشند.

با توجه به وضعیت اشتغال و اهمیت آن و البته بحث‌های جمعیتی استان همدان، نیاز است تا در کنار مسئولین مربوطه حوزه گردشگری همدان، معاونت گردشگری در بدنه استانداری نیز ایجاد و کمیسیون‌ها و کمیته‌های مربوطه با حضور افراد متخصص و البته دارای ایده تشکیل شوند تا بتوان برای گردشگری روستایی همدان آینده‌ای روشن را متصور شد.

کد خبر 5846701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha