۱۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۸

معاون دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان:

خوزستان با کمبود آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای مواجه است

خوزستان با کمبود آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای مواجه است

اهواز- معاون آموزش و پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: تعداد آموزشکده‌های موجود در استان نسبت به هنرستان‌های آموزش و پرورش بسیار کم است.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم بافنده پیش از ظهر امروز پنجشنبه در گفتگویی رسانه‌ای با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای از دانشگاه‌های نوپای وزارت علوم است، اظهار کرد: آموزشکده‌های فنی تا سال ۹۰ زیرمجموعه آموزش و پرورش به عنوان تربیت‌کننده تکنسین بودند و پذیرش از دانش‌آموختگان هنرستان‌های فنی آموزش و پرورش انجام می‌شد، اما این دانشکده‌ها در برنامه توسعه پنجم، به وزارت علوم ملحق شدند.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه پنج آموزشکده فنی و حرفه‌ای در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد نیز چهار مرکز در اهواز و یک مرکز در دزفول هستند و در این مراکز ۶۱ رشته فنی تدریس می‌شوند.

بافنده با اشاره به اینکه تعداد آموزشکده‌های موجود در خوزستان نسبت به هنرستان‌های آموزش و پرورش بسیار کم است، ادامه داد: حدود ۵۰۰ هنرستان در آموزش و پرورش استان وجود دارد و بر این اساس قاعدتاً باید ۱۸ آموزشکده داشته باشیم تا برنامه توسعه ششم که بر اساس آن باید ۴۵ درصد دانش‌آموزان به سوی رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند، محقق شود.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان، یکی از دلایل بالا بودن آمار پشت کنکوری‌های استان را توسعه نیافتن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پس از جنگ و همتراز نبودن توسعه این آموزش‌ها با استان‌های دیگر دانست و اضافه کرد: هر چند در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی افتاد و ظرفیت را افزایش دادیم، اما به ساخت و توسعه آموزشکده‌ها نیاز داریم و این در شرایطی است که سیاست وزارت علوم توسعه آموزش عالی نیست بلکه تجمیع است.

وی ادامه داد: آموزش ما عمدتاً فنی است و ۶۸ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی نیز اشتغال دارند و در سال‌های اخیر استقبال خوبی از این دانشگاه شده اما مشکل این است سرانه آموزشکده‌ها هنوز دانش‌آموزی است و دانشجویی نیست.

بافنده با اشاره به اجرای طرح «دستیار فناور» در این دانشگاه، گفت: دانشجویان آموزشکده‌های فنی عمدتاً از مناطق محروم اما مستعد هستند و در نتیجه از طرح دستیار فناور حمایت خوبی داشته‌اند، البته در این رابطه تفاهم‌نامه‌های خوبی با صنایع برای آموزش داشته‌ایم.

کد خبر 5852960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha