۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۵۰

روایت «مجله مهر» از زائران افغانستانی اربعین؛

گاو و گوسفند فروختیم و آمدیم/ ما با هم، برادریم!

گاو و گوسفند فروختیم و آمدیم/ ما با هم، برادریم!

«گاو و گوسفند فروختم کاکای من! چیز دیگری نداشتم. دفعه قبل سه گوسفند فروختم، این بار ماده گاوی که شیر و ماست می‌داد. اینها که چیزی نیست؛ زندگی‌ام را می‌فروشم و کربلا می‌روم! جانم فدای حسین‌ع»

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله؛ جواد شیخ‌الاسلامی: گوشه‌ای از مسجد نشسته و به کیف‌ها و کوله‌هایی که با خودش به ایران آورده و درون آنها را از سوغاتی برای اقوام و دوستان و آشنایان پر کرده، تکیه داده است. محاسن‌اش آنقدر سفید است که انگار بر صورتش برف نشسته، برفی به پاکی و سهمگینی برف کوهستان‌های افغانستان. به مهربانی و بلند بلند می‌خندد؛ آنقدر جوانانه و سرخوشانه و بی‌غل و غش که ناگاه سن و سالش را از ذهنم محو می‌کند و گمان می‌کنم نه در برابر پیرمردی شصت و پنج ساله، که مقابل جوانی پانزده شانزده ساله نشسته‌ام.

اسمش علی‌مدد است و ساکن روستایی از ولسوالی «شهرستان» در ولایت «دایکُندی». تا حالا دو بار به کربلا مشرف شده و این بار سوم است: «ما روستانشین‌های افغانستان به خاطر سختی راه و جاده‌های پر مخاطره، خیلی وقت‌ها به شهرها هم سفر نمی‌کنیم. بعضی روستاییان تا آخر عمرشان یک‌بار هم کابل و هرات را نمی‌بینند. بعضی سال‌ها آنقدر برف می‌بارد که جاده‌ها تا ماه‌ها مسدود می‌شوند. ولی همین مردم به خاطر سفر کربلا همه سختی‌ها را به دوش می‌کشند و از جای‌جای افغانستان راهی کربلا می‌شوند».

گاو و گوسفند فروختیم و آمدیم!/ ما با هم، برادریم!

می‌پرسم شما چه سختی کشیدید؟ جواب می‌دهد: «گاو و گوسفند فروختم کاکای من! چیز دیگری نداشتم که خرج سفر کنم. دفعه قبلی سه تا گوسفند فروختم، این بار ماده گاوی که به ما شیر و ماست می‌داد. اینها که چیزی نیست؛ اگر راه باز باشد و پول نداشته باشم، زندگی‌ام را می‌فروشم و کربلا می‌روم. جان ما فدای حسین (ع) …».

ایران قوت دل ما شیعیان افغانستان است

مسجد حضرت رسول (ص) در پنج‌تن ۸۷ مشهد که این روزها میزبان زائران افغانستانی اربعین است، آجر به آجرش را مهاجران فراهم کرده‌اند و متر به مترش را هم خودشان ساخته‌اند. وقتی تصمیم به ساخت این مسجد می‌گیرند، هر کس گوشه‌ای از کار را می‌گیرد و ساختمان مسجد را توسعه می‌دهد.

یکی دیوارچینی بلد بوده، یکی کاشی‌کاری، یکی گچ‌کاری، یکی جوشکاری و برق‌کاری و رنگ‌کاری. دست هم می‌دهند تا مسجدی می‌سازند که حالا میزبان زائران اربعینی و شیعیان افغانستان شده است. آنها که هر کدام خود را از گوشه و کنار افغانستان برای زیارت امام رضا (ع)، دیدار با اقوام و عزیمت به سمت مرزهای عراق به مشهد رسانده‌اند، پس از ورود به ایران از مرز دوغارون عازم مسجد رسول (ص) می‌شوند و بعد از استراحت کوتاهی دنباله کارشان را پی می‌گیرند.

یک شب مانده به اربعین، در حالی که کاروان‌های زوار افغانستان تازه وارد ایران شده‌اند، خودم را به مسجد حضرت رسول (ص) می‌رسانم. یکی از بلخ آمده، یکی از بامیان، یکی از مزار شریف و دیگری از کابل، از هرات، جوزجان، اُرُزگان و… راه افتاده‌اند و حالا بعد از مسافتی طولانی که برای بعضی‌هایشان یک هفته هم کشیده، اینجا رسیده‌اند.

گاو و گوسفند فروختیم و آمدیم!/ ما با هم، برادریم!

خستگی از ظاهرشان پیداست، اما طراوت و تازگی و شوق زیارت بیشتر به چشم می‌زند. به مرد میانسالی که کلاهی سفید بر سر دارد، سلام می‌کنم. قبل از آنکه اسمش را بپرسم شروع به صحبت می‌کند: «ما از مسئولان ایرانی و عراقی تشکر می‌کنیم که امسال ویزای زوار افغانستانی را رایگان کردند. اگر این اتفاق نمی‌افتاد خیلی از این زائران امکان حضور در کربلا را نداشتند. بعضی از این زوار دام‌شان را فروخته‌اند و بعضی با قرض و قوله راهی سفر شده‌اند. از رهبر ایران و از مردم ایران سپاسگزاری می‌کنیم. ایران هم‌مذهب و هم‌دین و قوت دل ماست».

انگار از اینکه وارد ایران و مشهد شده‌اند و با خواهران و برادران ایرانی‌شان دیدار تازه کرده‌اند، حال‌شان عوض شده است. با صدای لرزان ادامه می‌دهد: «امروز ما شیعیان مظلوم افغانستان با قوت شیعه ایران زندگی می‌کنیم. خدا کند که شما زنده و سلامت باشید. شیعیان ایران دلگرمی ما هستند. هر اتفاقی که برای ما می‌افتد، دل‌مان گرم است که ایران وجود دارد و حواسش به ما هست».

کشمش، چای سبز، پارچه و لباس؛ سوغاتی‌هایی که راهی ایران شدند!

میان سلام و احوال‌پرسی‌ها چشمم به باری که زائران با خودشان آورده‌اند دوخته شده. نمی‌دانم چرا زوار افغانستانی این‌همه بار با خودشان به ایران آورده‌اند؟ هر خانواده حداقل چهار پنج کوله بزرگ و سنگین دارند و تجمع این بارها در کنار مسجد، کوهی ساخته؛ بعدتر می‌فهمم تمام این کیف و کوله‌ها را سوغاتی پر کرده است!

گاو و گوسفند فروختیم و آمدیم!/ ما با هم، برادریم!

«محمد افشار» تعریف می‌کند: «خیلی از زوار افغانستانی در ایران قوم و خویش دارند. این رسم همیشگی، ثابت و غیرقابل تغییر مردم افغانستان است که وقتی عازم سفر می‌شوند، برای اقوام و دوستان و آشنایان سوغاتی ببرند. اصلاً دید و بازدید و سفر بدون سوغاتی برایشان ممکن نیست؛ سفر مساوی است با سوغاتی.»

به کوه کوله‌ها و ساک‌ها اشاره می‌کند: «حجم زیادی از این کیف‌ها سوغاتی افغانستانی مثل چای سبز و کشمش و پارچه و لباس و… است. به خاطر همین سوغاتی‌ها اصرار داشتند به مشهد بیایند. روزهای اول اجازه حضور در مشهد را به ما نمی‌دادند؛ زیارت امام رضا (ع) و تحویل سوغاتی‌ها، باعث شد در مرز اصرار کنیم باید به مشهد بیاییم».

گاو و گوسفند فروختیم و آمدیم!/ ما با هم، برادریم!

دوربین به دست ایستاده‌ام که پیرمردی با ریش‌های سفید و صورتی خندان از راه می‌رسد. تا از سختی راه می‌پرسم با خنده‌ای دوست داشتنی جواب می‌دهد: «این چند روز خیلی سخت گذشت. من هم پیر شده‌ام و مویم سپیده شده است. خیلی راه رفتم؛ خیلی! ولی این سفر شیرین است. امام حسین (ع) جان و جهانش را فدای ما کرد؛ حالا سختی ما در برابر آن سختی چیزی نیست. البته ایرانی‌ها به خوبی از ما استقبال و پذیرایی کردند. آخرین سفری که به ایران آمدم هم بسیار به ما خدمت کردند. با ماشین شخصی ما را به حرم بردند و آوردند» و بعد تند تند دعا می‌کند: «خدا به عمرشان برکت دهد و در قیامت هم به آنها عنایت کند. انشاالله آب‌شان سرد باشد و نان‌شان گرم باشد. ان‌شاالله عمرشان طولانی باشد».

محدودیت‌های عزاداری محرم امسال؛ نقطه کانونی صحبت همه زائران

گاهی محتوای حرف‌هایش غمگین است، ولی لبخند محجوب و ساده از روی لب‌هایش پاک نمی‌شود: «شیعیان افغانستان مظلوم‌اند. آنجا که هستیم ما را می‌کوبند و می‌زنند. در همین محرم امسال چقدر شیعیان را اذیت کردند. نمی‌گذاشتند بر سر در خانه‌ها و مغازه‌ها پرچم بزنیم. ما را لگدکوب می‌کردند و می‌زدند. وقتی می‌دیدند برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنیم مسخره می‌کردند و می‌گفتند این کارها شرک است. خیلی اذیت کردند، ولی شیعیان افغانستان برای بالا نگه داشتن این پرچم خون داده‌اند. الآن هم خون می‌دهیم. وقتی مردم بیرون ریختند و با دسته‌های عزاداری به خیابان‌ها آمدند، نتوانستند کاری کنند. اگر ما را هزار تکه کنند، دست از عشق امام حسین (ع) و عزاداری برای اصحاب ایشان برنمی‌داریم».

با زائران دیگر که همنشین می‌شوم، بیشتر و بیشتر درباره محرم امسال می‌شنوم. محدودیت‌های عزاداری برای شیعیان افغانستان بسیار جدی‌تر از آن چیزی بوده که در رسانه‌ها بازتاب داده شد. تقریباً پای صحبت هرکس می‌نشینم اشاره‌ای به سختی‌های محرم امسال و محدودیت‌های عزاداری می‌کند.

پیر و جوان می‌گویند: «اگر شیعیان مقاومت نمی‌کردند، عزاداری‌ها در عرض یکی دو سال کاملاً ممنوع می‌شد» بعد هم با افتخار ولی غمگین یادآوری می‌کنند: «ما برای امام حسین (ع) خون داده‌ایم. چه روزهای بسیاری که در بیست سی سال گذشته، کابل و هرات و مزار شریف، مثل کربلا شده است. امسال هم برای عزاداری امام حسین (ع) خون دادیم». پیش خودم فکر می‌کنم رسانه‌ها چقدر به چند و چون محدودیت‌های عزاداری شیعیان افغانستان توجه کرده‌اند؟ از جزئیاتی که شیعیان افغانستانی می‌گویند، چقدر مطلع هستند؟!

انگار من هم زائر شده‌ام

زائران به محض ورود سر سفره می‌نشینند. تا چای سبزشان را سر بکشند، سفره و عدسی هم آماده است. من هم کنار آنها دلی از عزا درمی‌آورم و خودم را مهمان عدسی مسجد حضرت رسول (ص) می‌کنم. خادمان که فکر می‌کنند من هم از زائران هستم، چنان با احترام برخورد می‌کنند که حالم خوش می‌شود؛ انگار من هم واقعاً زائرم!

گوشه‌ای از مسجد آقای «حکیمی» را می‌بینم. مداح خوش‌صدا و اهل دلی که گاه و بی‌گاه مداحی‌هایش را در اینترنت دیده‌ام. با همان سلام اول آنقدر مهربان و همدل به نظر می‌رسد که نیم ساعتی مهمانش می‌شوم. اولین دغدغه‌اش کاروان‌هایی است که هنوز نتوانسته‌اند ویزای ایران را از سفارت ایران بگیرند: «با اینکه ما راهی شده‌ایم، دل‌مان پیش شیعیانی است که جا مانده‌اند. کاروان‌های زیادی هستند که علی‌رغم چند روز انتظار، هنوز ویزای آنها صادر نشده است. ما از مسئولان محترم جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم این عشقی را که در دل مردم ما شعله‌ور است، از آنها نگیرند و کمک کنند تا کاروان‌هایی که جا مانده‌اند هم به زودی عازم ایران و عراق شوند.»

با لحن صمیمی‌اش ادامه می‌دهد: «تا همین جا هم مسئولان ایرانی بسیار زحمت کشیده‌اند و ما از آنها قدردانی می‌کنیم. ما می‌دانیم که کارمندان سفارت جمهوری اسلامی ایران شبانه‌روزی کار می‌کنند و روزهاست که استراحت نکرده‌اند. گاهی در طی یک روز چند هزار پاسپورت و ویزا صادر می‌کنند. خدا به آنها قوت بدهد. ولی از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم باز هم کمک کنند و مردم ما را ناامید نکنند. امید این مردم به دولت ایران است که ام‌القرای جهان تشیع است. شیعیان افغانستان در سال فقط یک‌بار می‌توانند عازم کربلا شوند و آن هم ایام اربعین است.»

پدر دو شهید؛ میهمان مردم ایران

حکیمی به نفر کناری‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: «این سید عزیز پدر دو شهید و دایی دو شهید است. محرم سال گذشته دو پسر ۱۷ ساله و ۱۲ ساله‌اش را در انتحاری از دست داده و امسال به جای آنها زائر کربلا شده است».

گاو و گوسفند فروختیم و آمدیم!/ ما با هم، برادریم!

«سید نوروز امیری» که نامش معجونی از اشتراکات فرهنگی و دینی و مذهبی ما را در خود دارد، پدر دو شهید است و برای اولین‌بار عازم کربلا می‌شود. زیاد حرف نمی‌زند، ولی وقتی درباره فرزندان شهیدش پرسیدم جواب می‌دهد: «آنها به خاطر دین شهید شدند. سر نماز شهید شدند. البته خودم هم در آن نماز حضور داشتم. من و یکی از پسرهایم زخمی شدیم، دو تا از پسرهایم شهید شدند. کنار خودم بودند که بدن زخمی و خونین‌شان را در آغوش گرفتم».

بعد هم مختصر می‌گوید: «تمام هستی و زندگی ما فدای حسین (ع). اگر خود ما و زن و بچه ما تکه تکه شوند، باز هم به مصیبت امام حسین (ع) نمی‌رسد. اینها گرد گوشه‌ای از کربلا هم نیست. بچه‌های من به تار موی حضرت علی اصغر (ع) می‌رسند؟ نه!».

امشب مسجد حضرت رسول (ص) میزبان پنج کاروان اربعینی است. هر کاروان حدود صد و پنجاه نفر جمعیت دارد. مسجد مدام پر و به مرور خالی می‌شود. با رسیدن هر کاروان، جوش و خروش خادمان هم چند برابر می‌شود و کتری‌های چای و ظروف غذا است که از راه می‌رسند.

«افشار» را وقتی پیدا می‌کنم که به دیوار تکیه داده و ذکر می‌گوید. اولین‌بار است که به کربلا مشرف می‌شود. آنقدر تند صحبت می‌کند که باید برای شنیدن جملاتش، تمام حواسم را جمع کنم. با همان سرعتی که دارد درباره اولین سفرش توضیح می‌دهد: «راستش کمی احساس ناامیدی می‌کنم! دوست داشتم هر لحظه و هر سال عازم کربلا بودم. با خودم می‌گویم شاید خدا نخواسته یا امام حسین (ع) لایق نمی‌دانسته که من تا حالا راهی کربلا نشده‌ام. امسال هم فکر نمی‌کردم زائر اربعین شوم، ولی پسرم اصرار کرد و وقتی اقدام کردم، خیلی راحت ویزای من صادر شد».

وقتی از سختی راه می‌پرسم، جواب می‌دهد: «هیچ احساس خستگی نکردیم واقعاً. خدا را هزار بار شکر می‌کنیم که شور حسینی به سر ما زد. با اینکه در تنگنا قرار داشتیم، ویزا گرفتیم و راهی شدیم. از چهارشنبه هفته پیش در راه هستیم و بعد از ۶ روز به ایران رسیده‌ایم. قدیم‌ها وقتی با مرکب به کربلا می‌رفتند، شش ماه در راه بودند، ولی حالا ما سوار بر ماشین و موتور و با آرامش و راحتی به کربلا می‌رویم. اگر هم سخت باشد، به عشق اباعبدالله (ع) به جان می‌خریم».

شیعیان افغانستان: مظلوم‌ترین شیعیان

با اینکه هر یک از گوشه و کنار افغانستان به ایران آمده‌اند، هیچکس حرف از سختی نمی‌زند. بعضی دو سه روز و بعضی بیشتر از یک هفته در راه بوده‌اند. جاده‌های خاکی و پر مخاطره افغانستان را از دل کوهستان‌های مختلف رد کرده‌اند و هنوز هم تا کربلا راهی طولانی دارند. تنها عشق زیارت است که به جای خستگی، طراوت بیشتر به آنها بخشیده است.

حجت الاسلام «حفیظ الله اکبری» از اعضا شورای علمای تشیع افغانستان را می‌بینم که در حال رسیدگی به زوار است. تنها روحانی است که امشب دیده‌ام. او هم از رایگان شدن ویزای ایران تشکر می‌کند و می‌گوید: «امسال تعداد زائران امام حسین (ع) خیلی زیاد است و همه از رایگان شدن ویزای اربعینی کشور عراق و ایران خوشحال هستند. به همین دلیل است که امسال نسبت به سال‌های قبل زائران امام حسین (ع) بسیار بیشتر و زیادتر هستند».

گاو و گوسفند فروختیم و آمدیم!/ ما با هم، برادریم!

بعد هم سختی‌های این سفر را با نقل روایتی همراه می‌کند: «مسلما هر مسافرتی مشقت‌های خودش را دارد. ولی ما در روایت داریم هر عمل عبادی که سختی‌اش بیشتر باشد، به همان میزان بیشتر اجر می‌بینیم؛ به خصوص سختی در مسیر زیارت ارباب‌مان حضرت اباعبدالله (ع) که کار بسیار پسندیده‌ای است و انتظار ثواب بیشتر و رضایت ذات اقدس الهی را داریم».

می‌گوید: «نقطه مشترک بین شیعیان عالم، عشق به امام حسین (ع) و ائمه هدی (ع) است. شیعیان افغانستان هم بدون شک مظلوم‌ترین شیعیان عالم هستند و به همان میزانی که مظلوم هستند، علاقه‌مندی بیشتری هم به اهل بیت (ع) دارند. امیدوارم سال‌های دیگر هم ویزای مردم افغانستان به خصوص شیعیان افغانستان مثل امسال رایگان باشد و سهولت‌های بیشتری برای آنها فراهم شود تا کسانی که فقیر هستند ولی عاشق حسین (ع) هستند، با همان هزینه کم بتوانند به سرزمین کربلا مشرف شوند و از زیارت مولای‌شان محروم نشوند.»

اکبری به مشکلاتی که در حمل و نقل داشته‌اند اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «یکی از مشکلاتی که امروز داشتیم، نبود وسایل حمل و نقل بود. ماشین‌ها آماده نبود و زائران در مرز خیلی معطل شدند. زائر وقتی از خانه‌اش راه می‌افتد، زائر است. چه بهتر که همه ما در این مسیر یاریگر زائران امام حسین (ع) باشیم تا آنها با سختی کمتر و قوت دل بیشتر راهی کربلا شوند».

گفت: ما با هم برادریم…

خادمان مسجد حضرت رسول (ص) از جان مایه گذاشته‌اند. پذیرایی از پانصد ششصد نفر در یک شب، کار آسانی نیست، ولی آنها چنان با شوق و ذوق مشغول خدمت‌رسانی‌اند که انگار در موکبی در مسیر نجف تا کربلا در حال خدمت به زوارند.

«محمد انصاری» قاری قرآن و از خادمان مسجد حضرت رسول (ص) تعریف می‌کند: «تقریبا یک هفته است که شبانه‌روز در خدمت زوار افغانستانی هستیم. با توجه به اینکه خیلی از خادمان مسجد به کربلا مشرف شده‌اند، سعی می‌کنیم به بهترین نحو از زائران پذیرایی کنیم. خود من امسال کربلا نرفته‌ام. خانواده را راهی کربلا کرده‌ام ولی خودم برای خدمت به زوار در مشهد مانده‌ام. امیدوارم امام حسین (ع) این خدمت را از من قبول کند».

گاو و گوسفند فروختیم و آمدیم!/ ما با هم، برادریم!

جلوی در مسجد آقای سجادی را می‌بینم که همراه با همسر و دخترش دنبال تاکسی اینترنتی‌اند. به رسم همه زائران چند کوله و کیف بزرگ با خودشان آورده‌اند که پر از سوغاتی برای قوم و خویش و دوست و آشنا است. پنج شش روز در راه بوده‌اند تا به ایران برسند و وقتی از او می‌پرسم «در ایران اذیت نشدید؟»، انگار حرف بدی زده باشم، چهره در هم می‌کشد و می‌گوید: «اذیت؟ نه! اینجا کشور اسلامی است! مگر می‌شود اذیت کنند؟ اینجا با خیال راحت می‌توانیم عزاداری کنیم. کسی نیست که اذیت‌مان کند».

دیدار با شیعیان ایرانی و حضور در کشور تشیع، او را حسابی رقیق‌القلب کرده. قبل از اینکه سوالم را تمام کنم اشک گوشه‌های چشمش جمع شده و به قول مشهدی‌ها «دل‌دل» می‌زند. انگار دلش آمده باشد سر زبانش، با بغضی که کنترلش را در دست ندارد، درباره حضور در ایران می‌گوید: «حضورمان در ایران، برادروار بود. خیلی از مهمان‌پذیری و برادری‌شان تشکر می‌کنیم». نمی‌تواند جمله‌اش را تمام کند. بغض امانش نمی‌دهد. من هم بغض کرده‌ام. من هم «دل‌دل» می‌زنم. می‌گویم «شیعیان ایران دلشان برای شما خیلی تنگ شده بود. دل ما مدام با شماست». با همان بغض می‌گوید «دل ما هم! دل ما هم! ما با هم برادریم…».

گاو و گوسفند فروختیم و آمدیم!/ ما با هم، برادریم!

از دور دستت را می‌بوسیم!

شیعیان افغانستان مشکلات و گرفتاری‌های زیادی دارند. چطور با این‌همه سختی و مشکلات خودشان را به کربلا می‌رسانند؟ جوابم سخت نیست: «وقتی دل کربلا را می‌خواند، هر سختی، رنگ می‌بازد. نزدیک اربعین که می‌شود دل همه پر می‌زند… ما از جمعه در راه هستیم و تا الآن پنج شش روز در مسیر بوده‌ایم. اگر امسال نرویم، تا سال دیگر دل‌مان پرپر می‌زند. همه سختی‌ها فدای امام حسین (ع). جان‌مان فدای امام حسین (ع).

بعد از گذشته‌های دور می‌گوید: «پیشینیان ما وقتی به کربلا می‌رفتند، دست‌شان را قطع می‌کردند، چشم‌شان را درمی‌آوردند. راه امروز که چیزی نیست. سخت‌تر هم بشود، می‌رویم». بغضی که وجودش را گرفته، صحبت کردن را برایش سخت کرده اما آخرین حرفش را با صلابت و اطمینان خطاب به مردم ایران و مقام معظم رهبری می‌گوید: «از مسئولان ایران تشکر می‌کنیم که تلاش می‌کنند این راه را باز کنند. حرف‌مان خطاب به آقای خامنه‌ای هم این است که ما از دور دوستت داریم. از دور دستت را می‌بوسیم…».

پیرزنی که ۸ بار به تنهایی عازم سفر اربعین شده است!

بغض گفتگو با سجادی هنوز فروکش نکرده که صحنه‌ای زیبا لبخندی پهن روی لبانم می‌کشاند. بین زائران چشمم به پیرزنی می‌افتد که به خاطر کهولت سن، سختی روزگار یا هر دوی آنها، کمرش خم شده است. به ظاهرش می‌خورد که نزدیک هفتاد سال باشد. هفتاد سال برای زنان افغانستانی که از بدو کودکی خودشان را با کار و زحمت سرگرم می‌کنند و تا آخرین سال‌های عمر کمک‌حال خانواده در کشاورزی و آشپزی و تربیت فرزند و… هستند، یعنی خیلی بیشتر از سن واقعی.

پیرزن کیفی روی دوش انداخته و پلاستیکی در دست، به سمت تاکسی حرکت می‌کند. قبل از آنکه سوار ماشین شود، خودم را به او می‌رسانم. خلاف تصورم خیلی سرِ حال و قبراق به نظر می‌رسد؛ طوری که انگار چهل پنجاه سال بیشتر ندارد. با صدایی دوست‌داشتنی و صورتی مهربان و لهجه افغانستانی می‌گوید: «این دفعه هشتم است که به اربعین می‌روم. روز هفتم محرم که می‌شود وجودم گُر می‌گیرد. گریه و ناله می‌کنم. خرجی من را خود امام حسین (ع) جور می‌کند. هیچ پولی نداشتم بچه من! راست می‌گویم! با خودم گفتم امسال نمی‌توانم به اربعین بروم. ولی امام حسین جان خودش خرجی من را داد و شوهرم هم گفت برو».

«خسته‌اید؟» اگرچه خمیده‌خمیده و به آرامی راه می‌رود، جواب می‌دهد: «خسته هم شدیم که شدیم. مگر امروز خسته نشدیم؟ ولی به عشق امام حسین (ع) می‌روم. چهار دفعه مسیر نجف تا کربلا را کامل پیاده رفته‌ام. بعضی وقت‌ها از گلشهر تا حرم امام رضا (ع) پیاده می‌روم. تا توان داشته باشم، این مسیر را می‌روم».

دست‌هایش را پشت سرش قلاب کرده و ذره‌ای تردید در لحن و کلمات و نگاهش نیست. با عشق و محبت و یقین صحبت می‌کند. فکر می‌کنم وقتی ما به سن او برسیم، همین‌قدر عاشق می‌مانیم؟ وقتی در شصت سالگی و هفتادسالگی کمرمان خم شد و پاهایمان سست شد، راهی پیاده‌روی اربعین می‌شویم؟ کنار جمعی از زائران صمیمی و صبور دعا می‌کنم: کاش تا همیشه عاشق بمانیم…

کد خبر 5880122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      30 38
      عالی
      • کوروش IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
        82 50
        دارن ذهن مردمو آملده میکنن حق رای بهشون بدن چون میدونن مردم ایران تو انتخابات شرکت نمیکنن
      • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
        33 25
        سیما ثابت که میگفت دولت ایران باید بره به علت تجاوز بهش از شبکه اینتر نشنال رفت
      • ناشناس IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        27 30
        خخخخخ حتما کور بودی پیاده روی اربعین را تو تهران ندیدی .اینها مردم ایرانند نه یو مشتی ززا
      • ناشناس IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        17 26
        این شبکه عنتر نشنال شبکه خبره یا شبکه ...
      • ایران اباد IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        27 44
        ما شرکت میکنیم تو برو به سیما ثابت رای بده خخخخخخخ
      • ناشناس IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        28 53
        خاک عالم تو سر تان گه به حرف یک مشت زن هرزه شبکه عنتر نشنال گوش میکنید این منجمین زن از شبکه هرزه عنتر نشنال است که مورد تجاوز قرار گرفته
      • hadipahlevan IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        57 27
        السلام علیک یا اباعبدلله.... عشق به امام حسین حد و مرز نمیشناسد... عزیزان افغانستانی هم برادران ما هستند. مهمان ما هستند و باید محترم شمرده شوند... و قطعا خداوند متعال رزق و برکتش را نازل میکند....احسنت بر شما
    • کریمی IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      73 51
      انسان از این همه عشق به اباعبدالله به وجد می آید خدا رو شکر عشق امام حسین(ع) روز به روز بیشتر می شود.
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      95 70
      در این پنجاه سال آنقدر در ایران بدی کرده‌اند که دیگر حاضر نیستم یک لحظه با یکی از اتباع روبرو شوم، سهم ما که اینگونه بود نگویید انسان اگر خوب باشد همه خوب هستند که اگر کارنامه‌ی خود در مورد کارهایی که برای اتباع افغانستان در روستای خود کرده‌ام را با شاهد بگویم می‌گویید تو دیوانه بودی.
      • هیتلر IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        15 7
        اگر یک نخود کمک کرده بودی الان عالم و آدم خبر میکردی پس خفه شو دروغگو
      • ایرانی IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
        16 6
        چه بدی کرده‌اند؟ شیعیان افغانستان در دفاع مقدس دو هزار شهید و چند هزار جانباز دارند. در سوریه و عراق برای دفاع از حرم جنگیدند و از امنیت مرزهای ایران دفاع کردند. قشر کارگر مهاجران در سازندگی و کشاورزی و ساخت مترو و شهرسازی ایران نقش اصلی داشتند. چرا نگاه نژادپرستانه دارید؟
    • شامبولی / توآبادی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      25 35
      خدا قوت
    • قاسم IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      57 50
      ماشاالله به این اراده ی تان ان شاالله هر ساله عازم کربلا شوید خدا قوت
      • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
        5 2
        سلام احسنت به شما واقعا ماشالله به این همه غیرت و شجاعت برادران و خواهران کشور محترم افغانستان ما ایرانیان جان و مال خود را فدای کفش برادران افغانستان میکنیم و کوری چشم حیوان صفتان تمام قد از آنها دفاع میکنیم انشاالله
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      49 70
      سلام گزارش عالی بود بخصوص توصیف روحیات زوار افغانی ایکاش ایران امکانات بیشتری برای تردد زوار افغانی در اربعین فراهم کند و همچنین می توان بخشی از مواکب غرب کشور را به شرق منتقل کرد
      • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        16 12
        ایران امتیازی مانده ایران به افغانستانی ها نداده باشه؟امکاناتی بوده فراهم نکرده باشه؟بس کنید این جو سازی ها را، به هر بهانه افغان ها را مظلوم نشان می دهید.
      • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
        6 2
        امسال اتفاقات خوبی افتاده. گروه‌های مردمی در مرز دوغارون حضور داشتند و به زائران خدمت می‌کردند. همونطور که عراق و عراقی‌ها برای تمام زوا هرکاری می‌کنند و کرامت زوار رو حفظ می‌کنند، ایران و ایرانی‌ها هم باید پذیرایی خوبی از تمام زائران داشته باشند. چه ایرانیها، چه پاکستانی‌ها و چه افغانستانی‌ها. به عشق حسین
    • مهمان IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      افغانستانیها عامل اصلی بدبختی ایرانیان هستند و باید برگردن و اگه عرضه دارن کشور خودشون رو آباد کنن برادری پیشکش
      • شریعتی IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
        36 62
        عامل بدبختی بی عرضگی خودتو گردن بقیه ننداز جم نبند هر پنج انگشت دست یکی نیس همجا بد خوب دار ک چ افغان چ ایرانی بدی کن باید ب شدت مجازات بش توک دم از عامل بدبختی میزنی یروز برو تو شغل افغانها ها ک طاقت فرساس دوام اوردی بیا منم منم کن نظر بده همه میگن چشم میرن از کشورت
      • ناشناس IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
        49 76
        عامل بدبختی ایران زن زندگی ازادی و کسانی که دنبال ناف و زیر آن هستند
      • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
        30 62
        بداخلاقی نکن دیگه ، ضمنا عامل بدبختی ایران آمریکا با اون تحریماشه
    • AE ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      خوش بحال تون که گوسفند وگاو دارید ایرانی ها گوشت چرخکرده هم قادر نیستند بخرند
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      37 45
      سلام الله علی ابناء مدرسة اهل البیت علیهم السلام فی افغانستان
    • صادقی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      73 67
      سلام من به عنوان یک افغانستانی که سالهس درایران زندگی می کنم از همه مردم ایران تشکر میکنم اجرهمه شما با اباعبدالله الحسین
    • نوید افضلی IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      62 39
      باسلام زنده باد انسانیت زنده باد اهل سنت وتشیوع مرگ بر دشمنان اسلام زنده باد ایران افغانستان
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      46 21
      خدا کنه انتشار تصاویر و نام و نشانشان، در بازگشت به کشور خودشان برایشان دردسر درست نکند.
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      45 42
      عرض ادب و احترام خدمت تمامی ملت عزیز ایران زمین که سالهاست میزبانی مهاجران افغانستان هستن ... و با تشکر فراوان از دولت جمهوری اسلامی ایران که سالهاست حق همسایه داری را به جا آورده و امسال هم با میانجگری و رای زنی با امارت اسلامی و دولت محترم عراق ، زمینه کربلایی شدن هموطنانمان را فراهم نموده اند ...
      • بنده خدا IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
        5 1
        ولی شمااب رابروی ایران بستیدافرین به این همه قدرشناسی!
    • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      26 17
      چه خوب بود عکسی هم از این پیرزن خمیده قد عاشق پیوست گزارش می‌نمودید.
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      14 12
      چه خوب بود عکسی هم از این پیرزن خمیده عاشق پیوست گزارش می‌نمودید
    • علی IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      58 45
      ازدولت میخواهیم خوب به عکسها نگاه کنیددراسرع وقت خدایی عکس هارونگاه ببینیدداخلشون یه خوشتیپ باشخصیت یاتمیزنیست که بعددولت ازایناحمایت میکنه الان کشورشون که جنگ نیست طالبان هم ازخودشونه هیچ دینی نگفته کشورشون روبزارن فرارکنن زیارت اقاامام حسین (ع)برن بیرون بشن
      • شیعه علی IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        18 11
        ازکشوری ک40سال جنگه میخوای ادماش باکت شلواربیان بروسیستان بلوچستان بروخوزستان بروبشاگردک اصلاباورادم نمیشه انقدفلاکت وبدبختی حالاایناک40ساله توکشورشون جنگه تواگه واقعا ب فکری شرف داری شمارتوبزاربهت زنگ میزنم بیاببرمت توخوده تهران خانواده های ایرانی توشمس ابادبهت نشون میدم ب اوناکمک کن یابروب دولت بگ
      • طبیعت دوست US ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
        10 2
        ما به عنوان مسلمان باید و موظفیم به حکم قرآن از برادران مسلمان در هر کجای دنیا حمایت کنیم .
    • IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      48 44
      فدای همه ی شما زائران امام حسین برادران افغانی زائران واقعی شما هستید
    • علی اکبر CA ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      زنده بااااد طالبان زنده بااااد طالبان زنده بااااد طالبان
      • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
        57 11
        مرگ بر طالبان لعنت بر طرفداران طالبان
    • علی IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      24 27
      درودبی کران جناب خبرنگار 👍👍👍❤
    • Re, a IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      36 22
      درود بر شما انسانهای فهیم و ازاد که استاد و اسطوره آزادگی و دایورد غمها هستید وهمون یک رأس گاو را که حاصل دو قرن زندگیتان و اسباب امرار معاش خود و زن و فرزندانتان است رو به حراج گذاشته و با چنین روحیه بالا و ذوق وشوقی راهی عراق و کربلا میشوید خوش به سعادتتان و درود بر فهم شما اجرتون قبول باشه
    • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      23 20
      شما برادران ما هستید ولی دولت سرتاپا داعش شما خودش به خری ونه فمینیسم زد واز امریکا واسرائیل دستور می گیرد ما بخاطر برداران شیه گوشش نمی پیچیم
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      25 16
      بلی عزیز دل که وقت گذاشتی چندساعت پای صحبت های زایرین اباعبدالله الحسین ع نشستی وازمشکلات وگرفتاری زوار ها سوال کردی کاش همه شیعیان این همدلی وبرادری را حس می کردندبنده بعنوان یک بچه شیعه ازشماوکشورجمهوری اسلامی ایران تشکرمیکنم وبرای ظهورآقامون دعامیکنیم
    • حسن کریمی صدیق IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      17 57
      طالبان مثل اعراب که فاتح ایران شدند فاتح آمریکا شدند اسلام ناب محمدی طالبان قهرمان است تنها کمک ایران در جنگ هشت ساله افغانها بودند آنها نفس به نفس ما یاور ما بودند..
      • حامد IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
        13 0
        طالبان در جنگ هشت ساله کمک ایران نبود اون شیعیان افغانستان بودن که در جنگ هشت ساله کمک ایران بودن بعدش طالبان در حدی نیست که بخاد فاتح ایران باشه
    • عبوس IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      50 42
      خدایا با ظهور مهدی فاطمه علیهاالسلام دل شیعیان و مسلمانان را شاد فرما
      • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        14 10
        شما که منفی دادین فازتون چیه؟؟؟؟
    • علی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      25 38
      سلام بر مولای متقیان علی مرتصی و اولاد علی، شیعیان پاک دل افغانستان همیشه محبت اهل بیت را در دلشان داشته فداکاری ها کردند، حتی بنام اهل‌بیت در جنگ های نیابتی جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند هزینه سنگینی دادن ولی همین مردم در ایران بسیار مورد اذیت و آزار قرار می گیرد خصوصا هزاره ها که عمدتا شیعه هستند
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      43 6
      مردمان افغانستان از دیرباز با ایران برادر بودند ولی امروزه متاسفانه این برادری یک طرفه شده محبت کنند همانطور که ایرانیان حق برادری را به جای می اورند انها هم با حقآبه ایران از هیرمند برادریشان را ثابت کنند تا تین دوستی پایدار باشد.
      • TR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
        7 3
        دقیقا برادر عزیز
      • یه ایرانی IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
        15 14
        طالبان مقصرن چه ربطی به مردمش داره
      • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        14 2
        حکومت دست طالبان است نه مردم به خصوص قوم هزاره و شيعه حقابه را از طالبان بیگرین
      • حامد IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
        5 0
        داداش اون طالبانه که حقابه ایران رو نمیده چه ربطی به مردم عادی افغانستان بخصوص شیعیان افغانستان داره همین طالبانی که به ایران آب نمیده شیعیان افغانستان روهم نمیزاره برای امام حسین عزاداری کنن طالبان دقیقا مریدان یزید هستن و از طرف داران سرسخت یزیدن پس طالبان رو که یه حکومت دیکتاتوری و تروریستی هستن
    • عبدالله IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      11 10
      سلام و درود بر غیرت و جوانمردی و بزرگواریتان سلام مخصوص خدا بر امام حسین و عزیزانش
    • عبدالله IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      11 8
      سلام و درود بر غیرت و جوانمردی و بزرگواریتان سلام مخصوص خدا بر امام حسین و عزیزانش
    • عبدالله IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      10 13
      سلام و درود بر غیرت و جوانمردی و بزرگواریتان سلام مخصوص خدا بر امام حسین و عزیزانش
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      12 13
      چه کسانی امام سوم شیعیان و همراهان آن بزرگوار را شهید کردند بیایید هم فکری کرده از باقی مانده آنها ریشه هایشان را پیدا کرده و نابود کنیم انتقام سختی بگیریم بجای آنکه به سر هم بزنیم یا علی
    • جواد IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      11 7
      خوش به سعادت شون
    • ایرانی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      14 8
      ان شاء الله خداوند حافظ شان باشد و زیارت قبول، خوشا به سعادت شون 🌹🙏🏻
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      7 5
      زیارت شان قبول حق باشه انشالله امام حسین ع در روز قیامت از همه شیعیان شفاعت کند ۷۲۲
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      17 8
      زیارت شان قبول حق باشه انشالله امام حسین ع در روز قیامت از همه شیعیان شفاعت کند ۷۲۲
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      32 1
      طالبانی که همان داعش است وداعشی که همان وهابیون دوآتشه وصد شیعه هستند حاکم افغانستانند آنها اگر روزی قدرت بیشتری پیداکنند برای ایران هم مضر هستند
    • حسین IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      16 10
      شکر خدا که در پناه حسینیم
    • نادر اصلی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      11 10
      سلام بر عاشقان اباعبدالله الحسین
    • محمدرضا IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      19 10
      فعلا دور دور شماست حالا تا بعد
    • مهدی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      25 9
      کاش شما که اینچیزارو میدونید به جای پناه دادن به سنی ها و وهابیهای افقانستان یکم بیشتر به شیعه ها پناه میدادید
    • علی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      20 28
      چرا یه دانشمند بزرگ در میان مسلمانان خلق نشد ، در حد مخترع یک آسپرین؟!
      • ناشناس IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
        8 5
        ابو علی،سینا زکریای رازی
      • علی قبادی IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        5 1
        چرا بی اطلاع حرف می زنی ،ابو علی سینا جابر ابن حیان ،زکریای رازی ،حسن بن حیثم بصری ،غیاث الدینی جمشید کاشانی ،دکتر محمود حسابی ،دکتر مجید حسابی ،دکترمحمود کازرونی ،دکتر حمید کازرونی ،وصدها هزار مسلمان دیگر
      • ..... IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        14 6
        از کدوم سیاره اومدی؟؟؟!!! که هنوز دانشمندان مسلمان رو نمیشناسی؟ انقدر که دانشمند مسلمان داریم، دانشمند غیرمسلمان نداریم؛ البته منظورم دانشمند واقعیه. دانشمند دروغی زیاد هست. شیخ بهایی، ابن سینا، زکریای رازی، ابوریحان بیرونی، علامه قاضی، علامه طباطبایی، علامه حسن زاده آملی، بانو امین و... دروغگو
      • زهرا IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        4 4
        بیشتر از نصف تحقیقات مهم در اروپا و آمریکا را ایرانی ها دارن انجام میدن. یه کم سرچ کنید بعد این هجمه رو راه بندازید.
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      31 12
      این همه تبلیغات و هزینه به اسم امام حسین برای رقابت با عربستان و در چشم دنیا بگويند که ببینید مردم ایران چه قدر ما رو میخوان واقعا جای تاسف داره خجالت آور
    • عباس خان RO ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      13 8
      صلی الله علیک یا ابا عبدالله....
    • محمد IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      16 8
      جانم فدای امام حسین قوربونت ای امام تو چه کردی که جهانیان به عشق تو جان میدهند
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      13 11
      اشتباه کردی که گاو و گوسفند را در افغانستان فروختی اگر آورده بودی با خود ایرا با قیمت نجومی از تو می خریرند و تا آخر عمرت تعمین بودی ... اولا زیارت قبول و هرساله باشه التماس دعا خدا کمکت کند تو این ها را داشتی و توانستی بروی ولی من بیچاره چه کنم که چند ساله منتظرم امام مرا بطلبد گذر گرفتم گفتم امام
      • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
        10 7
        چون خیلی دروغ میگی هیچ امامی تو را نمی‌پذیرد آخه دو تا گوسفند و گاو تا آخر عمر آدم را تامین میکنه خدا ار آدم دروغگو بدش میاد
    • ورنام IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      18 26
      شیعیان افغانستان برادران وعزیزان ما ایرانیان هستند
    • هموطن IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      43 9
      آنها برادر ما هستند ولی هر برادری هم باشند باید در خانه خود باشند با اینهمه مهاجرت که به ایران کردن تمام شغلها و مسکن و غیره را گرفتند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
      • حامد IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
        3 2
        ولی داداش شغل‌هایی که اونا انجام میدن منو تو از پسش بر نمیام و نمیتونیم انجام‌ بدیم چون شغل‌هایی که اونا انجام میدن خیلی طاقت‌فرسا هست ما انسان های ظریفی هستیم از پس شغل‌های اونا برنمیایم
    • سید شاه قاسیم یوسف زاده US ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      11 23
      افغانستان به واقعیت که یک مردم بسیار بسیار خوش قلب و مردمان که دم ازعشق کربلا و امام حسین ع میزند و همچنان مردمان ساده دل درکل دنیا هست .
    • سید شاه قاسیم یوسف زاده US ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      7 15
      افغانستان به واقعیت که یک مردم بسیار بسیار خوش قلب و مردمان که دم ازعشق کربلا و امام حسین ع میزند و همچنان مردمان ساده دل درکل دنیا هست .
    • احددرویشی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      11 23
      به گفته مولای ما امام ششم حضرت جعفر صادق علیه السلام:"شیعیان از گل معصومین سرشته شدند."شیعه در هر کجای عالم باشد مانند برادر و هم خون ما است چه برسد که این عزیزان افغانستانی که واقعا با ما هم نژاد و هم خون هستند و قدم هایشان بر روی چشمان ما جا دارد.ما در خوزستان میزبان این عزیزان هستیم و هیچ تفاوتی
    • ناشناس IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      16 10
      یا حسین😭😭😭😭😭😭😭 امسال که گذشت... سال دیگه میخوام مهمونت بشم.دعوتنامه اش با شما...
    • وحید IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      7 17
      سلام،با سپاس فراوان از شما جهت ثبت وپیگری در مورد برادران مسلما افغان امیدوارام که این سختی ها با ظهور امام حجة بن الحسن العسکری صاحب الزمان (عجل الله فرجه)رفع شود وهمه از امنیت برخوردار شویم و همه از زیارت اهل بیت (ع)بهره ببریم،یاعلی التماس زیارت ودعا
    • میثم IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      38 9
      افغان ها با تعداد فرزند زیاد ترکیب جمعیتی مشهد را تغییر میدهند
      • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        6 11
        سنی ها بیشتر از ۷یا۸ تابچه دارن وقفه هم نمیدن ولی شيعه های افغانستان درحد ۲و۳ تا دارن
    • ناشناس IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      11 14
      خدایا همه ی شیعیان رو درپناه خودت حفظ کن.
    • یحیی IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      33 12
      ب هر زائر فقط ۴۰ ملیون مساعدت شده غیر از غذا و اسکان جهت‌ نمایش نداشته های نظام از جیب و مالیات این ملت. نوبت ب ملت میرسه میگن منبع نداریم.
      • زاعر IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
        11 15
        خخخخخخ مثل اینگه پولش را دولت گرفته دینار عراق داده تا چشم حسود کور بشه ۲۲ میلیون مسلمان در روز اربعین در کربلا بودند فقط ۴ میلیون ایرانی .شما کافرند طرف جراح مغز و اعصاب از آمریکا با زنو بچه آمده بود میگفت ۴ ساله دارم میام اون مسلمان است و می‌فهمد امام حسین کیه نه تو کافر وطن فروش
      • مجید IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        3 3
        ۲۲ میلیون !! یه مقدار کمش کن باورمان بشه ! خخخخ
    • حب IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      8 18
      حب الحسین یجمعنا لبیک یا حسین گزارش زیبایی بود خدا خیرت بده انشاالله با فرج مهدی فاطمه غریبی شیعه هم تموم میشه جانم فدای رهبرم
    • هموطن IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      24 6
      هر کس باید در خانه خود باشد
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      19 39
      ما ایرانی ها و افغانستانی ها با هم برادریم مرزهای سیاسی مانعی برای جدایی نیست
    • علی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      16 26
      ایرانی ها و افغانستانی ها برادرند
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      27 14
      والا خود امام حسین راضی نیست بخود ظلم کنید برای یک زیارت چرا تفکر نمیکنید واقعا
      • حب الحسین یجمعنا IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
        2 2
        کسی که میره وام می‌گیره تا آیفون بخره به خودش ظلم نمی‌کنه، ولی اگر کسی دو تا گوسفند فروخت و به زیارت امام حسین رفت، به خودش ظلم کرده! زیارت امام حسین ع به همه شیعیان تأکید و سفارش شده. شیعه‌ای که به کربلا نره، یک چیزی کم داره. البته شما این عشق رو درک نمی‌کنید
    • محمد IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      15 14
      تــشیع در افغانستان واقعا مظلوم هســــت،،، مخصوصا در حـــکومت طالبان، که افکار بسیار مخربی نسبت به شیعه دارند
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      13 5
      راه امام حسین این نیست مبارزه با ظلم طالبان راهش راه او در کشورته تو بیراهه می‌روی
    • علیرضا IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      14 7
      ببینید آقای قالیباف .ببینید آقای رئیسی . سال دیگه برای اربعین برای کسانی که از کشورهای پاکستان. افغانستان و هند و هرجا برای اربعین می آیند از هم اکنون به فکر باشید . بهترین وسایل و امکانات را به آنها بدهید . به فکر مردم ایران هم باشید . تو جلسه سه هفته پیش گفتی وام قرض الحسنه به زایران بدهید . چه ش
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      19 8
      داستانهای بی سرو ته !!!
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      18 11
      چرندیاته همش پول داشته باشی بهشتی هستی نداشته باشی همه جا جهنم هست
    • رضا IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      10 18
      جانم فدایی حسین وفدایی دوست دارحسین علی الخصوص رهبرمعظم وعالیقدرتمام شیعیان جهان حضرت امام خامنهی جانم وزندیگیم فدایت یارهبراسلام
    • س IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      25 6
      انسان دوستی عالیه ولی چرا از پیرمردهای وطن خودمان همچون داستان کوتاه نمی‌نویسد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      • هادی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
        4 0
        برای زائران ایرانی که همه شبکه‌ها و خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و کانال‌ها ۲۴ ساعته دارند برنامه‌سازی می‌کنند. حالا یک ذره هم از حال و هوای دیگر شیعیان نوشته بشه. اشکالش چیه؟ ضمنا این داستان نبود. روایت بود.
    • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      15 8
      واقعا معلومه چقدر عاشف امام حسین ع هستن که این قدر راه آمدن
    • محمد IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      19 1
      خدایا به ما بصیرت و بینایی عطا فرما !
    • AE ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      12 16
      گزارش زیبایی بود.صفا و صمیمیت در کلمات این آدمها موج میزنه. این افغانستانی ها علاوه بر هم دین و هم مذهب بودن به لحاظ تمدن و زیان هم با ما مشترکند. افسوس که حال هر دو ملت خوب نیست وگرنه خیلی زیباتر و برادرانه تر می توانستیم در این دنیای متکثر با هم متحد زندگی کنیم.
    • علی IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      9 20
      این گزارش اشکم را درآورد درود بر شما. منم یک افغانستانی هستم میدانم شیعه در افغانستان چقدر مظلوم است. دلیل اینکه سرکوب میشود بخاطر ارتباط با ایران است اما سیاست ایران به شیعیان افغانستان توجه ندارند.
    • حسین IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      17 17
      متاسفانه در زاهدان هم بعضی از دوستان به شوخی میگن شما شیعیان شرک میپرستید چون بر امامان عزاداری میگیرین و حرم امام رضا رو میبوسین در جواب باید بگم عشق شرک نیست اصول دین ما توحید نبوت عدل امامت و معاد هست و امامان رتبه چهارم هستن و این عزاداری چیزی جز احترام وعشق نیست که برفرزندان رسول الله داریم
    • DE ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      8 6
      من در کربلا ادب و شعور زیارت رو در افغانستانی ها و پاکستانی ها و هندی ها خیلی بیشتر دیدم تا اقوام دیگر خدا می‌دونه
    • علی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      14 16
      واقعا شیعیان افغانستان مظلومند از خداوند سلامتی تمام شیعیان و محبین اهلبیت صلوات الله اجمعین را مسئلت دارم یا علی مدد خدا نگهدارت
    • علی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      10 8
      واقعا شیعیان افغانستان مظلومند از خداوند سلامتی تمام شیعیان و محبین اهلبیت صلوات الله اجمعین را مسئلت دارم یا علی مدد خدا نگهدارت
    • علی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      5 3
      واقعا شیعیان افغانستان مظلومند از خداوند سلامتی تمام شیعیان و محبین اهلبیت صلوات الله اجمعین را مسئلت دارم یا علی مدد خدا نگهدارت
    • حمید IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      11 15
      با سلام خدمت برادارن افغانی زیارتون قبول التماس دعا. ما هم با هم برادریم عرب. عجم افغانی نداره اگر مرید مولا علی هستیم متاسفانه یکی از واجبات ظهور همین برادر قلبی هم بودن هست که نه توجه می کنیم نه گسترشش میدیم. انشاالله که این برنامه اربعین و پیاده روی ها بشه زمینه ظهور آقا
    • سیدحامدحسینی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      7 2
      حب الحسین علیه السلام یجمعنا
    • سیدحامدحسینی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      7 2
      حب الحسین علیه السلام یجمعنا
    • سیدحامدحسینی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      9 6
      حب الحسین علیه السلام یجمعنا
    • جانان صاحب.. IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      4 6
      اهداف حسین.. رو بداننید اولا دستت نمی رسد همان جا حسین است وحرکت یک شعار ووو حسین هست... حالا اهداف حسین... اهداف حسین... یک فرهنگ ایست برای فهماندن ایین پدری... اوردن همه ادما به ایین پدری.... نجات انسانها...... بله....
    • NO ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      22 10
      خیلی برادریم کد ملی هم بهشون میدیم شعل خانه هرچی ما در آرزوش هستیم میدیم به برادرهای عزیز اصلا بیایین کشور نا هم مال شما برادر ها
      • adris IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        6 1
        چراهرخبرکه شبکه های خارجی میگن باورمیکنی من خودم ایران به دنیاامدم وازامدن خانوادم به ایران40سال میگذره وخیلی هم به ایران تعصب دارم چون این جا به دنیاامدم وتاحالاافغانستان ندیدم ولی این دروغه که دارن شماره ملی وشناسنامه میدن بخدا دروغه به هرکسی که قبول داری دروغه این خبر
    • ملت IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      9 19
      سپاس از گزارش خوبتون،لطفا بازهم از مردم افغانستان بگید تا چشم خیلی از مردم ما که به مردم افغانستان بدبین هستند به حقایق بازشه واینقدر ناجوانمردانه درموردشون حرف نزنن اگر مسلمانیم وعشق به امام حسین تو قلبمون هست باید به شیعیان افغانستان کمک کنیم بتونن راحتتر وبهتر به این سفر زیارتی برن
    • صادق IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      10 12
      خیلی خیلی عالی بود. خدا همه‌ی شیعیان افغانستان رو از شر ظالمان نجات بده به حق حسین ع
    • سيد حسین IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      8 9
      باسلام. من هم تشکر میکنم. از کسانی که در این زمینه خدمت رسانی می کنند. بر منافقین وظالمین لعنت خدا باد. لبیک یا حسین علیه السلام.
    • مهدی قایدی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      24 4
      درود نگاه احساسی شما به روابط یک ملت با یک کشور مانند آنچه مسولان این نظام انجام میدهند وضعیت معیشت مردم ایران را روز به روز فلاکت بارترمیکند.هیچ جای جهان اینگونه ملت خود راخوارنمیکنند.درایران همه سهم دارند بجز ایرانیان.خسته نباشید
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      6 8
      سلام جواد جان خسته نباشی امیدوارم زایران کربلا با خاطره خوش از ما ایرانی ها وخراسانی ها وبه سلامتی بر گردند به کشورخود شان ولی خیلی خیلی حجم اجناس گران است نمی توانیم خدمتی کنیم انقدر گرانی است که خجالت میکشیم از این زایران امام رضا و زایر امام حسین ع خداوندا خودت بساز ودرست کن
    • جواداحمدی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      7 7
      اسلام عیک یا ابا عبدلله دورود خدا بر شما باد
    • علی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      6 8
      خدایا قسمت میدم به عظمت کربلا از این دل شیفتگان بیشتر کن امین
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      19 2
      ایران نشه افغانستان....
    • سیمین IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      22 3
      اگرمرام واحساس ووطن دوستی داشتیدهیچ وقت وتحت هرشرایطی کشورتان رادست اجنبی نمیدادین وفرارکنید چرااوکراینی هافرارنکردند چراایرانیهاتو۸سال جنگ سمت افغانستان یاپاکستان وترکیه فرارنکردند وطن داریک طنزاست که بهتون میگن اگروطن پرستی معناگرفت کشورتان درست میشود .
      • چوپان بینوا AE ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        3 0
        سیمین جان بر شما سلام، یکه وتنها برقاضی مرو جفا بر قوم افغان مکن، ایسته کن برانصاف سخن بگو، از دل مردم بی خبری، ولی من برشما درود دارم،که دیگه بر تعصب سخن گفته نکنی، مشتاق بر دیدار هستم تا بر شما مناظره کنم با کمال ادب،
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      11 6
      یا دیوونه است یا سرکارتون گذاشته
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      5 10
      سلام زیارتگاه قبول حق ماهرا یاد کنید قربان قلبی که برای امام حسین میتپه
    • مستعان IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      9 7
      کاش ما اهل تسنن رو هم میگفتین انگار فکر می‌کنید از ما نیست امام حسین سرور ماست
    • مستعان IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      6 3
      کاش ما اهل تسنن رو هم میگفتین انگار فکر می‌کنید از ما نیست امام حسین سرور ماست
    • یک انسان.. IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      6 10
      ناموسا دمشان گرم با این همه بدبختی و دوری و اون طالبان لعنتی ..به عشق امام حسین راهی یه سفر دور و دراز میشن و میان ..دمشون گرم که با کمترین سرمایه هم امید ب رفتن دارن و میرن..زیارتتون قبول
      • آرش IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        1 3
        ولی اگر به اینها بگویید برای رضای خدا یک ریال از خودت گذشت کن و به همنوع گرفتارت کمک کند اصلا و ابدا ،
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      7 7
      خودمون خیلی گرفتاریم اینقدر زیاد وقتی در مورد مردم افغانستان منظور شعیان شرایطشون خیلی بدتره دلم چقدر براشون میسوزه امیدوارم روزی ببینیم که ابن شعیه افغانستانی در آرامش وآسایش ببینیم واز دست این جاهلان طالبان نجات پیدا کنن خدا شاهده جاهلان قرن یکیشون همین طالبان هستند وکسانی هم در دل غرب
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      21 4
      موبایلی که دستش هست بی پول بودنش را انکار می کنه !!!!
    • محسن IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      26 4
      دوست عزیز نویسنده اگر به اندازه سر سوزنی از حساب و کتاب سر رشته داشته باشی مبتوانی بفهمی با نسبت زادو ولد وحشتناکی که افغان ها در ایران راه انداخته اند به نسبت زاد و ولد ایرانی ها ظرف چند سال اینده مملکت را باید دو دستی تقدیم به برادران افغانمان بکنیم بزودی بزودی
    • حکمت US ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      7 23
      فوق العاده بود.‌.افغانها برادران ما هستن..و افتخار میکنیم به این برادی
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      23 11
      شما مردم فلک زده افغانستان دعا کنید امام حسین یاری تان کند تا بتوانید کشورتان را از دست یزیدیان غار نشین نجات بدین.،! التماس تفکر.
      • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
        2 4
        ببخشید میخواستم مثبت بدم اشتباهی منفی دادم
      • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
        6 4
        تو فلو زده دعا کن امام حسین یک عقلی بهت بدهد که دیگران را نسنجی
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      6 13
      چقدر قشنگ بود با خط به خطش گریه کردم امیدوارم امام حسین ع کمکشان کند
    • مهدی US ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      12 2
      التماس تفکر
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      25 4
      بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابی شهریار از سال ۶۵ دوران ریاست جمهوری رفسنجانی بعداز ۳۵ سال هنوز تکمیل وبه بهره برداری نرسیده به فکر کشور وملت باشیم
    • مریم IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      11 15
      شیعیان افغانستان خیلی خیلی مظلوم‌ هستند بارها جنایات بزرگ نسبت به ایشان و برای بریدن نسل شان در افغانستان انجام شد شیعیان افغانستان را مراقبت کنید
      • چوپان بینوا AE ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
        2 0
        مریم جان سلام، اسمت گل است، سخن گل گفته کردی در مورد افغان، بر روی گل ودهان پر از گل شما درود، مشتاق بر زیارت شما انسان شریف هستم،دعا بر خوشحالی شما دارم، شاید سواد بر انشا نداشته باشم تشکر کنم، اما ایسته می کنم با احترام برشما عزیز دوست داشتنی
    • م ش IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      7 2
      زیارت اهل بیت آرزوی همه هست ولی یک بارکه رفتی بعدش زندگیت در اولویت است ونباید زندگی رادر اهل منزل سخت کنی که میخوای هرسال بری کربلااگر بچسبی به کارکارکردیک ماه راخرج کربلاکن نه اینکه ابزارکاریادرامد خانه ات رابدی وبری کربلا
    • داود IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      5 15
      خدا خیرت بده آقای شیخ الاسلامی از ابتدای این مطلب تا انتها همش عشق بود و عشق بود و عشق من چندین بار گریه کردم به خدا که از صدتا روضه بهتر بود ..خدا به شیعیان افغانستان صبر و سلامتی عطا کنه..ما دلمون با شیعیان افغانستان هست از صمیم قلب دوستشون داریم..اینجا یعنی ایران خانه آنهاست
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      10 0
      گاو گوسفند میفروشه تا بیاد زیارت در حالیکه امام صادق فرمودند اگر ناتوان در زیارت بودید و راه دور بود از دور دستتان را به سمت قبر حسین بگیرید و زیارت کنید ثوابش زیارت را میبرید .
    • سید محسن IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      11 8
      لبیک یاحسین خجالت می کشم بگم شیعه هستم
    • شروین۲۰۴۰ IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      13 2
      ایکاش موقعی که پسر احمدشاه مسعود اعلام جهاد در برابر طالبان کرد مردم افغانستان فرار نمیکردن و از وطنشان دفاع میکردن الان حکومتی تکیه بر آرای مردمی و آزاد داشتن که وجه قابل قبولی در مجامع بین المللی هم داشت آنچنان آباد که امروزه تمام افغان های جهان عزم وطن میکردن الانم بجای دوری باید برگردن
    • علیرضا IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      7 10
      بسیار با مفهوم و مفید
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      55 4
      مردم افغانستان:سالهاست مامیزبان شمادرایرانیم؛و۲سال است بعلت هجوم طالبان؛شماهم ترسیده ومیلیونی واردمملکت ایران شده اید؛متاسفانه مرزبانان مامقصرند که امروزبیکاری فقروفلاکت خانواده های کارگران راتهدیدبه طلاق؛تکدی گری؛سرقت؛خودکشی؛تن یاکلیه فروشی؛۰۰۰کرده است!!؟؟مادیگرنمیتوانیم ازعهده ی شمابربیائیم😔
    • مسعود IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      15 1
      این همه راه را نره کربلا دم خونش هست هزینه ای که صرف کربلا میکنه به کشور خودش به فقیرا یتیم ها بیوه زن ها بده کربلا واقعی اونجا هست
    • صالح IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      12 1
      سلام برادر نگارنده متن، ما که ایرانی اصل هستیم وبرای نظام در ۸ سال دفاع مقدس شهید وجانباز تقدیم نظام نمودیم از امکانات اولیه زندگی محروم وحتی دولت به ما خانواده ۸ نفری با تحصیلات ابتدائی تا تحصیلات عالی با اینکه خانواده ایثارگر هستیم حتی وام جهت شغل ابرومندانه نداده چه برسه به شغل ، چراغی به خانه
    • علیرضا IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      10 21
      درود بر افغان و ایرانی های حسینی. کور شود هر که نتوان دید
    • عباس IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      20 4
      ما ایرانی ها مهمان نواز هستیم ای کاش دولت واین مهمانها اذیت مردم نمی کردن 229
    • مسعود ابراهیمی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      7 9
      این برادران ذخیره انقلابی اسلامی درآینده افغانستانند تا متحد نشوند جنگ روی جنگ افغانستان قربانی دول غرب وشرق
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      2 5
      طالبان بهترین حاکمان در کشور افقانستان ببین زایر کربلا می گوید از ولایت دایکندی امده خب میدانی دایکندی کجا ی افقانستان هست این بابا امده خب معلومه که حاکم خوب مردی هست که به این بابا اجازه داده امده بره کربلا
    • ناسناس IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      18 2
      بله برادران افغان...کار جوانهای ایرانی خراب کردن...اب را بروی برادران سیستانی بستند.....برادر که چنینن نیست ....برادر مثل ابوالفضل العباس.....
    • ح.ع IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      17 4
      دوست عزیز این مصاحبه اگر در خاک افغانستان صورت می‌گرفت این همه تقدیر و تشکر نمیکرند. چندین بار مصاحبه افغانستانی ها بر علیه مردم ایران در کشور افغانستان پخش شده. ملت افغانستان خیلی نمک نشناس هستن. لطفا ساده نباشید
    • جواد IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      6 0
      بچه های مسولین کجا هستن
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      7 1
      آقایون مسوولین میرن سیسمونی بچشونا از ترکیه میخرن و عشق و حال دنیا رو میکنن
    • سید احمد IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      4 9
      زیارت قبول کربلایی . من یه ایرانی هستم خواستم بگم افغانی یا ایرانی نداره همه ما انسان هستیم . جدا از همه امام حسین برای همه هست
    • مسعود IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      4 8
      عالی بود درود برشرف شما حسینی شما هستید برادر
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      3 4
      براستی راه درستی را پیدا کردی معامله درستی کردی و سود خوبی در زندگیت بردی ،السلام علیک یا ابا عبدالله
    • یا علی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      4 4
      شیعه علی ع نماد معرفت ودلیری هست ایشان برادر عزیزمان هست
    • بی نام IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      15 2
      چه برادری آخه آب هیرمند را به روی ما بستن کالاهای ما را هم بعنوان سوغات به یغما می برن
    • سلمان IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      3 6
      چقد تحت تاثیر قرار گرفتیم
    • باهر RO ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      7 3
      البته که رفتار طالبان وهابی نسبت به شیعیان خیلی بدتر از رفتار اسراییل نسبت به فلسطینی‌ها می باشد ولی تعجب این هست که عده ای در ایران سعی زیادی در تطهیر طالبان سلاخ را دارند. بنظرم هم خو و هم جهت باشند.
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      6 1
      عرب مرز مهران با ون کرایه ۱۵ دینار ۳۰ دینار می‌گرفت و بامنت می برد
    • علی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      12 1
      کشور ایران فقط مال شیعه نیست. ایران برای همه ایرانیان؛ سنی، شیعه، زردشتی؛ بهایی، کلیمی، مسیحی ووو....
    • سرمست محمد IN ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      4 5
      خداقبول کندعلطماس دعا دارم
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      4 2
      هیج کمکی به هیج زائری نشده‌ ازتهران تا مرز بااتوبوس هر زائر یک میلیون و چهار صد هزار تومان پرداخت کردند ازمشهد تا تهران باقطار هر زائر هشتصد هزار تومان پرداخت کردند دارین کسری بودجه دولت رو از زائرین در میارین از خودتون خجالت نمیکنین حداقل نام امام حسین رو درمیان نزارید
    • ناصر AE ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      16 3
      مصاحبه برادران افغانی را بخاطر حق آبه ایران گوش کردید که همگی متفق می‌گفتند به ایرانیها آب نمیدیم اگه پول بدن بهشون آب میدیم اگه نه حق آبه ندارید و این حرفها رو طالبان نمی‌گفتند مردم افغان که این همه خدمت به این نمک نشناس ها کردیم این جوابشونه بعضیا میگن اینها کار میکنن برای ما شما ما نمی‌خواهیم
    • علی IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      14 4
      شما گفتین ومام باور کردیم... با پول مفت ایران و هدیه و اتوبوس رایگان تشریف اوردین و برمیگردین.... کهنه شده این نمایشات..
    • علیزاده IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 3
      سلام ودرود خدا بر شیعیان مظلوم افغانستان ان شاالله به حق شهید کربلا هر چه سریع تر آرامش به افغانستان برگردد تا همه کسانی که جلای وطن شدن به مواطن خود باز گردند و همه مظلومان با تاسی از امام شهید بتوانند قلدران زور گوی بی منطق عالم را سر جایشون بنشانند و آزاد راه هرات- مشهد-قم- کربلا هم طرح ریزی شود
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 0
      درباره اسلام
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 1
      لبیک اللهم لک لبیک سلام برپیروان حضرت امام حسین من افغانی هستم اگر شاید لایق نباشم بازهم سرجان تنم فدای حضرت امام حسین /ع/درود برپدربزگوارشان حضرت علی / رض/ و هزاران سلام بر مادربزگوار ایشان حضرت فاطمه الزهرا سلام الله ع سنی هستم ازخداوند بزرگ صمیمانه میخواهم روزی برسد سفر کربلا نصیب من هم بگرداند
    • فیروز محمدی IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      2 2
      سلام برمردم بزرگوار و مهمان نواز جمهوری اسلامی ایران من افغانی هستم ومزهبم سنی هست دشمنان شما دشمنان ما دوستان شما دوستان ما وعشق که به حضرت امام حسین دارم حاضرم به خاطر امام حسین خودرا و تمام خانواده خودرا فدای راه وهدف امام حسین کنم درود بر حضرت علی ع وحضرت فاطمه /ص/ وصلوات برحضرت محمد /ص/
    • فائزه IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      2 2
      بسیار زیبا بود دست امام حسین علیه السلام همراه شما مردم بزرگوار افغانستان و خراسان کهن باد !
    • چوپان بینوا AE ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 3
      چرا نظر قوم افغان رو منتشر نمی کنی، چرا تبعیض، ایسته کن انصاف کن ، چند بار مطلب حق فرستادم منتشر نمی کنی، سایت شما هم دروغ میگه، بر راه کج میره،
    • امیرمحمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 2
      باسلام واحترام وخسته نباشید خدمت جوادشیخ الاسلامی که زحمت کشیده این گزارش راتهیه کرده
    • رهجو US ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 3
      < بنام آرامبخش دلها > باسلام ، عرض ادب ‌، احترام و ادامهُ راه شهریاران : " شهریارا " این زمین را سجده بر خاکش کنیم -- فرشمان چون اسمان پاکش کنیم . زندگانیم و زمین ماُوای ماست -- همتی باید که آبادش کنیم . راندگانیم از بهشتِ جاودان --
    • داریوش IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      2 1
      هر کسی یه نیتی داره ما نمیتونیم نظری بدیم هرکسی یه جوری امام حسین رو دوست داره ما چه میدونیم تو دل شون چی میگذره
    • احمد نوری IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      3 1
      واقعا فقر و زندگی در فلاکت افتخار داره،پس خانوادت حقش کجای این درک و فهمت قرار داره
      • علی وفایی IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
        1 0
        چطوری می‌تونید اینقدر راحت قضاوت کنید؟ نه فقر افتخاره، نه ثروت. شرافت و انسانیت و اخلاق و محبت به اهل بیت (ع) افتخار داره. این نگاه نژادپرستانه‌تون رو بریزید دور. از ایران خودمان هم خیلی‌ها با قرض و قوله رفتند زیارت. این نشون دهنده عشق‌شونه.
    • عارف IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      من که یادم هست شاهد هم میخوای بیارم به توبد نکردم چون من‌هم‌به قول شما عزیزان اتباع هستم روزجزایی که میرسه دست من‌وگردن‌تو
    • قریشی UA ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 2
      فدای مهر شما کربلا آمدن واجب نیست واجب کمک کردن به افغانهای است که از گرسنگی هلاک میشوند ،،،، ای قوم به حج رفته کجایید کجایید معشوق همین جاست بیایید بیایید
    • اهوازی NL ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      2 1
      به امید روزی که مرزهای ایران بزرگ از چین تا شمال قفقاز احیا شود
    • بدبخت فقیر بیکاره IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      ن شرقي نه شرقي ن غربی چیشد۳۳۸
    • CH ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      خدا یکی است پیامبر یکی سنی وشیعه وووو .....انسان باشیم میتوانیم کنار هم زندگی کنیم
    • سلیم IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 2
      جانم فدای حسین ولب عطشان حسین. آخه برادر افغانی تو سرزمین پهناوری داری ،زمین‌کشاورزی داری،حکومتی هم داری که اکثریت مردم از اون حمایت کردند و آمریکای جهان‌خوار رو به خوشی و میمنت بیرون کردند ، از شما برادرانه خواهش میکنیم پس از زیارت مرقد آقا اباعبدالله به کشور خودتون برگردید.
    • ناشناس IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      4 2
      ایران،بهشتِ مهاجران افغان!!!
    • احمد IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      افغانی؟ هیچ وقت مینمون باشون درست نمیشه و نخواهد شد
    • ناشناس IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      0 0
      من از برادران ایرانی خواهشمندم در مورد حق آبه ربط ندهد به مردم مظلوم شیعه افغانستان شیعیان افغانستان توی خود افغانستان از کوچکترین حق بر خوردارند شما توقع دارید که اینها حق آبه بدهند
      • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
        1 0
        برادر محترم کشور عزيز افغانستان به حرفهای به محتوای و غیر معقول یک مشت حیوان که شکل انسان هستند توجه نکن شما برادران و خواهران عزیز ما ایرانیان هستید و تا آخرین لحظه حیات با جان و مال خود از شما عزیزان دفاع میکنیم به حرفهای لا یعقلون گوش و توجه‌ نکن شما عزیزما ایرانیان هستید قطعا
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      1 0
      سلام و درود خدا بر کسیکه این پست بسیار زیبا را گذاشت بنده حقیر وکیل دادگستری هستم و تمام پست را اشک خواندم الحمدالله درود خدا بر برادران و خواهران کشور محترم و عزیز و برادر افغانستان ما ایرانیان قلبا شما را دوست داریم و مطمئن باشید با جان و مال و فرزندانمان تمام قد از شما عزیزان دفاع میکنیم
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      1 0
      شما مردم شريف و متدين کشور برادر افغانستان بطور قطع در قلب ما ايرانيان جا دارید و الحمدالله به لطف خدا و اهل بیت و به زعامت ولی امر امام خامنه‌ای مدظله‌العالی که سایه بلندش همیشه بر سر ما شیعیان باشه هیچ وقت و هیچ زمان و مکان این رابطه قلبی قطع نمی‌شود با جان و مال خود تمام قد از شما عزیزان دفاع کر
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      1 0
      برادران و خواهران و زائران محترم اقا جان ابا عبدالله الحسین صلوات الله علیه زیارتتون قبول حق به حرفهای افرادی که شکل انسان هستند و طبق نص صريح قرآن لا یعقلون هستند برادران و خواهران کشور محترم و برادر افغانستان گوش نکنید چون حیوان هستند شما عزیزان ما ایرانیان هستید و در قلب ما جا دارید
    • محمد IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      1 1
      یعنی زندگی ات را بفروشی و به مشقت بیفتی امام حسین ع راضی به این کار است ؟ بابا بی خیال دست از این عوام فریبی ها بردارید !
    • آریا IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 0
      افغانها چه منفعتی برای کشوردارندکه این همه از آمدن شأن به ایران با آب و تاب مطلب می نویسید. با خود دلار میارند به ایران، حرفه و فن خاصی دارند که ایران ندارند. چرا خیانت‌های افغانها از زمان محمود افغان تا به شهادت رساندن دیپلمات‌ها و خبرنگار ایران را فراموش کردید؟ چرا از معضلات و عواقب خروج سرمایه ه
    • محمد IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      1 0
      ورود بیش از حد افغانی‌ها مشکل برای طبقه کارگر وهمه شغل‌ها به وجود آورده وبه زودی مشکلات امنیتی هم به وجود خواهد اورد
    • حسین IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 1
      سلام بر حسین علیه السلام و شیعیان جهان مخصوصا عزیزان ایرانی از نظرات زیبایتان یک دنیا تشکر ما افغانها شیعه را دوست داریم مخصوصا شیعه ایران را خدا یارتان ما دشمن تان نیستیم شیعه علی مرتضی نور چشم ماست خدا باور شیعه باشد و دوستی و همدلی را بین شیعه زیاد کند