۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۰۱

معاون وزیر علوم:

دانشگاه محقق اردبیلی ۱.۶ تولید علم کشور را انجام می‌دهد

دانشگاه محقق اردبیلی ۱.۶ تولید علم کشور را انجام می‌دهد

اردبیل- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه محقق اردبیلی از دانشگاه‌های موفق کشور است که ۱.۶ تولید علم را انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم عموعابدینی عصر چهارشنبه در نشست معاونان و رؤسای دانشگاه‌های محقق اردبیلی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های تحولی نظام آموزش عالی مأموریت‌گرایی است که ضرورت دارد دانشگاه‌ها مأموریت‌های خود را به درستی انجام دهند تا هدف شایسته تربیت نیروی انسانی تحقق پیدا کند.

وی مرکزیت تربیت نیروی انسانی متخصص در مقاطع فوق لیسانس و دکترا را دانشگاه‌های مادر استان‌ها اعلام کرد و گفت: دانشگاه محقق اردبیلی یکی از دانشگاه‌های موفق و پیشرو در تولید علم است که ۱.۶ دهم تولید علم کشور را انجام می‌دهد و از بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دانشگاهی فراتر پیدا کرده است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دانشگاه پیام نور مأموریت عدالت‌محوری و دانشگاه علمی کاربردی مأموریت تربیت نیروی انسانی متناسب با مشاغل را بر عهده دارد و این امر می‌طلبد تا دانشگاه‌ها به صورت تجمیعی مأموریت خود را در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی انجام دهند.

عموعابدینی افزود: در نظام تحول آموزش عالی سعی بر این است تا دانشجویان برتر و ممتاز به صورت پیوسته تحصیل خود را در دانشگاه‌ها در مقاطع کاردانی به کارشناسی، کارشناسی به کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد به دکترا انجام دهند تا زمینه تحصیل پیوسته و مطلوب آنها مهیا شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در طرح تحول و آمایش ۹ ماده برای تحول دانشگاه‌ها مصوب شده که یک مورد از آنها نظارتی و هشت مورد اجرایی است که دانشگاه‌ها موظف هستند در قالب نظام رتبه‌بندی فنی و حرفه‌ای و مهارتی و سایر مراکز علمی رشته‌های خود را به تناسب نیاز منطقه‌ای احصا کنند.

عموعابدینی اضافه کرد: در این تجمیع قرار شده یک‌هزار و ۶۰۰ مرکز و واحد دانشگاهی در کشور تجمیع و به ۶۰۰ واحد کاهش پیدا کند که در این بین در مرکز استان یک واحد دانشگاه پیام نور، جامع علمی کاربردی، فرهنگیان و آزاد فعالیت خواهد کرد.

وی بیان کرد: قرار است در ۳۲ استان کشور این ۳۲ دانشگاه فعالیت خود را به صورت تجمیعی انجام دهند تا کار به صورت پراکنده انجام نشده و ساماندهی مناسبی را شاهد باشیم.

عموعابدینی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ۱۰ اقدام اساسی در طرح تحول پیش‌بینی شده که عمده این طرح‌ها مبتنی بر نظام فرهنگ دینی، ارزشی و تمدنی ایران اسلامی است و در کنار آن به فناوری‌های جدید نیز توجه شده است.

وی به موضوع آمایش سرزمینی و ضرورت برنامه‌ریزی استانی در تعیین رشته‌ها و انتخاب نخبگان و اساتید اشاره کرد و گفت: ما در دانشگاه‌ها نیازمحور عمل خواهیم کرد تا هر استان بتواند به دور از پراکندگی نیاز خود را اعلام کند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در کنار ساماندهی رشته‌های تحصیلی، ۱۵ رشته مختص دختران و زنان خانه‌دار پیش‌بینی شده تا در مقاطع کاردانی و کارشناسی شبیه دانشگاه پیام نور به صورت غیرحضوری تحصیل کرده و برای فارغ‌التحصیلان مدرک معتبر ارائه شود.

کد خبر 5890653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha