۱۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۲

معرفی برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) - ۱

پروفسور«امید فرخزاد»تولیدکننده اولین نانوداروی هوشمندسلول سرطانی

پروفسور«امید فرخزاد»تولیدکننده اولین نانوداروی هوشمندسلول سرطانی

اصفهان - پروفسور «امید فرخزاد» نخستین نانو داروی هوشمند با قابلیت هدف‌گیری سلول‌های سرطانی را تولید و برنده بزرگترین جایزه مصطفی (ص) شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور امید فرخزاد متولد سال ۱۹۶۹، در ۱۴ سالگی به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد. او تحصیلات خود را در زمینه بیولوژی در دانشگاه‌های هاروارد و ام آی تی تا مقطع پسا دکتری گذرانده است و به عنوان یکی از بنام‌ترین اساتید و کارآفرینان حوزه فناوری نانو در جهان شناخته می‌شود.

پروفسور فرخزاد که دوره مدیریت کسب و کار را نیز در دانشگاه ام آی تی سپری کرده است، علاوه بر بینش عمیق در زمینه نانو و زیست فناوری و ثبت بیش از ۱۳۰ پتنت در این حوزه، به عنوان یک کارآفرین تاکنون سه شرکت زیست فناوری را در آمریکا تأسیس و میلیون‌ها دلار برای این کسب و کارهای نوپا سرمایه جذب کرده است. نخستین شرکت وی در سال ۲۰۰۶ وارد بورس نزدک (NASDAQ) دومین بازار بورس بزرگ کشور ایالات متحده شد.

پروفسور فرخزاد کسی است که توانسته نخستین نانو داروی هوشمند با قابلیت هدف گیری سلول‌های سرطانی را تولید کند. دانشگاه هاروارد از این موفقیت محقق ایرانی خود به عنوان تحولی بنیادی در اثر بخشی و ایمنی درمان‌های سرطان یاد کرده است.

این نانوذرات تا زمانی که به سلول‌های سرطانی نرسند داروهای خود را آزاد نخواهند کرد، از این رو میزان آسیب به بافت‌های سالم بدن به حداقل خود خواهد رسید و اثرگذاری دارو برروی بافت‌های سرطانی نیز نسبت به شیوه‌های رایج درمانی افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو این دارو برای درمان سرطان‌هایی که درمان آن‌ها به شیوه‌های رایج می‌تواند بسیار خطرناک باشد، مانند تومورهای مغزی، بسیار کاربردی خواهد بود.

دکتر فرخزاد در رابطه با این ابداع جدید می‌گوید: گسترش نانوتکنولوژی می‌تواند در شیوه‌های درمانی رایج برای بازکردن رگ‌های قلبی تأثیر ویژه‌ای داشته باشد، با این تفاوت که نیاز به تجهیزات و جراحی را از بین خواهد برد و قدمی بزرگ و رو به جلو در صنعت پزشکی به شمار می‌رود. این ابداع، نمونه دیگری از تأثیرگذاری بالای فناوری نانو بر روی علم پزشکی است. با کمک این فناوری می‌توان فناوری‌های درمانی را ارائه کرد که هدف برای آن تعیین شده باشد و بتواند براساس برنامه ارائه شده داروهای خود را به بخش‌های مختلف و تعیین شده بدن وارد کند.

گفتنی است پروفسور امید فرخ زاد برای پژوهش داروهای نوین بر پایه نانوذرات پلیمری درحوزه علم وفناوری زیستی و پزشکی از برگزیدگان پنجمین دوره از جایزه مصطفی (ص) در اصفهان است.

کد خبر 5901180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha