۲۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۶

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبرداد؛

صادرات چهار نوع ماهی زینتی از آذربایجان شرقی به عراق

صادرات چهار نوع ماهی زینتی از آذربایجان شرقی به عراق

تبریز- مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از صادرات نخستین محموله ماهیان زینتی تولیدی استان به عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، جواد گوزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این محموله صادراتی به صورت رسمی پس از اخذ مجوزهای لازم برای نخستین بار از استان به مقصد کشور عراق ارسال شد.

وی گفت: اکنون ۳۰ گونه از ماهیان زینتی و آکواریومی شناخته شده در آذربایجان شرقی تولید می‌شود و شهرستان‌های تبریز و آذرشهر قطب‌های مهم تکثیر و پرورش این نوع ماهیان در شمال غرب کشور هستند و توسعه و رشد تولید در این شهرستان‌ها برای ارزآوری و ایجاد اشتغال مناسب با نگاهی جدی‌تر دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه بخش‌های مختلف شیلات همواره مورد توجه و تاکید مسئولان برای اشتغالزایی و رشد و توسعه اقتصادی است اما پرورش ماهیان زینتی به دلیل زودبازده بودن و بازارپسندی، علاقه مندی مردم، داشتن امکانات اولیه تولید، فروش و درآمدمناسب و نزدیکی به کشورهای همسایه برای صادرات ماهی، جایگاهی ویژه برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در استان دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان آذربایجان شرقی با اشاره به تولید ۱۶ میلیون و ۳۰۹ هزار قطعه ماهی زینتی در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۱۱ واحد پرورشی در وسعت ۲۷ هزار و ۸۶۰ مترمربع، گفت: تولید ماهیان زینتی برای حداقل ۶۳۵ نفر فرصت اشتغال مستقیم و یک هزار و ۲۷۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در تولید ماهیان زینتی جزو رتبه‌های برتر کشوری است و می‌توان با افتخار اعلام کرد این صنعت در استان یکی از راهکارهای رشد تولید و ارزآوری است، خاطرنشان کرد: پرورش ماهیان زینتی، صنعتی نوپا است و با سرمایه کم می‌تواند مولد اشتغال و تولید ثروت باشد و در آذربایجان شرقی ۵۰ فروشگاه در حوزه فروش لوازم و تجهیزات آکواریومی و ماهیان زینتی فعال است که ماهیان تولیدی استان را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

گوزلی گفت: عبور از وضع موجود سنتی با کیفی کردن تولید و ارتقا بهره وری با استفاده از سامانه‌های بهینه سازی تولید و همچنین ساخت نمایشگاه دائمی ماهیان زینتی، ایجاد اشتغال و تبادل اطلاعات و عرضه، تجارت و جذب گردشگر داخلی و خارجی و ارزآوری جزو اولویت‌های برنامه‌های شیلات استان درخصوص ماهیان زینتی است.

وی افزود: با وجود ظرفیت‌های بالقوه استانی درخصوص گردشگری آبزی پروری در صورت توجه و ایجاد نمایشگاه‏ دائمی ماهیان زینتی، شاهد رونق صنعت گردشگری و پویایی اقتصادی در استان خواهیم بود.

کد خبر 5912034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha