۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۶

با هدف دسترسی پژوهشگران صورت گرفت؛

تجهیز چهار مرکز دانشگاهی به دستگاه‌های مرتبط با فناوری‌های شناختی

تجهیز چهار مرکز دانشگاهی به دستگاه‌های مرتبط با فناوری‌های شناختی

با هدف توسعه فعالیت های تحقیقاتی، علمی و فناورانه درحوزه های شناختی و دسترسی پژوهشگران به امکانات و خدمات آزمایشگاهی چهار مرکز علمی و دانشگاهی به تجهیزات پیشرفته شناختی مجهز شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در راستای اهداف و برنامه های خود طی سال جاری نسبت به تجهیز پژوهشگاه رویان و دانشگاه های تهران، صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران برای فعالیت های تحقیقاتی در حوزه علوم شناختی به دستگاه الکتروفیزیولوژی اقدام کرده است.

دستگاه الکتروفیزیولوژی در ثبت سیگنال های مغزی تک نورون در محیط های آزمایشگاهی و پژوهشی استفاده می شود.

محققان و پژوهشگران به ویژه در حوزه های علوم اعصاب شناختی می توانند با بررسی و تحلیل سیگنال های الکتریکی سلول های نورون های عصبی ذخیره شده توسط این دستگاه، فرایند مولکولی و سلولی مغز و اختلالات و نارسایی های مرتبط مغزی را شناسایی و از این یافته ها برای رفع و درمان نارسایی ها و مشکلات دراین زمینه اقدام کنند.

ثبت سیگنال های عصبی برای مشاهده و مطالعه ادراک، تصمیم گیری و یادگیری در مغز برای رمزگشایی از فرآیندهای هسته‌های فیزیولوژی و محاسباتی مغز ضروری است.

در چارچوب برنامه های حمایتی و مشارکتی ستاد در سال های اخیر حدود ۱۰۰ مرکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی به دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف از جمله سیستم های ثبت فعالیت‌های الکتریکی مغز، سیستم رهگیر چشمی، دستگاه طیف ‌نگاری کارکردی نزدیک فروسرخ و سیستم تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مجهز شدند.

حمایت از ایجاد زیرساخت‌ های تحقیقاتی و علمی مورد نیاز کشور در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، ایجاد شبکه ای برای ‌اشتراک‌ گذاری امکانات و خدمات آزمایشگاهی، جذب نخبگان و محققان کارآمد به فعالیت در حوزه های دانش علوم شناختی از اهداف مهم این ستاد محسوب می شود.

تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی‌ سازی تجهیزات و حمایت از تولید ابزارها و دستگاه های فن آورانه توسط مراکز و شرکت‌ های دانش‌ بنیان نیز از دیگر سیاست های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی است.

کد خبر 5913090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha