۱۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۱۸

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

«طوفان‌الاقصی» نتیجه شکست مسیرهای مسالمت آمیز است

«طوفان‌الاقصی» نتیجه شکست مسیرهای مسالمت آمیز است

قزوین- یک استاد دانشگاه گفت: «طوفان‌الاقصی» ناشی از استمرار و تشدید فشارهای رژیم صهیونیستی و ناکامی تمام راه‌های مسالمت آمیز طی شده توسط رهبران فلسطین و کشورهای عربی است.

عباس هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تحولات منطقه و گذشته حوادث غزه اظهار کرد: مطالعه سیاست و روابط بین‌الملل مؤید این واقعیت مورد تأکید در نظریات استراتژی‌های مطرح جهان است که منطقه غرب آسیا قلب زمین است.

وی افزود: این منطقه، مرکز اقتصادی، فرهنگی، دینی، خاستگاه هر سه دین الهی جهان و در نتیجه دارای جایگاه ژئو استراتژیک بی‌مانندی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ادامه داد: اهمیت این منطقه و راهبردی بودن آن از جهات گوناگون انگیزه‌های زیادی را برای قدرت‌های خواستار هژمونی در دنیا ایجاد کرده و می‌کند.

وی تاکید کرد: اروپا و به ویژه بریتانیا و در دهه‌های اخیر، ایالات متحده ضرورت حضور مطمئن و مستمر خود در منطقه را احساس و مقدمات و لوازم آن را طراحی و طی فرایندهایی عملیاتی کردند که از جمله مهمترین این اقدامات تأسیس رژیم غرب بنیاد و جعلی صهیونیستی در منطقه بود که سرانجام در ۱۹۴۷ محقق شد.

هاشمی عنوان کرد: درواقع این رژیم جعلی به بهانه‌های واهی مثلاً حقوق بشری در امتداد طرح‌های کلی قدرت‌های سلطه‌جوی سرمایه داری غرب و برای تضمین استیلای آن در منطقه ایجاد شد.

وی با اشاره به دلیل اشغال فلسطین عنوان کرد: دلیل اصلی آن استمرار و افزون‌تر شدن انگیزه قدرت‌های سلطه‌جو به دلیل بیشتر شدن اهمیت این منطقه است.

عملکرد ضعیف نهادها و دولت‌های وابسته عربی و اسلامی در قبال فلسطین

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عامل مهم دیگر در این زمینه، عملکرد ضعیف نهادها و دولت‌های وابسته عربی و اسلامی در قبال مسأله فلسطین بود، تصریح کرد: دراین راستا ایجاد و تشکیل دولت‌های کوچک، متفرق، ضعیف و وابسته در منطقه، حلقه مکمل طرح کلی تضمین برتری و منافع غرب در منطقه بوده است و وجود همین دولت‌های به شدت ناتوان و به لحاظ امنیتی و سیاسی وابسته، درواقع به نوعی موجبات ماندگاری و افزایش بیدادگری این رژیم را فراهم کرده و می‌کند.

وی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی تاکید کرد: این وضعیت درواقع ناشی از استمرار و تشدید فشارهای رژیم صهیونیستی و ناکامی تمام راه‌های مسالمت آمیز طی شده توسط رهبران فلسطین و برخی کشورهای عربی است.

هاشمی تاکید کرد: نقشه اقدامات صهیونیست‌ها در گسترش شهرک سازی و اشغال سرزمین‌های فلسطینیان از ۱۹۴۷ تا امروز گویای وضعیت فاجعه بار فلسطینیان داخل این سرزمین است.

مذاکرات «سازش» جلوی تجاوز اسرائیل را نگرفت

وی با بیان اینکه هیچیک از مذاکرات و طرح‌های سازش نتوانسته جلوی زیاده خواهی و تهاجم صهیونیست‌ها را بگیرد، اضافه کرد: این ناامیدی جانکاه و استمرار بیدادگری و جنایت صهیونیست‌ها و حمایت‌های غرب، طبعاً منجر به طوفان خشم و خیزشی شده که در این مرحله با عنوان «الأقصی» به وسیله‌ی مردم فلسطین با مرکزیت غزه ساماندهی و اجرا شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت حمایت از فلسطین در برهه کنونی گفت: اولین مسئله بعد انسانی این امر است چنانچه سالهاست که غرب به بهانه حقوق بشر و مسائل انسانی، خود را ملزم و متعهد به حمایت همه جانبه و رسمی از صهیونیست‌ها می‌داند و این روزها شاهد سفر و اعلام حمایت دولت‌های غربی و سرازیر کردن اقلام پشتیبانی لجستیک و نظامی و …آنها به اسرائیل هستیم.

وی اضافه کرد: غربی‌ها آنها حمله متجاوزانه و سبعانه صهیونیست‌ها به غزه را دفاع از خود تلقی و اعلام می‌کنند درحالی که اگر به یهود ظلمی هم شده باشد که قطعاً در حد اندازه اعلام شده نبوده، از ناحیه خود غربی‌ها و در اروپا بوده و چنانچه قصد دلسوزی دارند باید در همان غرب، یعنی محل ظلم و با تحمیل هزینه‌های اسکان و… به همان مردم ظالم، دلسوزی کنند اما غرب صهیونیست‌های بدور از هرگونه احساس انسانیت و ترحم را به جان مردم منطقه ما و خصوصاً مردم فلسطین انداخته و از آنان کاملاً حمایت می‌کند.

عدالتخواهی ویژگی هویتی مردم قزوین است

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با بیان اینکه دومین مسئله حمایت از فلسطین بحث ایمانی و عقیدتی است و همه ستمدیدگان غزه مسلمان هستند، گفت: ویژگی هویتی مردم ایران به درازای تاریخ، عدالت خواهی و حمایت از ستمدیده بوده و هست و این همه دلدادگی به اهل بیت (ع) و والاداشتن حادثه کربلا و شهیدان مظلوم آن هم تا حدود زیادی به همین عنصر هویتی مرتبط است و اکنون چه کسی است که در مظلومیت مردم فلسطین و شدت بیدادگری صهیونیست‌ها نسبت به آنان تردید دارد؟

وی با بیان اینکه یکی دیگر دلایل حمایت از این کشور مربوط به مسائل راهبردی است، اظهار کرد: تجربه زیستن در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا یک واقعیت و حقیقت مسلم را به اثبات قطعی رسانده است که با وجود رژیم اسرائیل، هیچ دورنمای قابل اطمینانی از صلح و آرامش مستمر و عادلانه در منطقه امکان ندارد.

هاشمی تاکید کرد: اسرائیل اساساً برای استمرار طرح کلی ناامن و متفرق نگه داشتن منطقه و متکی نگهداشتن امنیت آن به استمرار وجود و سیطره بلامنازع غرب بوجود آمده است.

حامعه دانشگاهی به دنبال دادخواهی و روشنگری در مورد فلسطین باشد

وی افزود: اکنون که عملیات پیاپی نیروهای فلسطینیِ ناامید از روش‌های ذلت بار پیشین و دست شسته از جان، این موجودیت اساساً ضد آرامش را دچار تزلزل کرده‌اند، حمایت از آنان به لحاظ راهبردی و برای تضمین یک صلح فراگیر و پایدار در منطقه نه تنها موجه، بلکه بایسته است و باید گفت آرامش و صلحی که قاعدتاً آرزوی هر انسان و شهروند صلح طلب واقعی ساکن این منطقه و البته کل جهان است.

این استاد دانشگاه با اشاره به رسالت جامعه دانشگاهی در شرایط فعلی یادآور شد: رسالت جامعه دانشگاهی به عنوان پایگاه فرهیختگان و نیروهای آگاه و پیشرو جامعه، علاوه بر وظیفه عام انسانی، پیشقدم بودن در عدالت‌جویی و دادخواهی و روشنگری در مورد واقعیات منطقه و فلسطین، به‌ویژه اتفاقات اخیر است.

وی در پایان یادآور شد: وجدان انسانی و وظیفه‌ی دانشگاهی و روشنگری بر لزوم تبیین انگیزه‌ها و عملکرد به شدت ضد انسانی و ضد اخلاقی صهیونیست‌ها و حامیان غربی آن تأکید دارد.

کد خبر 5928243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha