۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۸:۳۶

نگاهی به نقشه های هواشناسی؛

فعالیت سامانه بارشی در سمنان/ سیلاب در کالپوش خرابی به بار آورد

فعالیت سامانه بارشی در سمنان/ سیلاب در کالپوش خرابی به بار آورد

سمنان- نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که سامانه کم فشار بارشی و برودتی اکثر نقاط استان سمنان را در بر گرفته است سامانه‌ای که در کنار بارش، دمای هوا را هم کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که سامانه کم فشار بارشی در اکثر نقاط استان سمنان مستقر شده است سامانه‌ای که از روز گذشته سبب بارش‌هایی به خصوص در شرق و شمال استان شده بود.

این سامانه در کنار کاهش دمای هوا، بارش‌های سنگینی را هم دنبال خواهد داشت سامانه کم فشار همچنین در ارتفاعات شمال شرق و شرق بیشترین میزان فعالیت خود را داشته و تا بامداد فردا نیز در استان مستقر خواهد بود.

سیلاب در کالپوش

این سامانه همراه خود بارش شدید باران و برف و همچنین کاهش محسوس دمای هوا را به دنبال خواهد داشت تا حدی که سازمان هواشناسی در استان سمنان هشدار نارنجی اعلام کرده است. شب گذشته و بر اثر سیلاب در کالپوش خسارات زیادی پدید آمد و حتی یک زن مسن نیز مفقود شده است همچنین میزان قابل توجهی خسارات سیلاب‌ها به راه‌ها و ابنیه و مزارع وارد شده است.

ورود سامانه بارشی و اتفاقاتی که در کالپوش رخ داده سبب شده تا هواشناسی هشدار نارنجی را صادر و از مردم بخواهد که به سمت ارتفاعات نروند. خبرنگار خبرگزاری مهر مستقر در میامی از شب گذشته با حضور در کالپوش وضعیت را بحرانی توصیف کرده است وی همچنین اعلام می‌کند که منابع محلی از مرگ یک نفر خبر می‌دهند اما مراجع رسمی هنوز آن را اعلام نمی‌کنند.

از شب گذشته تمام امکانات شهرستان میامی شامل راهداری، اورژانس و امداد و هلال احمر و ادارات خدماتی مانند برق و آب و… بسیج شده و در کالپوش حضور دارند گفته می‌شود استاندار سمنان نیز با اکیپ اعزامی سمنان، به کالپوش رفته است.

در این هشدار ضمن تاکید بر جاری شدن رواناب و سیلاب نقطه‌ای و در نتیجه اختلال تردد بین شهری به ویژه در مسیرهای مرتفع، بر اجتناب از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها نیز اشاره دارد عدم صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها و عدم چرای دام در نواحی مرتفع از دیگر موضوعاتی است که در این هشدار هواشناسی مطرح می‌شود.

وضعیت راه‌ها

دیگر اثرگذاری این سامانه کم فشار در کاهش دمای هوا است طبق اعلام هواشناسی، دمای هوا در اغلب نقاط استان بین سه تا شش درجه کاهش خواهد یافت. مه آلودگی و کاهش دید همچنین سبب مخاطراتی در محورهای مواصلاتی به خصوص ارتفاعات شده که توصیه پلیس راه عدم عجله، استفاده از مه شکن و رعایت فاصله طولی است.

هم اکنون به جز محورهای روستایی کالپوش که به دلیل سیلاب دچار آب گرفتگی و مسدودی شده‌اند، سایر مسیرهای استان سمنان باز هستند اما از مردم درخواست شده به واسطه کاهش دید و مه غلیظ، قدری در رانندگی دقت کنند.

درباره خسارت‌های احتمالی ناشی از فعالیت سامانه بارشی به خصوص در کالپوش هنوز نمی‌توان اظهار نظر کرد چرا که تیم‌های امدادی از شب قبل در محل حاضر هستند و متأسفانه پوشش اینترنت هم دچار مشکل شده است.

شرایط آب و هوا

آسمان مرکز استان نیمه ابری است و بیشینه و کمینه دمای هوای ۱۹ و هفت درجه بالای صفر اعلام شده است برای بعد از ظهر امروز رگبار پراکنده در ارتفاعات سمنان پیش بینی شده است. شاهرود تماماً ابری است و بیشینه و کمینه دمای هوا ۱۶ و دو درجه بالای صفر اعلام شده که سردترین در ۱۰۰ روز اخیر محسوب می‌شود.

در دامغان نیز آسمان نیمه ابری است بیشینه و کمینه دمای هوا ۱۷ و چهار درجه بالای صفر اعلام شده و شاهد وزش باد به خصوص در ارتفاعات هستیم. در میامی آسمان ابری است بعد از بارش سیل آسای دیشب قدری آرامش به شرایط جوی بازگشته است.

در غرب شرایط کاملاً متفاوت است آسمان گرمسار و آرادان و ایوان کی کاملاً آفتابی است و دماسنج‌های بین ۱۵ تا ۱۶ درجه بالای صفر را نشان می‌دهند اما برای اوایل و اواسط هفته آتی در این منطقه شاهد افزایش ابر و بارش خواهیم بود.

کد خبر 5933396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha