۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۱۳

مهر گزارش می‌دهد؛

سفری نیم روزه به دیار ارگ‌ها و قلعه‌ها/جذابیت‌های تاریخی«ماژان»

سفری نیم روزه به دیار ارگ‌ها و قلعه‌ها/جذابیت‌های تاریخی«ماژان»

بیرجند-ارگ «عباس خان شیبانی»، بافت تاریخی ماژان و قلعه دیدنی این شهر فرصت هایی برای جذب گردشگر و معرفی فرهنگ مردم شهر ماژان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: وقتی سخن از جاذبه‌های گردشگری خراسان جنوبی به میان می‌آید بسیاری مناطقی چون روستای جهانی خراشاد، قنات بلده فردوس، باغ و عمارت جهانی اکبریه و بیابان لوت به ذهنشان خطور می‌کند.

ولی جاذبه‌های خراسان جنوبی تنها به این موارد شناخته شده منحصر نیست بلکه در جای جای دیار خاوران می‌توان ریشه‌های کهن تاریخی، جذابیت‌های طبیعی و.. را دید که قادر است گردشگران را به سمت خود جلب کند.

به عنوان مثال برای انسان خسته از زندگی روزمره شهری و در آپارتمان‌های کوچک و دلگیر، دیدن بافت تاریخی و جذاب شهر ماژان، سفری به گذشته تاریخ این منطقه و آرامش روح و روان در دل خانه‌های روستایی ارزشمند است.

کوله‌هایمان را می‌بندیم و عازم خوسف- شهر ماژان می‌شویم. در ابتدا این سوال ذهنمان را مشغول می‌کند که آیا ماژان هم جذابیتی برای گردشگر دارد. سوالی که پاسخش را به اتمام سفری نیم روزه خود موکول می‌کنیم.

سفری نیم روزه به دیار ارگ ها و قلعه ها/جذابیت های تاریخی«ماژان»

شکوه «ارگ عباس خان شیبانی»

در گام اول به دیدن ارگ «عباس خان شیبانی» می‌رویم. بنایی که به شماره ۵۱۳۸ در فهرست میراث ملی ثبت شده است و نمای آن هر چند تا اندازه زیادی تخریب شده ولی نشان از زندگی‌ای باشکوه در روزگاران گذشته دارد.

از پشت بام ارگ به راحتی می‌توان بافت تاریخی و ارزشمند ماژان را دید. بافتی که دیدنش بی شک برای علاقمندان به بناهای تاریخی جذاب است. هر چند رفتن به پشت بام این ارگ باشکوه سختی خاص خودش را دارد ولی به دیدن زیبایی بافت تاریخی ماژان از بلندی ارگ می‌ارزد.

طبیعی است که در شب‌های کویری دیدن آسمان پر ستاره از بالای این ارگ چقدر جذاب و تماشایی است و چقدر انسان مدرن امروزی خود را از دیدن این زیبایی‌های باشکوه هستی محروم کرده است.

قصه‌هایی کهن در راسته بازار ماژان

از ارگ که دل می کَنیم به دیدن بافت تاریخی ماژان و راسته بازار آن می‌رویم. راسته بازاری که در زمان بازدید ما تنها یک مغازه کوچک آهنگری در آنجا باز بود و پیرمرد موی سپید بر اساس ذوق و سلیقه شخصی هنوز هم در آنجا فعالیت می‌کرد.

محلی‌ها می‌گفتند یکی از علل تعطیلی مغازه‌های راسته بازار این است که جوانان ماژانی در این منطقه نماندند و شغل و حرفه پدران خود را ادامه ندادند.

در این بافت تاریخی یک دیدبانی هم وجود دارد و گفته می‌شود، برج ماژان در مرتفع‌ترین بخش بافت تاریخی این شهر به منظور دیده بانی واقع شده است.

سفری نیم روزه به دیار ارگ ها و قلعه ها/جذابیت های تاریخی«ماژان»

۴۰ درصد ارگ «عباس خان شیبانی» مرمت شده است

علی صالحی رئیس میراث فرهنگی شهرستان خوسف به خبرنگاران درباره دیدنی‌های شهر ماژان گفت: ارگ «عباس خان شیبانی» یک حیاط مرکزی دارد و در واقع به سبک معماری کهن ایرانی ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد بنا توسط میراث فرهنگی مرمت شده است، اظهار کرد: از آنجایی که این بنا مالک خصوصی دارد مرمت آن باید به صورت مشارکتی با مالک انجام شود و ما در حد رفع خطر باران و …اقداماتی انجام داده‌ایم.

تمایل مالک به ایجاد اقامتگاه بوم گردی در ارگ

رئیس میراث فرهنگی شهرستان خوسف با بیان اینکه مالک خصوصی برای ساخت یک اقامتگاه بوم گردی در این بنا اظهار تمایل کرده است، افزود: با توجه به اینکه اطراف شهر ماژان جاذبه‌های گردشگری چون دق اکبرآباد، بافت تاریخی شهر و.. وجود دارد، در صورت ساخت می‌تواند اقامتگاه خوبی برای گردشگران باشد.

صالحی با اشاره به اینکه قدمت بنا به دوره قاجاریه می‌رسد، گفت: هم شهرداری و هم میراث فرهنگی در کنار مالک برای بازسازی و مرمت خواهند بود.

وی در زمینه بافت تاریخی شهر ماژان نیز اظهار کرد: این بنا در سال ۱۴۰۰ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و در این محدود دو اثر ثبتی دیگر شامل مسجد و خانه تاریخی حسینی دارد.

سفری نیم روزه به دیار ارگ ها و قلعه ها/جذابیت های تاریخی«ماژان»

زیبایی‌های بافت تاریخی و زنده هفت هکتاری ماژان

رئیس میراث فرهنگی خوسف با تأکید بر اینکه یکی از جاذبه‌های این بافت تاریخی زنده بودن آن است، اظهار کرد: در این بافت زنده هنوز بسیاری از شهروندان زندگی می‌کند و صدای اذان از مسجد و حسینیه آن بلند است.

صالحی بیان کرد: در این بافت سنتی یک راسته بازار و حمام قدیمی وجود دارد، هر چند اکثر مغازه‌های این راسته بازار دیگر تعطیل است.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی شهر ماژان حدود هفت هکتار وسعت دارد، گفت: این بافت تاریخی یکی از بافت‌های خشتی و آجری ارزشمند خوسف است که توانسته خود را از حوادث طبیعی چون سیل و بارندگی حفظ کند.

سفر نیم روزه ما به ماژان به پایان می‌رسد و سوال اول سفر را با خود تکرار می‌کنم که آیا ماژان جذابیتی برای گردشگر دارد. بله ماژان می‌تواند گردشگران به سمت خود جلب کند به شرط آنکه یک اقامتگاه بوم گردی در آنجا ایجاد شده، بناهای تاریخی آن معرفی شود و مهم‌تر از همه رویدادهای گردشگری در آنجا برنامه ریزی شود.

کد خبر 5935223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha