۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۶

رییس امور صنفی کشاورزان بیجار:

بیجار بیشترین تولید گندم کشور را به خود اختصاص داد

بیجار بیشترین تولید گندم کشور را به خود اختصاص داد

بیجار_ رییس امور صنفی کشاورزان بیجار گفت: شهرستان بیجار بیشترین رقم تولید گندم را بین شهرهای کشور به خود اختصاص داد و رتبه اول را بین شهرهای کشور در تولید این محصول دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسین رحیمی ظهر یکشنبه در مراسم جشن شکرگزاری گندم در بیجار اظهار داشت: کشاورزان ما با کمترین توقع و کمترین امکانات در حال کار هستند و لازم است از آنها حمایت صورت بگیرد و بالاترین سند افتخار ما این است که متکی به خود هستیم.

وی افزود: استان کردستان رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد و شهرستان بیجار نیز در بین شهرهای ایران بالاترین میزان تولید با کیفت گندم را داشته و رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: کشاورزان به فرمان رهبر در بحث تولید گندم دیم عمل کردند اما مسؤلین حمایت لازم را نداشتند و ادوات کشاورزی افزایش بسیار زیاد قیمت داشته است.

رحیمی تاکید کرد: کشاورزی که در جلوی سرما و گرما گندم تولید کرده است خواسته زیادی نیست که انتظارات کشاورزان بالاخص در حوزه مطالبات گندم کاران پرداخت شود.

وی اضافه کرد: ما به برای دیر پرداخت شدن مطالبات آمادگی داشتیم اما خلف وعده مسؤولان و بالاخص در پرداخت ما به التفاوت را نمی‌توانیم بپذیریم و این باعث دلسردی کشاورزان می‌شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه کشاورزان باید برای دریافت تسهیلات کلی معطل بمانند، عنوان کرد: اینها باعث می‌شود تا کشاورزان دلسرد شوند و نیاز بود مسؤولان ارشد استان در این مراسم حضور یابند.

نظارت ناکافی بر نحوه پرداخت ادوات کشاورزی

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزان بیجار ادامه داد: متأسفانه نظارت کمی بر نحوه پرداخت ادوات کشاورزی وجود دارد و این خود باعث ایجاد مشکل برای کشاورزان شده است.

رحیمی با اشاره به اینکه تسهیلات برای بخش کشاورزی هزینه نیست گفت: تسهیلات در بخش کشاورزی سرمایه گذاری است و باعث رونق تولید خواهد شد.

وی پرداخت کود و سم به کشاورزان را مهم دانست و بیان داشت: در بحث کود و سم که مشکل اصلی کشاورزان است در استان کردستان با مدیران دلسوزی در حال کار هستیم اما با توجه به تولید انبوه گندم افزایش پرداخت کود و سم ضروری است.

رحیمی با تاکید بر اینکه شهرستان بیحار که یک سوم اراضی دیم استان را دارد بیان داشت: چهارصد هزار هکتار گندم زیر کشت داریم و سهم بیجار در تولید گندم ابی یک درصد است در حالی که میانگین استانی ۱۲ درصد و میانگین کشوری ۴۶ درصد است.

وی اضافه کرد: شهرستان بیجار داری سدهای متعددی است و لازم است برای کشاورزان شهرستان بیجار سهم آب اختصاص داده شود اجازه حفر چاه داده شود و عنوان دشت ممنوعه را از این شهرستان برداشت.


لزوم حمایت از کشاورزان

وی به لزوم حمایت از کشاورزان تاکید کرد و بیان داشت: دیم کاری یعنی ریسک و اگر راهکار نباشد و حمایت جدی صورت نگیرد این بخش ضربه خواهد خورد و ما شاهد مهاجرت جوانان خواهیم بود.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی بیجار به لزوم صدور کارت سوخت برای ادوات کشاورزی اشاره کرد و ابراز داشت: از سال ۸۷ دستوری برای صدور کارت سوخت ادوات کشاورزی صادر شد اما قریب به بیست سال است دولت نتوانسته کارت سوخت را برای کشاورزان صادر کند و کشاورز باید در اوج زمان کار خود به دنبال کارت سوخت باشد.

وی به لزوم ایجاد سیلوهای بیشتر گندم اشاره کرد کرد و گفت: امسال با تولید انبوهی که داشتیم بسیاری از گندم‌ها روی زمین ماند و این مهم می‌طلبد سیلوهای بیشتری در استان کردستان و شهرستان بیجار ایجاد شود.

کد خبر 5950501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمدی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 2
      استفاده بی رویه از سوخت‌های فسیلی باعث شده گازهای گلخانه‌ای ایجاد شود وبا این گازها ما رفته رفته به سمت بحران آب نزدیک می شویم برای همین حمایت از محصولات کم آب بر واجب است تا انگیزه ایجاد شود
    • غلامرضا رشنو IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      3 5
      ۳۵ سال است که شهرستان شوش دانیال با تولید نزدیک به ۳۰۰ هزار تن گندم رکورددار بلامنازع تولید گندم کشور است و به تنهایی بیش از استان کردستان و زنجان و همدان تولید گندم دارد وزرای کشاورزی ۳۵ سال اخیر همگی معترفند که قطب تولید گندم شوش است و بس
      • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
        2 4
        بنده خدا روستای ما امسال ۷۰هزارتن گندم داشت،،حالا۳۰۰هزار تن بنظرت رقم بالایه؟
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      6 0
      کارشناس اهل شوش استان کردستان سال‌های سال میباشد که رتبه دوم تاچهارم گندم رادارد امسال هم۰۰۰ ۱۲۰۰هزارتن گندم تولید ورتبه دوم رادارد یعنی ۳برابرونیم شهر شما این یعنی تولید ۱۱درصد گندم کشور اما چه فایده ای برای کردستان دارد
    • محمد IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      1 0
      خدا قوت دلاوران
    • رضا IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      0 0
      چقدر زکات دادن ؟