رأی‌الیوم عنوان کرد:

چهار پیامد اصلی اذعان بایدن به شکست برابر حماس

چهار پیامد اصلی اذعان بایدن به شکست برابر حماس

یک روزنامه منطقه‌ای، عملیات طوفان‌ الاقصی را شکست آمریکا در برابر حماس در ابعاد مختلف ارزیابی کرد و از ۴ پیامد اصلی این شکست پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد ابوالعز نویسنده و تحلیلگر فلسطینی در مقاله‌ای در وبگاه رأی‌الیوم نوشت که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در لحظه‌ای مهم و تاریخی اعلام کرد که حماس طرح آمریکا برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی را در هم شکست. وی این اظهارات را در مراسم جمع‌آوری کمک برای ستاد انتخاباتی خود مطرح و تاکید کرد که یکی از مهم‌ترین عوامل اقدام حماس ضد اسرائیل این بود که آنها می‌دانستند اسرائیلی‌ها در آستانه برگزاری دیدار با سعودی‌ها جهت به رسمیت شناخته شدن اسرائیل بودند.

ابو العز می‌افزاید: اگر بخواهیم تحلیلی از این اظهارات بایدن ارائه کنیم، در درجه اول باید بگوییم که لحن بایدن از تهدید حماس به اعتراف به شکست تغییر پیدا کرده است. او در طول این جنگ بارها حماس را تهدید به ریشه کن کردن و ترور رهبران آن کرد و ناوهای هواپیمابر آمریکا را به سواحل فلسطین اعزام کرده و علاوه بر تامین لجستیک و تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، نیروهای نظامی آمریکا نیز در این جنگ حاضر شدند.

پیامدهای اذعان آمریکا به شکست در برابر حماس

با وجود تمامی این اقدامات می‌توان گفت که اعتراف بایدن به شکست برابر حماس می‌تواند پیامدها و تاثیرات زیر را به دنبال داشته باشد:

اول: اعتراف به شکست پروژه عادی‌سازی به این معنا است که سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه تنها در راستای خدمت به منافع اسرائیل است و هرگونه تحرک آمریکا در منطقه را باید از این منظر ارزیابی کرد. آمریکا بارها ثابت کرده که غیر از امنیت اسرائیل به هیچ چیز در منطقه اهمیت نمی‌دهد و تمامی پتانسیل نظامی و دیپلماتیک و سیاسی و اقتصادی خود را در راستای خدمت به اسرائیل قرار داده است. با وجود اینکه هدف اصلی حماس از عملیات طوفان الاقصی توقف تجاوز به نوار غزه و قدس و کرانه باختری بود، اما موفق شد اهداف پشت پرده روند عادی‌سازی عربی-اسرائیلی را نیز به تعطیلی بکشاند.

دوم: این اعتراف می‌تواند دایره شکست‌های اسرائیل از عملیات طوفان الاقصی را گسترش دهد. گرچه برخی زمزمه‌ها در کشورهای عربی و اسلامی تلاش داشت انتقاداتی را از گروه‌های مقاومت در خصوص این عملیات مطرح کند، اما اظهارات بایدن نشان داد که بازنده این عملیات تنها اسرائیل نیست و آمریکا که آن را بزرگترین قدرت دنیا می‌نامند، به وسیله سلاح‌های ابتدایی مبارزان قسام عملاً در صحنه فرا منطقه‌ای شکست خورده است.

سوم: حماس ضربه محکمی به ستاد انتخاباتی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا زد. این مساله رایج است که کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا، ستاد انتخاباتی خود را بر اساس حمایت مطلق از اسرائیل صورت بندی می‌کنند و معمولاً در ارائه خدمات بیشتر به اسرائیل بین نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات رقابت ایجاد می‌شود. به این ترتیب شکست تلاش‌های بایدن در ارائه خدمت بی‌سابقه به اسرائیل از طریق عادی‌سازی روابط با عربستان به معنی شکست احتمالی او در رقابت‌های انتخاباتی آتی است.

چهارم: حماس از طریق عملیات طوفان الاقصی نشان داد که آمریکا از هیچ تلاشی برای حمایت از اسرائیل فروگذار نمی‌کند، بنابراین عملیات مذکور نه تنها شکستی نظامی برای آمریکا به حساب می‌آید، بلکه در ابعاد رسانه‌ای، دیپلماتیک و سیاسی نیز باعث شکست آمریکا شده و کشورهای عربی و اسلامی باید از این موضوع درس بگیرند. به عنوان مثال آمریکا فشارهای اقتصادی سنگینی به عراق وارد کرد تا از حمایت سیاسی فلسطین و ملت آن دست بردارند. لذا همه ما باید از تلاش‌های حماس درس بگیریم و تسلیم این باج‌خواهی‌ها نشویم، همان طور که دیدیم مواضع نخست‌وزیر و مسئولان عراقی در حمایت از آرمان فلسطین تغییری نکرده است.

کد خبر 5953388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha