۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۰:۳۵

مهر پیگیری کرد؛

رهایی سد «کمندان» از «کمند» وعده‌ها/ رستگاری پروژه در دولت سیزدهم

رهایی سد «کمندان» از «کمند» وعده‌ها/ رستگاری پروژه در دولت سیزدهم

خرم‌آباد - سد «کمندان» لرستان پس از گذشت ۱۹ سال ، در دولت سیزدهم به مرحله آبگیری و افتتاح رسیده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان لرستان با قرارگیری در سومین منطقه پرباران کشور از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب است، پتانسیلی که سال‌هاست بدون استفاده رهاشده و مردم این استان منتظرند تا پروژه‌های سدسازی در این استان به بار بنشیند.

سد «کمندان» یکی از طرح‌های مصوب سفر هیأت دولت به استان لرستان بوده که آب دو شهر ازنا و الیگودرز را تأمین می‌کند، عملیات اجرایی این سد که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا در دست احداث است از سال ۱۳۸۳ آغاز و در زمان‌های مختلف وعده آبگیری و بهره‌برداری از آن به مردم داده شده است.

از مهم‌ترین اهداف سد «کمندان» تأمین آب شرب شهرهای ازنا و الیگودرز، مهار سیلاب رودخانه «ماربره» روستاهای «کمندان» و «عزیزآباد»، تأمین آب اراضی کشاورزی پایین‌دست شهرستان ازنا و نیازهای زیست‌محیطی است.

استمرار بلاتکلیفی روستائیان در حاشیه سد «کمندان»

یکی از مصوبات سفر دولت سیزدهم به استان لرستان تکمیل و آبگیری از این سد بود، حالا بر اساس گفته مسئولان سد «کمندان» با اختصاص اعتبار از سوی این دولت در مرحله آبگیری قرار گرفته تا این پروژه سدسازی لرستان در دولت سیزدهم بالاخره رستگار شود.

«کمندان» در ایستگاه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی

سیاوش زید علی مجری طرح سد «کمندان» دراین‌رابطه، اظهار داشت: در حال حاضر سد «کمندان» ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان کرد: تقریباً عملیات خاک‌ریزی سد به طور کامل تمام شده است.

مجری طرح سد «کمندان»، بیان داشت: در پیک کار این پروژه سدسازی تعداد ۳۰۰ نفر نیروی انسانی و بالغ بر ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین مشغول به فعالیت بودند.

رهایی سد «کمندان» از «کمند» وعده‌ها/ رستگاری پروژه در دولت سیزدهم

زید علی، افزود: برای تسریع در کار و در فصول مختلف در قالب دو شیفت شبانه‌روزی در این پروژه سدسازی کار انجام شده است.

وی با بیان اینکه عمده سازها در این پروژه تکمیل شده است، افزود: دو رشته تونل که در این پروژه سدسازی پیش‌بینی‌شده، نیز تکمیل شده است.

اختصاص ۳۰۷ میلیارد اعتبار برای پروژه توسط دولت

مجری طرح سد «کمندان»، ادامه داد: همچنین تجهیزات هیدرو مکانیکال سد نصب، بتن‌های انسداد نیز انجام شده است.

زید علی با تأکید بر اینکه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در این پروژه سدسازی هزینه شده است، افزود: بخشی از این اعتبار و قریب به ۳۰۷ میلیارد تومان آن در دولت فعلی اختصاص پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: با بهره‌برداری از این سد، آب آشامیدنی شهرهای ازنا و الیگودرز به میزان ۱۸ میلیون مترمکعب تا افق سال ۱۴۳۰ تأمین و چهارهزار و ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی نیز تأمین آب خواهند شد.

مجری طرح سد «کمندان»، گفت: همچنین این سد اهداف جنبی دیگری از جمله توسعه گردشگری، کنترل سیلاب و… را نیز خواهد داشت.

رهایی سد «کمندان» از «کمند» وعده‌ها/ رستگاری پروژه در دولت سیزدهم

شبکه آبیاری سد نیازمند اعتبار است

داریوش حسن‌پور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز دراین‌رابطه، اظهار داشت: کمندان سدی خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۶۳ متر و طول تاج ۶۵۰ متر باهدف کشاورزی، شرب و گردشگری است.

وی ادامه داد: هم‌زمان با اجرای سد «کمندان»، ساخت شبکه پایین‌دست این طرح برای آبی کردن چهارهزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم منطقه و تأمین آب شرب شهرهای ازنا و الیگودرز تا افق ۱۴۳۰ یکی دیگر از اهداف ایجاد این سد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اضافه کرد: سد «کمندان» ازنا بر روی رودخانه‌های «عزیزآباد» و «کمندان» با ظرفیت حجم مخزن ۲۸ میلیون مترمکعب در حال احداث است.

حسن‌نژاد، افزود: همچنین عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی سد «کمندان» در سال ۱۳۸۴ در شهرستان ازنا شروع شده که در حال حاضر ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه شبکه‌های آبیاری و زهکشی در پایین‌دست سدها برای استفاده از حجم آب‌های تنظیمی ساخته می‌شوند، اظهار داشت: این شبکه‌ها برای انتقال آب به اراضی کشاورزی باهدف کاهش هدررفت آب انجام می‌شود، ازاین‌رو هدف از اجرای این پروژه، ایجاد شبکه‌های اصلی برای آبیاری اراضی پایین‌دست سد به میزان چهارهزار و ۳۰۰ هکتار است.

رهایی سد «کمندان» از «کمند» وعده‌ها/ رستگاری پروژه در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، تصریح کرد: محل تأمین اعتبار شبکه آبیاری و زهکشی سد «کمندان» از اعتبارات ملی و استانی بوده و اعتبار هزینه شده تا کنون ۵۰.۴۴ میلیارد تومان است.

حسن‌نژاد، عنوان کرد: اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه ۲۵۰ میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

بنابراین گزارش، در میان پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان سهم قابل‌توجهی به حوزه آب و سدسازی، ایستگاه‌های پمپاژ آب و شبکه‌های آبیاری پایاب سدها اختصاص دارد، در میان لیست این پروژه‌ها می‌توان طرح‌هایی با قدمت بیشتر از دو دهه را هم دید تا این امر علاوه بر ایجاد مشکلات در حوزه آب شرب موجب محرومیت مضاعف در حوزه صنعت و کشاورزی لرستان شود.

کد خبر 5954910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha