۲ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۰۲

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌ و پرورش قم:

۹۰ درصد جمعیت شهری قم باسواد هستند

۹۰ درصد جمعیت شهری قم باسواد هستند

قم- معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌ و پرورش قم گفت: نرخ سوادآموزی جمعیت شهری قم نیز قبل از انقلاب ۵۳ درصد و هم اکنون ۹۰ درصد است که رشد ۳۷ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا رضایی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میزان باسوادی زنان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در قم ۳۴ درصد بوده که این میزان پس از انقلاب به ۸۸ درصد رسیده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم افزود: پیش از انقلاب اسلامی، ۶۴ درصد از مردان در قم باسواد بودند و امروز ۹۳ درصد باسواد هستند و در این بخش شاهد رشد ۲۹ درصدی هستیم.

رضایی افزود: میزان باسوادی روستاییان قبل از انقلاب ۳۰ درصد بوده و پس از انقلاب اسلامی به ۸۰ درصد رسیده است که رشد ۵۰ درصدی در این بخش داشته ایم.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم گفت: نرخ سواد آموزی جمعیت شهری استان قم نیز قبل از انقلاب اسلامی ۵۳ درصد بوده و هم اکنون این میزان به ۹۰ درصد افزایش یافته که رشد ۳۷ درصدی را نشان می دهد.

رضایی با بیان اینکه بر اساس آمار نفوس و مسکن سال ۹۵، استان قم در زمینه باسوادی افراد ۶ سال به بالا جایگاه ه‌شتم را در کشور دارد گفت: طی ۴ سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه باسوادی استان قم صورت گرفته و امیدواریم برنامه ها به گونه پیش رود که در استان قم بی سوادی نداشته باشیم.

وی بیان کرد: ۱۳۷ نفر از افرادی که بی سوادی مطلق داشتند امروز دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری هستند و در بخش های مختلف استان قم در حال خدمت رسانی هستند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم عنوان کرد: از ابتدای تشکیل نهضت سوادآموزی در استان قم ۴۲۸ هزار نفر در برنامه های آموزشی این نهاد شرکت داشتند که این رقم معادل یک سوم جمعیت استان قم است.

رضایی با اشاره به برنامه های نهضت سوادآموزی استان قم بیان کرد: در دوره های نهضت سوادآموزی، ۲۳۰ ساعت آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن و آشنایی با معارف اسلامی و اهل بیت (ع) به افراد ارائه می شود و گذراندن دوره نهضت سواد آموزی معادل پایان دوره سوم ابتدایی است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم ادامه داد: بر اساس ارزیابی ها، ۵۹ رتبه کشوری به عملکرد نهضت سوادآموزی استان قم داده شده است.

توجه به امر مهارت افزایی در کنار آموزش خواندن و نوشتن

وی افزود: موضوع مهارت افزایی نیز از جمله برنامه های نهضت سواد آموزی استان قم است که در کنار آموزش خواندن و نوشتن به آن پرداخته می شود.

رضایی با اشاره به برنامه های نهضت سوادآموزی استان قم در دوره کرونا گفت: ۶۷۰ فیلم در قالب ۴ هزار و ۷۰۰ دقیقه مربوط به دوره های سواد آموزی تهیه و ساخت ۱۶ هزار برنامه رادیویی و تلویزیونی از جمله برنامه ها بوده است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم همچنین با بیان اینکه نرخ باسوادی اتباع قم ۸۶ درصد است که ۱۴ درصد از میانگین کشوری بالاتر است عنوان کرد: در طی مدت سه سال اخیر ۶ هزار نفر از اتباع خارجی مقیم قم که از نعمت سواد محروم بودند در دوره‌های نهضت سوادآموزی استان قم شرکت کرده و آموزش های لازم را دیدند.

کد خبر 5974329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha