۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۱۷

جهش نگران‌کننده قربانیان حوادث خشونت‌آمیز در پاکستان در سال ۲۰۲۳

جهش نگران‌کننده قربانیان حوادث خشونت‌آمیز در پاکستان در سال ۲۰۲۳

براساس داده‌های دولتی، آمار مرگ و میر و قربانیان ناشی از حوادث خشونت‌آمیز در پاکستان، در سال ۲۰۲۳ جهشی نگران‌کننده داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از داون(Dawn)، داده‌های دولتی پاکستان نشان می‌دهد که این کشور در سال ۲۰۲۳ جهشی نگران‌کننده از حیث قربانیان حوادث خشونت‌آمیز به ثبت رسانده است.

براساس آماری که به دست این روزنامه پاکستانی رسیده است، در جریان ۷۸۹ فقره حمله تروریستی و عملیات‌های ضدتروریستی در این کشور، پارسال یک هزار و ۵۲۴ نفر کشته و یک هزار و ۴۶۳ تن زخمی شدند که این رقم، حدود یک هزار غیرنظامی و همچنین نیروی امنیتی را دربرمی‌گیرد.

گزارش مرکز مطالعات تحقیقاتی و امنیتی(CRSS) حاکی از آن است که نرخ کلی مرگ و میر ناشی از حوادث خشونت‌آمیز در پاکستان، از سال ۲۰۱۷ تاکنون به بالاترین حد در ۶ سال اخیر رسیده است.

براساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ خشونت در پاکستان در پی تشدید بی‌سابقه تنش در این کشور در ۱۰ سال اخیر، به ۵۶ درصد رسیده بود. حملات گروه‌های تروریستی نیز به اندازه ۶درصد افزایش داشته است.

گزارش مذکور اضافه کرده است که «علاوه بر این، پاکستان برای سومین سال پیاپی شاهد افزایش خشونت بوده و این روند از سال ۲۰۲۱ به بعد، هر ساله جهشی نگران‌کننده داشته است.»

مطابق این گزارش، ولایت‌های خیبر پشتونخواه و بلوچستان مراکز اصلی وقوع حوادث خشونت‌آمیز بوده‌اند به طوری که بیش از ۹۰درصد تمام مرگ و میر و ۸۴ درصد حملات در این ولایت‌ها رقم خورده است. همچنین ولایت‌های پنجاب و سند نسبتا آرام بودند و تنها هشت درصد مجموع قربانیان سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادند.

همچنین براساس گزارش مذکور، «۶۵ درصد قربانیان حوادث خشونت‌آمیز ثبت‌شده در سال ۲۰۲۳، ناشی از حملات تروریستی بوده و ۳۵ درصد باقیمانده نیز به عملیات‌های ضدتروریستی مربوط بوده است.»

کد خبر 5982359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha