۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۳۷

گفت‌وگوی مهر؛

الگوسازی انتظار نسل جوان امروز/ قهرمانان را به جامعه بشناسانیم

الگوسازی انتظار نسل جوان امروز/ قهرمانان را به جامعه بشناسانیم

ساوجبلاغ- مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز گفت: آنچه که آحاد مردم به ویژه نسل جدید انتظار دارند، هویت سازی، الگوسازی و نماد سازی است.

محمدجواد کاظمینی ظهر سه شنبه در حاشیه آئین افتتاحیه توانمندسازی دبیران تشکل‌های شاهد ایثارگر ۶ استان کشور که به میزبانی استان البرز در سالن شهید چمران مجموعه فرهنگی و تفریحی ایثار ساوجبلاغ برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگار مهر ضمن تبریک دهه فجر گفت: البرز همچون دیگر استان‌های کشور که در حوزه ایثار و شهادت و فداکاری خوش درخشیدند، با تقدیم بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ شهید مدال درخشانی بر سینه دارد.

وی رشادت‌ها و فداکاری‌های فرماندهان، سرداران و رزمندگان لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) را افتخاری برای استان البرز دانست و افزود: شهدایی همچون شرع پسند، گلکار، کلهر و شهیدان نژادفلاح و قریشی و … از این استان برای اسلام و انقلاب و کشور افتخار آفرینی کردند. موضوع این همایش و گردهمایی نیز ایثار و شهادت است که بسیار اهمیت دارد و جایگاه تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز در این زمینه مهم است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز عنوان کرد: در هر جا که به حلقه‌های میانی و مردم نقش دادیم و از آنها حمایت و پشتیبانی کردیم، کار بهتر به نتیجه رسید، بنابراین باید در این حوزه ویژه و فعالانه ورود کنیم. نقش ویژه ای که مجموعه‌های مردمی می‌توانند در این زمینه داشته باشند، جریان سازی است. موضوع ایثار و شهادت و قهرمانانی که در این حوزه نقش آفرینی کردند، برای نسل جوان ما بسیار مهم است.

برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید الگوهای ویژه داشته باشیم

کاظمینی بیان کرد: بر اساس آنچه از نسل‌های جوان دیده‌ام، آنها برای شهدا، جانبازان و ایثارگران احترام قلبی قائل هستند اما رسانه‌ها و فعالان و ارتش فضای مجازی دشمن علیه این فرهنگ و جریان در حال فعالیت هستند. نهادینه شدن این احترام و ارزش به واسطه لطف خداوند و ایثار و شهادت و از خود گذشتگی شهدا و ایثارگران ماست و علیرغم تلاش دشمن این احترام از دل جوانان ما بیرون آمدنی نیست اما باید به این موضوع جهت دهیم و آن را تقویت کنیم.

وی نقش سازمان‌های مردم نهاد را در این زمینه بسیار مهم و تأثیرگذار خواند و اظهار کرد: آنچه که آحاد مردم به ویژه نسل جدید انتظار دارند، هویت سازی، الگوسازی و نماد سازی است، آنها منتظر هستند ببینند ما چقدر از شهدا الگوسازی می‌کنیم. با توجه به اینکه البرز محل گذر ۱۴ استان کشور و دارای پیام‌های هویت و فرهنگ ایثار و شهادت است، ما نیازمند الگوهای ویژه ای هستیم که در این مسیر گذر دیده شوند و این فرهنگ و نقش به سمع و نظر مردم برسد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز اضافه کرد: دشمنان قهرمانان مجازی و دروغین خود را با استفاده از فیلم، سریال، داستان و انیمیشن به خورد جوانان ما می‌دهند که اگر ما همین مسیر را به درستی برای قهرمانان واقعی خود ایجاد و طی کنیم، نسل ما بیشتر آنها را می‌پذیرند، آن هم در شرایطی که دشمنان با صرف هزینه‌های بسیار گاهاً به اندازه بودجه یک کشور، تلاش می‌کنند روی فکر و آگاهی جوانان ما کار و آن را منحرف کند.

انقلاب اسلامی پرچمدار یک تفکر نوین در دنیاست

کاظمینی افزود: آنها می‌دانند که اگر افکار جوانان را خراب کنند می‌تواند بدن آنها را به سمتی حرکت دهند که به آن اشاره می‌کنند، لذا تبیین و بیان موضوعات مختلف برای نسل جوان می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. دشمنان این سرچشمه‌ها را در نظام و انقلاب کشف کرده‌اند و در حال حرکت در جریانی علیه آن هستند تا بتوانند نسل جدید ما را فریب و جوانان را از مبانی و ارزش‌های کشور و نظام دور کنند. جوانان بدانند که انقلاب اسلامی پرچمدار یک ایدئولوژی و تفکر نوین در دنیاست.

وی مطرح کرد: شهدا برای حفظ تمامیت ارضی، مرزها و خاک کشور و ناموس رفتند اما بالاتر و فراتر از همه این نیت‌ها این بود که جان خود را برای اسلام فدا کردند. ما در انقلاب اسلامی یک ایدئولوژی را کاشته‌ایم که در آن زندگی و بندگی باید با هم گره بخورند. آنچه امروز موجب دشمنی و خشم دشمنان و ترور شخصیت‌ها و آحاد مردم این کشور می‌شود، ایدئولوژی و تفکر اسلامی و حکومت خدا بر مردم است زیرا آنها این تفکر را در مقابل تمدن پوسیده غربی خود می‌دانند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز با اشاره به اینکه جوانان باید بدانند که به چه دلیل انقلاب اسلامی به خارج از مرزها صادر می‌شود، بیان کرد: به دلیل آرمان‌های انقلاب است که مردم دنیا از آن استقبال می‌کنند. شهدای ما برای تحقق این اهداف عالیه رفتند و جان خود را فدا کردند و بخاطر آرمان‌هایی مانند ایثار، شهادت و از خودگذشتگی است که این انقلاب به سایر کشورها دنیا صادر می‌شود و مردم آنها از آن استقبال می‌کنند.

کاظمینی آشنایی نسل جوان با این موارد را نقش مهم تشکل‌های شاهد و ایثارگر دانست و با تاکید بر ضرورت استفاده از زبان هنر در این زمینه اظهار کرد: خانواده‌های شهدا چشمداشت و توقع خاصی ندارند اما انتظار احترام دارند، تا چه حد دستگاه‌ها و نهادها می‌توانند در این حوزه نقش آفرینی کنند؟ رسیدگی به احوالات جانبازان و خانواده‌های معظم شهدا درخواست ما از این تشکل‌ها بوده و نقش مجموعه‌های مردمی در حوزه مطالبه گری به عنوان زبان گویای این خانواده‌ها مهم است.

کد خبر 6016538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha