چین: ناتو باید از شاخ‌وشانه کشیدن دست بردارد

چین: ناتو باید از شاخ‌وشانه کشیدن دست بردارد

سفیر چین در سازمان ملل متحد با حمله تند به ناتو، گسترش این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا به شرق اروپا را «عامل دردسرساز» و دلیل درگرفتن جنگ اوکراین توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت ضمن تاکید بر دردسرساز بودن گسترش ناتو به سمت شرق اروپا، گفت که این ائتلاف نظامی باید از «شاخ و شانه کشیدن» و جنگ‌افروزی دست بکشد.

ژانگ در دومین سالروز حمله روسیه به اوکراین که ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) آغاز شد، این جنگ را تراژدی خواند که می‌شد از آن پرهیز کرد.

وی گفت: شرایطی که امروز اروپا با آن مواجه شده است، به شدت با گسترش مکرر ناتو به سمت شرق از پایان جنگ سرد، ارتباط دارد.

روسیه ممانعت از پیوستن اوکراین به ناتو را یکی از دلایل اصلی عملیات نظامی در این کشور اعلام کرده و هشدار داده است که عضویت کی‌یف در این ائتلاف نظامی تهدیدی علیه امنیت ملی مسکو است.

دیپلمات چینی با تاکید بر لزوم احترام به نگرانی‌های امنیتی مشروع تمام کشورهای عضو سازمان ملل، گفت: امنیت منطقه‌ای را نمی‌توان با تقویت یا حتی گسترش یک ائتلاف نظامی ضمانت کرد. از ناتو می‌خواهیم تا با اندکی تامل و تعمق، از قفس جنگ سرد بیرون آمده و از رفتارهای دردسرساز و منجر به رویارویی، اجتناب کند.

وی همچنین از ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خواست تا «از دریچه واقع‌بینانه به موضوع بنگرد و از شاخ و شانه کشیدن دست بردارد و اقداماتی انجام دهد که به معنای واقعی به صلح جهانی کمک می‌کند.»

کد خبر 6036131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha