۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۷:۴۹

تعهدی که به سرانجام نرسید؛

تولید ۲ میلیون نهال از ۱۰ میلیون اصله تعهد شده

تولید ۲ میلیون نهال از ۱۰ میلیون اصله تعهد شده

اردبیل- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: ۲ میلیون و ۶۴۶ اصله نهال از تعهد ۱۰ میلیون اصله تولیدی استان اردبیل در سال‌جاری تحقق پیدا کرده است.

محمود قلیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سال گذشته و بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده قرار بود در سطح کشور و در طول چهار سال یک میلیارد اصله نهال عمل‌آوری شود که سهم استان اردبیل به صورت سالانه ۱۰ میلیون اصله نهال بود که تنها ۲ میلیون و ۶۴۶ اصله آن تحقق پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: کمبود اعتبارات و منابع تزریقی عامل اصلی تحقق نیافتن این برنامه است و در کنار آن باید بخش خصوصی نیز پای کار بیایند تا در یک رسالت فراگیر عمومی و مشارکت بخش خصوصی و مجموعه‌های تولیدی بتوانیم در تولید و توزیع نهال و توسعه برنامه نهال‌کاری موفق عمل کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: ما در شهرستان خلخال از ظرفیت ایستگاه بذر نهال کندرق استفاده کرده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال را عمل‌آوری کردیم و در کنار آن، در نهالستان فندقلو نیز تولید نهال فندق به شکل گلدانی در دستور کار قرار گرفته که ۳۰ هزار گلدان آن آماده شده است.

قلیزاده افزود: از پاییز سال آینده انتقال این نهال‌ها را به عرصه‌های مختلف کاشت شاهد خواهیم بود ولی همزمان با هفته درختکاری کاشت و غرس نهال نیز در مناطق مختلف استان به صورت نمادین آغاز خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برنامه درختکاری و درخت‌داری را به عنوان یک مأموریت توأم مد نظر قرار دادیم، تلاشمان بر کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرمان خواهد بود و به هیچ وجه در سرما و یخبندان اقدام به کاشت نهال نخواهیم کرد.

قلیزاده اضافه کرد: کار زراعت چوب در استان رونق گرفته و اقدامات خوبی در تولید و عمل‌آوری محصولات متنوع به ویژه صنوبر شروع شده ولی انتظار می‌رود با تأمین منابع آب و رفع چالش‌ها در این حوزه بتوانیم در زراعت چوب و تأمین نهاده اولیه صنایع چوب اقدام مؤثری را انجام دهیم.

وی بیان کرد: حتی با همکاری آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای استان آمادگی داریم تا از پساب تصفیه شده برای توسعه کشت و زراعت چوب استفاده کنیم تا در یک افق میان مدت بتوان بیش از ۱۰ میلیون اصله نهال را تولید و روانه عرصه‌های مختلف کرد.

قلیزاده در ادامه سخنان خود یادآور شد: بخش عظیمی از ایستگاه مغان به تولید و پرورش نهال صنوبر اختصاص یافته و در کنار آن در این ایستگاه با هدف احیا و غنی‌سازی مراتع، تولید بذر مرتعی نیز در کنار تولید نهال هدف‌گذاری شده است.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم از صد درصد ظرفیت عرصه تولید نهال استفاده کنیم و به همین خاطر از بخش خصوصی دعوت کردیم تا در کشت و عمل‌آوری نهال به تعداد ۱۰ میلیون اصله با همکاری و مشارکت بخش خصوصی استفاده شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: البته این کار زمانبر بوده و انتظار می‌رود کم و کسری‌ها در این زمینه به سرعت جبران شود.

کد خبر 6045189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha