۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۱۵

نویسنده فرانسوی:آمریکا کشتار جمعی را در غزه امکان‌پذیر می کند

نویسنده فرانسوی:آمریکا کشتار جمعی را در غزه امکان‌پذیر می کند

یک نویسنده فرانسوی آمریکا را مقصر در کشتار مردم غزه دانست و از اتحادیه اروپا خواست به رژیم صهیونیستی فشار وارد کند تا جنگ علیه مردم غزه متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، «الکساندر هورست» نویسنده فرانسوی و عضو مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس با انتشار گزارشی اعلام کرد که اروپا می‌تواند امریکا را به سمت تغییر موضع در برابر غزه سوق دهد.

این نویسنده فرانسوی نوشت: نفوذ اتحادیه اروپا بر نتانیاهو محدود است، اما می‌تواند جو بایدن را که از نظر انتخاباتی آسیب پذیراست تحت فشار قرار دهد تا جنگ را متوقف کند. در غزه، آمریکا برکاری که به طرز فزاینده ای وحشتناک است، اصرار دارد. اما، مانند قضیه اوکراین، اتحادیه اروپا می‌تواند به تنهایی عمل کند، و حتی ممکن است بتواند دولت بایدن را مجبور به تغییر آن استراتژی کند که در حفاظت از جان غیرنظامیان کاملاً شکست خورده است.

وی در ادامه افزود: دولت اسراییل به مردم غزه می‌گوید فرار کنند و سپس مکان‌هایی را که به آنجا فرار می‌کنند، بمباران می‌کند، این حملات هوایی موجب مرگ بیشترغیرنظامیان، حتی بیشتراز آنچه که آمریکا در زمان گرفتن رقه در سوریه از داعش انجام داده بود، می‌شود. این حملات با سرعتی سریع‌تر از هر درگیری دیگر در قرن بیست و یکم، موجب کشتن کودکان، پزشکان و روزنامه‌نگاران و مسدود کردن همه کمک‌ها بجز کمک‌های بسیار اندک می‌شود.

نتانیاهو اعلام کرده است جنگ را در رفح، جایی که ۱.۵ میلیون پناهجوی رنجدیده به صورت متراکم حضور دارند، ادامه خواهد داد و آشکارا برنامه خود را برای کنترل دائمی دراز مدت بر نوار غزه اعلام کرد.

اتحادیه اروپا اکنون باید تمام اهرم‌های خود را به صورت علنی روی میز بگذارد تا او را متوقف کند و به جنگ پایان دهد. با این حال، چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ اروپا چه اهرمی دارد که آمریکا ندارد؟ اگرچه بعد از حادثه هفته گذشته که حداقل ۱۱۰ فلسطینی در انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه کشته شدند، فشارها افزایش یافته است اما این اهرم محدود است.

اتحادیه اروپا با اتخاذ موضعی بسیار قوی‌تر در برابر جنگ، شاید بتواند بایدن را به جایی سوق دهد که او کاری بیشتر از تقبیح کردن نتانیاهو انجام دهد. اولین کاری که می‌تواند اتحادیه اروپا انجام دهد، در زمینه مسئله تجارت است زیرا اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری اسراییل است و مسئول تقریباً ۳۰ درصد تجارت بین المللی با آن است.

ماه گذشته، ایرلند و اسپانیا از کمیسیون اتحادیه اروپا درخواست کردند که در صورت نقض تعهدات حقوق بشری که در این توافقنامه تصریح شده است، توافق تجاری اتحادیه اروپا و اسراییل را تعلیق کند. در مرحله بعد، اتحادیه اروپا می‌تواند همان نوع تحریم‌ها و ممنوعیت‌های سفر را برای شهرک نشینان خشونت طلب کرانه باختری اعمال کند که اخیراً آمریکا، بریتانیا و فرانسه تصویب کردند و باید از این هم فراتر برود و براساس حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری سیاستمدارانی مانند ایتامار بن‌گویر، بزالل اسموتریچ و دیگران - از جمله خود نتانیاهو را تحریم کند.

کد خبر 6045576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha